فرهنگ و هنر

لزوم رعایت حریم فعلی محور تاریخی فرهنگی اصفهان

باراناخبر / اصفهان مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: تا زمان اعلام هرگونه حریم جدید برای محور فرهنگی و تاریخی اصفهان ، حفظ حریم خصوصی مورد نیاز قبلی است.

روز هفتم اکتبر ، برخی از فعالان میراث فرهنگی با ارسال نامه ای به شورای عالی شهرسازی و معماری خاطرنشان کردند که ساخت هتلی با باری به طول حدود 20 متر در محور فرهنگی و تاریخی اصفهان و در مجاورت یک گذرگاه باریک (کوچه ارفعی) کل منطقه را به خطر می اندازد. آنها خواستار ازدحام بیش از حد ، به روزرسانی های بعدی و نقض بیشتر “حق داشتن شهر” و همچنین بررسی دقیق نقض قوانین میراث فرهنگی در این مکان تاریخی شدند.

قدرت الله نوروزی ، شهردار اصفهان نیز در همان روز به یکی از رسانه ها گفت که “فعلاً قرار است پروژه ساخت این هتل در کمیسیون ماده 5 بررسی شود و سپس به شورای عالی شهرسازی ارجاع شود. “تصمیمی توسط شورای عالی برنامه ریزی شهری در مورد این هتل اتخاذ خواهد شد.”

علاوه بر این هتل ، احداث یک مجتمع تجاری در منطقه میدان نقش جهان با ارتفاع 9 متر ، در ماه های اخیر ، باعث آگاهی در مورد به اصطلاح “بررسی محور تاریخی و فرهنگی اصفهان” شده بود و ترس از بررسی ، نقض جلد ساخته شده چرا با توجه به حریم مصوب محور تاریخی و فرهنگی اصفهان ، حداکثر ارتفاع ساختمانهای واقع در این منطقه نباید بیش از هشت متر باشد و مساحت و حریم تا شعاع 100 متر نباید از حداقل ارتفاع بنای تاریخی فراتر رود. بالا

مصطفی پورعلیمدیرکل دفتر ثبت وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی درباره آخرین وضعیت طرح بررسی در منطقه محور فرهنگی و تاریخی اصفهان به باراناخبر گفت: در حال حاضر هیچ جلسه ای در رابطه با این طرح و تا زمان اعلام جزئیات این بررسی ،

وی یادآور می شود: بررسی حریم خصوصی این منطقه طی چند سال گذشته تحت بررسی قرار گرفته تا مرزهای حریم خصوصی ثابت را تعیین کند و در این بررسی موضوع کاهش حریم خصوصی به هیچ وجه مطرح نشده است ، اما در برخی کشورها این بررسی باعث افزایش حریم خصوصی نیز می شود.

مدیرکل دفتر ثبت تاریخی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه طرح بررسی محور تاریخی و فرهنگی اصفهان هنوز تصویب نشده است اظهار داشت: تا زمانی که طرح جدیدی تصویب و اعلام نشود ، حرم فعلی اعلام شده در سالها هفتاد مورد لازم است و این بدان معنی است که هر سازنده ای که شرایط اخطار قبلی را نقض کند ، این قوانین را نقض می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا