عمومی

مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهدات

به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای نهایی کردن توافق هسته ای ایران اقداماتی را انجام دهد. در این بیانیه آمده است: “فرانسه مانند شرکای خود اجازه نخواهد داد ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای دست یابد. ما از طرف‌ها می‌خواهیم رویکردی مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم را در اسرع وقت برای نهایی کردن این توافق اتخاذ کنند.”

او گفت: «این یک اشتباه جدی و خطرناک است که فکر کنیم می‌توانیم این توافق را به طور نامحدود روی میز نگه داریم و این در ایالات متحده است.» برنامه هسته‌ای ایران با سرعتی ثابت در حال پیشروی است و خطر محرومیت از مزایای آن وجود دارد. ادعاهای بی اساس مبنی بر اینکه «به دلیل مطالبات زیاده خواهانه ایران» احتمال شکست مذاکرات وین بیش از موفقیت آمیز است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رفع تحریم سپاه گفت: ما به ایرانی ها اعلام کرده ایم که اگر خواهان امتیازات غیرهسته ای مانند رفع تحریم سپاه هستند، باید امتیاز متقابل بدهند. دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن مدعی شده بود که قصد دارد آمریکا را از طریق مذاکرات وین به توافق هسته ای بریکس تبدیل کند، اما تاکنون از اجرای تعهدات خود سرباز زده است. چندین ماه است که مذاکرات متوقف شده است. مذاکرات لغو تحریم ها در وین چند ماهی است که به بن بست رسیده است، دولت آمریکا از ابتدای مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، سعی کرده طرف های مختلف را به کندی و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند. .

ترفند جدید اروپایی برجام سرزنش ایران به جای پایبندی به تعهداتش است
یکی از دلایل شکست آمریکا در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت کنگره با سیاست های دولت بایدن در خصوص برجام بود. برنامه موشکی ایران کار نمی کند. کشورهای غربی به ویژه آمریکا پس از قطع شدن مذاکرات وین به تبلیغات رسانه ای و روانی ادامه دادند تا به بهانه های مختلف به جای عمل به تعهدات خود در احیای برجام، ایران را مقصر جلوه دهند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، در ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است. پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، غرب کشورها. آنها بر موضوع ایران تاکید کردند. آنها مدعی شدند که درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی، مذاکرات را به بن بست رسانده است.

لزوم ارائه گزارش به رژیم نامشروع صهیونیستی از دیگر عواملی است که روند مذاکرات را کند کرده است. دولت بایدن بارها اعلام کرده است که نظرات رژیم را در مذاکرات وین لحاظ خواهد کرد. رژیم اشغالگر صهیونیستی همواره مخالفت خود را با احیای برجام اعلام کرده است، هرچند که اکنون برخی از مقامات اطلاعاتی این رژیم اعلام کرده اند که بازگشت برجام را به نفع خود می بینند.

دکمه بازگشت به بالا