علمی و پزشکی

قیمت دارو واقعی شود – باراناخبر

باراناخبر/ لرستان یکی از اعضای کمیته بهداشت مجلس کوزوو بر نیاز به قیمت واقعی دارو تاکید کرد.

دکتر جهجه ابراهیمی در گفت وگو با باراناخبر، درباره وجود مافیای مواد مخدر در کشور اظهار کرد: مواد مخدر یک کالای اساسی و نیاز راهبردی کشور است که در سلامت انسان موثر است و تهیه آن بسیار مهم است.

وی افزود: در سال های گذشته 90 درصد داروهای کشور در داخل کشور تولید و 3 درصد وارداتی بوده که 90 درصد بیشتر مواد اولیه وارداتی بوده است.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در سال های اخیر 4200 دلار ارز دولتی مصرف کرده است و این در حالی است که در کشور با کمبود دارو مواجه هستیم، آیا آنها با انسولین مواجه هستند؟

دلایل کمبود داروهای اولیه در کشور

وی افزود: در بحث قارچ سیاه متاسفانه دو نفر از لرستان بر اثر کمبود آمفوتریسین B جان خود را از دست دادند. در بحث تهیه داروهای شیمی درمانی، داروی دیابتی ها و تهیه نووسون و عامل هفتم بیماران هموفیلی که با کمبود مواجه هستند چه گذشت؟

ابراهیمی گفت: یکی از دلایل کمبود داروهای ضروری در کشور، قاچاق آنها به دلیل تفاوت قیمت داروها در داخل کشور با کشورهای همسایه است.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل اینکه این تفاوت قیمت دارو بسیار زیاد است، مشمولان را به قاچاق واداشته است.

وی گفت: از یک طرف سیستم مبارزه با قاچاق کالا و تمامی تجهیزات نظارتی باید کنترل لازم برای جلوگیری از قاچاق را داشته باشد و از طرف دیگر این اختلاف قیمت زیاد که باعث قاچاق شده است باید واقعی باشد.

ارز دولتی حذف شود و سامانه دارو و تجهیزات آزاد شود

ابراهیمی گفت: تنها راه، گرفتن ارز دولتی و آزادسازی سیستم و تجهیزات دارویی است، البته این به معنای فشار بر مردم نیست، بلکه باید به نفع مردم باشد، به عنوان مثال اگر 70 درصد هزینه دارو بر عهده بیمه گذاران و 30 درصد بر عهده مردم باشد، این بار 95 درصد تحت پوشش بیمه و 5 درصد نیز توسط مردم هزینه می شود تا مسیر قاچاق مسدود شده و نیازی به نیروی نظارتی نباشد. ..

یکی از اعضای کمیته بهداشت و درمان مجلس کوزوو تاکید کرد: اگر مسیر درست را انتخاب کنیم نیازی به نیروهای نظارتی نیست و زمانی که قیمت داروها گرانتر باشد از وزارت بهداشت و قاچاق جلوگیری می شود. خارج از کشور

وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در کمیسیون بهداشت دنبال می کنیم و در مجلس هم به تصویب رسیده است، قیمتی است که روی داروها و کالاهای اساسی و نهاده های دامی برای واردات ارز آزاد می گذارند، اما داریم. برای مراجعه به شرکت های بیمه و بیمارستان ها. کمک کنید به مردم فشار نیاورید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا