بین الملل

آمریکا تکلیف ضرب‌الاجل در مذاکرات وین را مشخص کرد

به گزارش این پایگاه خبری، دو منبع آگاه از برنامه های کاخ سفید اعلام کردند که با رسیدن به نقطه حساس مذاکرات وین، کاخ سفید در نظر دارد پیام های عمومی خود را در هفته های آینده بر حمله به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج متمرکز کند. از معامله هسته را وارد کنید.

به گفته این منابع آگاه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فکر می کند که تنها چند هفته تا نقطه حساس باقی مانده است: یا توافق حاصل می شود و آمریکا به توافق هسته ای بازمی گردد یا مذاکرات شکست می خورد و دولت به نتیجه نمی رسد. به سمت فشار بیشتر پیش می رود. عالی نسبت به ایران.

هر دو سناریو واکنش‌های سیاسی، به‌ویژه جمهوری‌خواهان را برانگیخت، اما کاخ سفید می‌خواهد دموکرات‌ها را کنار هم نگه دارد، تا حدی با تأکید بر اینکه این ترامپ بود که بحران را آغاز کرد و آنها را با انتخاب‌های بد رها کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که کاخ سفید به وضوح حقایق را اعلام می کند و در این لحظه حیاتی برای دیپلماسی و یک لحظه تاریخی در تاریخ، سوء تفاهم ها را برطرف می کند.

به گفته دو منبع آگاه، دولت بایدن پایان ژانویه و اوایل فوریه را به عنوان آخرین مهلت تصمیم گیری تعیین کرده و قصد دارد پیش از آن پیام عمومی خود را به ایران افزایش دهد.

به گزارش اکسیوس، کاخ سفید امیدوار است این پیام توسط مقامات فعلی و سابق آمریکا و رژیم صهیونیستی که معتقدند خروج ترامپ از توافق هسته ای 2015 اشتباه بوده، تقویت شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری به ترامپ حمله کرد و از تصمیم نادرست او برای خروج از برجام انتقاد کرد.

پرایس گفت که دولت ترامپ وعده توافق بهتری را داده است “که هرگز محقق نشد.”

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم ها از روز دوشنبه 6 آذر 1400 آغاز شد و به گفته تیم های مذاکره کننده، مذاکرات پیشرفت داشته است. مذاکرات اخیر بر دو محور راستی آزمایی و تضمین متمرکز بوده و به نظر می رسد به مرحله بحرانی و مرگبار نزدیک می شود.

ایران و آمریکا در مورد چهار موضوع لغو تحریم‌ها، حصول اطمینان از لغو موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی از طریق متن غیررسمی نظرات خود را اعلام کردند و هیئت‌ها در حال بررسی متون هستند.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، می‌گوید اختلافات بر سر پیش‌نویس توافق کاهش می‌یابد و مذاکرات رو به جلو است. مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه نیز از موضع مذاکره ایران حمایت کرده و تاکید کردند که مذاکرات برای دستیابی به توافق در حال پیگیری است.

311311

دکمه بازگشت به بالا