بین الملل

قدرت انفجار بیروت معادل 2.4 میلیون پوند تی.ان.تی بود/ کشته شدن افراد نزدیک به حادثه با ترکیبی از انفجار و اشعه حرارتی

تحلیل علمی تراژدی لبنان طبق روزنامه واشنگتن پست؛

به گزارش گروه بین الملل آنا ، واشنگتن بین المللی ، لبنان همچنان به تبعات فاجعه بار انفجار گسترده در بندر بیروت در روز سه شنبه رنج می برد. حداقل 150 نفر کشته شدند ، بیش از 5000 نفر نیز زخمی شدند و حدود 300000 نفر در خانه های آنها شمارش شدند.

انفجار حدود 2750 تن نیترات آمونیوم که ماده اولیه ساخت بمب است ، علت این فاجعه بزرگ بود. به گفته نخست وزیر لبنان ، حسن دیاب ، این مواد از سال 2014 در انبار بندر بیروت نگهداری شده بودند.

واشنگتن پست فیلم ها ، عکس ها و تصاویر ماهواره ای از این انفجار را جمع آوری کرده و لحظاتی را که منجر به واقعه ویرانگر و پیامدهای آن شد ، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این موارد با متخصصان مواد منفجره ، مهندسین ، شیمی دانان و پزشکان به منظور درک بهتر انفجار و تأثیر آن به اشتراک گذاشته شد.

دلیل اصلی انفجار دوم

پیش از انفجار دوم ، چندین فیلم دود را نشان می دادند که عمدتاً سفید رنگ بودند ، از محل اولین انفجار در مناطقی که گفته می شود نیترات آمونیوم در آن ذخیره شده است ، برخاست. در ویدئویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است ، آتش نشانان در حال سوختن در بیرون از یک انبار دیده می شوند. به گفته والی بیروت ، هر 10 آتش نشان حاضر در صحنه حادثه کشته شدند.


بیشتر بخوانید:

گمانه زنی ها درباره دخالت رژیم صهیونیستی در انفجار بندر بیروت

خطای انسانی یا حمله موشکی؛ علت بدترین انفجار مشکوک اتمی در غرب آسیا در سالهای اخیر چه بوده است؟


سپس جرقه نارنجی از طریق دود مشاهده شد. برخی از کارشناسان مواد منفجره می گویند این انفجارهای جرقه مانند ، حاکی از وجود مواد منفجره مانند مهمات یا روشنایی تجهیزات روشنایی است. با این حال هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث انفجار اولیه شده است.

وان رومرو ، متخصص مواد منفجره در انستیتوی معدن و فناوری نیومکزیکو ، اظهار داشت: دمای بالای ناشی از آتش سوزی و مقادیر زیادی نیترات آمونیوم که در داخل خانه ها ذخیره شده است ، شرایط برای انفجار است. دوم فاجعه بار با حجم بالای تخریب. ایجاد شده. به گفته وی ، آنچه اتفاق افتاد طوفان ویرانگر واقعی بود.

موج انفجاری با قدرت 2000 متر در ثانیه

به گفته برخی از کارشناسان این انفجار که فیلم های این حادثه را برای واشنگتن پست بررسی کرده اند ، ساعت 6:08 دقیقه به وقت محلی ، یک انفجار قرمز باعث انفجار نیترات آمونیوم شد. گازهای ایجاد شده در اثر این انفجار ، موج مافوق صوت ایجاد کرده اند که می توانند در ثانیه 2 هزار متر حرکت کنند.

به گفته آنتونی بول ، مدیر مرکز مطالعات انفجار در کالج امپریال لندن ، که اثر انفجارها روی بدن انسان را بررسی می کند ، این شوک دیواری از هوای بسیار فشرده را در نزدیکی محل انفجار ایجاد می کند که می تواند عملکرد اندام را مختل کند. مهم. بدن انسان می تواند باعث آسیب جدی ریه ، پارگی گوش و حتی مرگ شود.

دیوار هوای فشرده اطراف انفجار

با افزایش انفجار ، موج شوک اولیه باعث شد حجم زیادی از آب در هوا متراکم شود و ابر بزرگی را تشکیل می دهد که به سرعت در حال حرکت است. قطعات سنگی و شیشه های شکسته داخل ابر ، باعث تخریب ، کشته و زخمی شدن افراد بیشتری شد.

راکت های رزرو شده و فروپاشی ساختمان تلفات بیشتری را به بار آورد

تونی انیس ، کارشناس انفجار و کارشناس مهندسی شیمی مستقر در ایالات متحده ، به واشنگتن پست گفت که بیشتر تلفات احتمالاً به دلیل انفجار موشک های ذخیره شده یا فروپاشی یک ساختمان بوده است. وی افزود: افراد نزدیک به این حادثه در اثر انفجار و تابش گرما کشته شده اند.

مدیر هتل جورج جورج ، که یک مایل از صحنه بود ، همچنین گفت که پس از اصابت انفجار ، به سختی می تواند نفس بکشد. طبق گفته متخصصان در مورد بررسی اثرات انفجارها بر روی بدن انسان ، احتمالاً تنگی نفس این فرد نتیجه موج انفجار است که هوا را فشرده کرده و به ریه ها آسیب می رساند.

ابر قرمز ناشی از اکسیدهای نیتروژن

علاوه بر این ، انفجار نزدیک به 3000 تن از ترکیبات شیمیایی بسیار قوی ، ابر قرمز بزرگی را آزاد کرد که می تواند برای ده ها کیلومتر مشاهده شود. به گفته چریل رافر ، یک شیمیدان بازنشسته در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو ، آمریکا که برخی از فیلم های انفجار را مورد بررسی قرار داده است ، رنگ دود بیانگر وجود اکسیدهای ازت از انفجار نیترات آمونیوم است.

تجزیه و تحلیل توسط کارشناس انفجار تونی آنیس ، مهندس شیمی ، نشان می دهد که با توجه به میزان نیترات آمونیوم گزارش شده در انبار ، تخمین زده می شود که معادل انفجار حداکثر 2.4 میلیون پوند TNT باشد. وی افزود: این یک فاجعه کاملاً قابل اجتناب بود از سالهاست که ویژگی های انفجاری نیترات آمونیوم شناخته شده است و اقدامات لازم برای حفظ ایمنی آن صورت می گیرد.

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا