بین الملل

طرح ۳ محوری اروپایی‌ها برای برچیدن زیرساخت‌های سانتریفیو‌ژهای ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین باراناخبر ، یک روزنامه آمریکایی گزارش داد مقامات اروپایی طرحی سه گانه برای تمدید آنچه “زمان فرار هسته ای ایران” خوانده شده ارائه داده اند.

وال استریت ژورنال در گزارشی اخیر به نگرانی های غرب در مورد تحولات اخیر در برنامه هسته ای ایران و پیامدهای ادعایی آن در مذاکرات وین برای احیای مجدد برجام پرداخت.

نگرانی در مورد پیشرفت ایران

وال استریت ژورنال می نویسد ، پیشرفت چشمگیری که اخیراً ایران در توانایی خود برای جمع آوری اورانیوم غنی شده داشته است ، تلاش های رئیس جمهور آمریکا جو بایدن را برای احیای آژانس انرژی هسته ای پیچیده کرده است.

به گفته این روزنامه ، مقامات آمریكایی و اروپایی اکنون تخمین می زنند كه آنچه “زمان فرار هسته ای ایران” نامیده می شود ، اکنون به دو تا سه ماه رسیده است.

مرور زمان یک مفهوم غربی است که برای اشاره به فاصله زمانی مورد نیاز برای جمع آوری مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت بمب هسته ای ابداع شده است. آمریکایی ها می گویند با محدودیت های اعمال شده بر توافق هسته ای برجام ، آن زمان به یک سال رسیده بود.

در این میان جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای غربی ها مبنی بر دستیابی به سلاح های هسته ای را رد کرده است. تهران ایران اظهار می دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی ، این حق را دارد که از فناوری صلح آمیز هسته ای استفاده کند.

علاوه بر این ، بازرسان آژانس انرژی هسته ای بین المللی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند ، اما هرگز هیچ مدرکی مبنی بر انحراف برنامه صلح آمیز هسته ای این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده اند.

علاوه بر این ، در سال 2015 ، ایران برای حل تنش بر سر برنامه هسته ای خود با کشورهای موسوم به 1 + 5 به توافق رسید.

علی رغم پذیرفتن آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد انطباق ایران با کلیه تعهدات خود ، دولت آمریکا در ماه مه 2016 به طور یک جانبه از توافق خارج شد.

مقامات آمریكایی به وال استریت ژورنال گفته اند كه حداقل در حال حاضر اطمینان دارند كه بازگشت به توافق هسته ای 2015 می تواند زمان فرار را به حدود یك سال افزایش دهد.

رابرت مالی ، نماینده آمریکا در ایران ، روز چهارشنبه به CNN گفت: “اگر ایران به گسترش برنامه هسته ای خود ادامه دهد و توافق حاصل نشود ، ممکن است زمانی برسد که توافق اصلی دیگر منافع منع گسترش سلاح های هسته ای را برای ما نداشته باشد.” . “البته ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.”

گسترش دانش سانتریفیوژهای ایرانی

به گزارش وال استریت ژورنال ، نگرانی اصلی مقامات غربی این است که ایران به فن آوری مورد نیاز برای استفاده بهینه از سانتریفیوژها تسلط دارد. به ویژه ، ایران قابلیت های خود را در استفاده از سانتریفیوژهای نسل دوم بهبود داده است.

ایران در سال 2016 بیش از 1000 سانتریفیوژ داشت ، اما با توافق هسته ای برجام استفاده از آنها محدود شد. مقامات وقت غربی معتقد بودند که ایران دانش کافی برای استفاده از این وسایل را ندارد. برخی از مقامات ارشد غربی به وال استریت ژورنال گفتند که اکنون رتبه بندی تغییر کرده است.

یک سال پس از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل متحد ، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این توافقنامه عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که قول داده بودند اثرات خروج واشنگتن از توافق را جبران کنند ، فرصتی برای تحقق این قول بدهد.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام ، تهران اعلام کرد که در چند مرحله تعهدات خود در برجام را کاهش می دهد ، زیرا کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند. کاهش تعهدات ایران مطابق مفاد توافق هسته ای برجام صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام 5 قدم برای کاهش تعهدات خود ، سرانجام در تاریخ 6 دسامبر 2009 اعلام کرد که دیگر با محدودیت عملیاتی (از جمله ظرفیت غنی سازی ، درصد غنی سازی ، مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

وال استریت ژورنال می نویسد که ایران طی سال گذشته از بیشتر سانتریفیوژهای نسل دوم خود استفاده کرده است. این دستگاه ها سه تا چهار برابر سریعتر از سانتریفیوژهایی هستند که ایران در توافق هسته ای برجام مجاز به استفاده از آنها است.

طبق وال استریت ژورنال ، میزان سرعت و موفقیت ایران در استفاده از این دستگاه ها به مراتب بیشتر از انتظار بسیاری از ناظران بود.

توافق هسته ای برجام که در سال 2015 منعقد شد ، علاوه بر ایجاد محدودیت در نوع سانتریفیوژهای مورد استفاده ایران ، دو سوم سانتریفیوژهای ایران را نیز از بین برد.

در این معامله محدودیتی در میزان مجاز ذخیره سازی اورانیوم غنی شده ایران نیز تعیین شد. بر اساس این توافق نامه ، ایران مجاز به ذخیره حداکثر 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده بود. سطح غنی سازی مجاز برای ایران نیز به 3.67٪ محدود شد.

طرح اروپایی با 3 محور سانتریفیوژ ایرانی

به گزارش وال استریت ژورنال ، مقامات اروپایی با توجه به تحولات اخیر در زمینه سانتریفیوژها ، برنامه ای سه گانه برای افزایش زمان فرار هسته ای ایران پیشنهاد داده اند.

طبق این طرح ، اروپایی ها می خواهند ایران نه تنها سانتریفیوژهای پیشرفته را نگه دارد و آنها را از بین ببرد ، بلکه زیرساخت های الکترونیکی مورد استفاده برای این دستگاه ها را نیز از بین ببرد.

وال استریت ژورنال مشخص نکرد که آیا پیشنهاد اروپا در چارچوب مذاکرات وین درباره برجام به طرف ایرانی ارائه شده است یا خیر ، اما به نقل از برخی منابع آگاه در این گفتگوها اظهار داشت: “ایران اصرار داشته است که اجازه تخریب هیچ سانتریفیوژهای آن پیشرفته است. “

این روزنامه همچنین گزارش داد که مذاکره کنندگان در وین در آستانه توافق برای ارسال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه هستند.

6 دور مذاکره در وین

مذاکرات وین با آژانس بین المللی انرژی هسته ای در آوریل 1400 با هدف بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ترغیب ایران به تعلیق تلاش های خود برای کاهش تعهدات خود در آژانس انرژی هسته ای بین المللی آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که به دلیل خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل با نمایندگان خود گفتگو نخواهد کرد. آمریکایی ها از طریق طرف های دیگر در مذاکرات از مواضع ایران مطلع می شوند.

دور ششم این گفتگوها از 12 ژوئن آغاز شد و تا یکشنبه 20 ژوئن ادامه یافت. سید عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین در آن زمان گفت که معیار ایران دستیابی به توافق خوب است. وی درباره روند مذاکره گفت: “ما به پایان کار نزدیک هستیم ، اما راه باقیمانده آسان نخواهد بود.”

دور هفتم مذاکرات وین

زمان دور هفتم مذاکرات هنوز مشخص نیست و به موضوعی برای گمانه زنی های مختلف تبدیل شده است. وب سایت بلومبرگ اخبار اخیراً گزارش داده است که پیش از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایران در ماه آینده ، بعید است مذاکرات از سر گرفته شود.

وب سایت بلومبرگ نیوز به نقل از دو مقام مسلط به زمان مذاکرات هسته ای اعلام کرد که انتظار می رود هفتمین دور مذاکرات وین در اواسط ماه آگوست برگزار شود.

وال استریت ژورنال نیز این بازه زمانی را تأیید کرد. یک مقام ارشد اروپایی گفت که مذاکرات ممکن است تا نیمه دوم آگوست (که از تقویم شمسی در 24 آگوست آغاز می شود) از سر گرفته شود.

این مقاله در جای دیگر گزارش به تحلیل مقامات غربی در مورد به تعویق انداختن دور هفتم گفتگوهای وین می پردازد.

مقامات غربی می گویند ایران از سرعت پایین مذاکرات وین برای دستیابی به دانش فنی برگشت ناپذیر در مورد فلز اورانیوم ، سانتریفیوژها و تولید غنی شده اورانیوم استفاده می کند.

برخی دیگر از مقامات معتقدند که در ایران بحث جدی درباره اینکه آیا این کشور باید به برجام برگردد وجود دارد.

بر اساس این گزارش ، جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که ایالات متحده کلیه تحریم های اعمال شده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، از جمله مجازات های اعمال شده به بهانه “حقوق بشر” و “تروریسم” را لغو کند و تصمیم خود را برای “جبران کند” شورای امنیت. ایران همچنین از ایالات متحده خواستار تضمین عدم خروج از شورای امنیت است.

مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند این درخواست ها پذیرفته نمی شود.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا