بین الملل

گفتگوی برجامی اتحادیه اروپا و عمان

روز سه شنبه ، انریکه مورا در توئیتی گفتگوها با طرف عمانی را که در قالب یک کنفرانس ویدیویی برگزار شده بود ، جامع و مورد علاقه مشترک توصیف کرد. روابط و تحولات دو جانبه در خاورمیانه ، به ویژه مذاکرات وین درباره برجام ، موضوعات اصلی بحث و گفتگو بین دو طرف بوده است.

دیپلمات های ارشد کشورهای عضو برجام ماه گذشته برای احیای توافق صورت گرفته توسط ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در وین دیدار کردند. دور پنجم مذاکرات برجام از روز سه شنبه با از سرگیری جلسه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.

تصور غالب قدرتهای جهانی درباره نتیجه مذاکرات وین نشان می دهد که پیشرفت چشمگیری در مذاکرات حاصل شده و توافق نهایی نیز در دسترس است.

توافق هسته ای بین ایران و گروه موسوم به 1 + 5 و اتحادیه اروپا در سال 2015 امضا و با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. اما در تاریخ 7 مه 2016 ، دونالد ترامپ با هدف ایجاد فشار حداکثری بر مردم ایران ، یک جانبه از مشارکت آمریکا در این معامله خاتمه و تروریسم اقتصادی را تحمیل کرد.

جو بایدن ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده بازگشت خود به برجام را مشروط به عدم هویت هویت شرطی اعلام کرده و قول داده است که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام ، واشنگتن به توافق بازگشت خواهد کرد ، بدون اینکه ذکر کند کدام دولت وعده خروج از برجام را داده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است که در صورت لغو کلیه تحریم ها و اجرای تعهدات برجام از سوی دیگر طرفین این توافق نامه بین المللی ، به منظور استفاده از منافع این کشور در برجام ، اقداماتی در جهت کاهش تعهدات برجامی از تهران برای سرعت قابل برگشت خواهد بود.

311311

دکمه بازگشت به بالا