عمومی

منتفی شدن انتقال پرونده ایران از شورای‌حکام به شورای‌امنیت

این گزارش در حالی منتشر می شود که جمهوری اسلامی ایران شاهد خروج ایالات متحده از برجام ، بازگرداندن تحریم ها و ناتوانی کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود بوده است. در نتیجه این تحولات ، تهران پنج مرحله برای کاهش تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای و مفاد آن برداشته است. ایران همچنین به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اطمینان داد که در صورت اجرای توافق ، بلافاصله کاهش تعهدات را لغو و به طور کامل از سر می گیرد. حتی قبل از بازدید ، بازرسان آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای همیشه گزارش های دقیقی از فعالیت های خود از جمله سطح غنی سازی ، مقدار آب سنگین و غیره ارائه می دادند. گزارش جدید آژانس نیز براساس مشاهدات این سازمان و فرصتی که ایران فراهم کرده است. در سفر اخیر رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، همچنین شاهد روند مثبت و مفیدی در همکاری بین تهران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای بودیم که متعاقبا بیانیه ای صادر کرد و امکان دسترسی به هر دو کشور را فراهم کرد. توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای بازدید شود. در هر صورت ، ایران باید در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همان مسیر را طی می کرد تا از نزدیک شدن آژانس بین المللی انرژی هسته ای و همسویی با ایالات متحده و کشورهای عضو آن جلوگیری کند. خوشبختانه با تعادل تعیین شده توسط ایران ، احتمال انتقال مسئله ایران از هیئت دولت به شورای امنیت نیز منتفی شد.

با این حال ، پس از گزارش جدید آژانس ، ما وضعیت کشورهای عضو برجام را ندیده ایم. علی رغم گمانه زنی ها در مورد ذخایر اورانیوم ایران ، بعید است شاهد انتقاد کشورهای اروپایی باشیم ، زیرا جمهوری اسلامی ایران از قبل تصمیمات و جزئیات مربوط به کاهش تعهدات بدهی را در مورد موضوعاتی از جمله به همه طرف های بدهکار اطلاع داده است. غنی سازی و درصد. همچنین به وضوح بیان شده است. اگر موضعی ببینیم ، این کشورها دوباره از ایران می خواهند که به تعهدات خود در قبال شورای امنیت سازمان ملل برگردد. در غیر این صورت هیچ اقدامی از طرف آنها مشاهده نخواهیم کرد. به ویژه در این شرایط که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 3 نوامبر نزدیک است و این کشورها منتظر نتیجه هستند. رای ممتنع آنها در شورای امنیت نیز از همین واقعیت ناشی می شود و آنها را وادار می کند تا زمان انتخابات به میانگین پایبند باشند. این مسئله در مورد چین و روسیه نیز صدق می کند. به نظر می رسد روسیه خواهان پیروزی مجدد ترامپ است. اما چین و کشورهای اروپایی تمایلی به این کار ندارند.

در همین حال ، دیدیم که ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه خواستار نشست آنلاین با پنج عضو دائمی شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران شد که بعداً با مخالفت ایران و ایالات متحده روبرو شد. چنین درخواستی به وضوح نشان می دهد که روسیه همچنین معتقد است که حل تنش ها و دستیابی به نتیجه منوط به مذاکره میان تهران و واشنگتن است. از طرف دیگر ، وضعیت فعلی مانند دوره قبل از تصویب برجام است و چندین قطعنامه تحریم وجود دارد که در نهایت به مذاکرات 1 + 5 منجر شد و در نهایت تهران در نهایت با واشنگتن وارد مذاکره شد. طرفین شورای امنیت سازمان ملل نیز حل و فصل فعلی مذاکرات با ایالات متحده را در نظر می گیرند و به نوعی اعلام می کنند که علی رغم تلاش های فراوان ، قادر به انجام هیچ کاری نخواهند بود. بنابراین ، می بینیم که جدا از اظهارات و حمایت های سیاسی ، هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و پیشرفت جدیدی حاصل نخواهد شد.

بنابراین پیش بینی می شود که چنین وضعیتی تا انتخابات نوامبر ادامه داشته باشد و پس از مشخص شدن نتایج ، مسائل روشن تر می شوند و در این شرایط می توان چشم انداز را متصور شد. سیاست های کلان آمریکا در قبال ایران در احزاب جمهوری خواه و دموکرات نیز از همین رویه پیروی می کند. اما این روندهای تاکتیکی است که مثر واقع می شوند. اگر دونالد ترامپ بار دیگر پیروز شود ، بیشتر شمشیر را از دست خواهد داد. اگر جوبیدن نیز پیروز شود ، تاکتیک ها سازگار خواهد بود اما با گرایش های استرس زای کمتر.

311 311

دکمه بازگشت به بالا