فرهنگ و هنر

قالیباف: ماه رمضان فرصت بزرگ خودسازی است

رئیس مجلس کوزوو با پیشنهاد برپایی نمایشگاه قرآن کریم به عنوان جشن در طول ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی فردی و جمعی در جامعه است.

به گزارش باراناخبر، محمدباقر کلیباف در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) با تبریک سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع)، گفت: یاد و خاطره شهید دلها را به یاد داشته باشید. سردار سلیمانی و همه شهدای گرانقدر.» کیمی. دو سال اجازه برگزاری این نمایشگاه را نداشتیم. شایان ذکر است پرستاران، پزشکان و کادر درمانی که زحمات زیادی کشیدند و شهدا را تقدیم کردند و امروز توانستیم این نمایشگاه را برگزار کنیم قابل ذکر است. تبریک به رهبران، کارگران و دولتمردانی که با تلاش خود توانستند این ویروس شیطانی را شکست دهند. رمضان ماه خودسازی است. بی شک این خودسازی مهم ترین شالوده جامعه سازی است.

وی افزود: برخی از بزرگان دین ما معتقدند ماه رمضان ماهی است که دل ها و دل ها در آن آماده می شود تا از قرآن و شب قدر برخوردار شوند. این ماه عزیز فرصت بسیار خوبی است. نوعی بهار برای مؤمنان و فرصتی برای خودسازی است. همه ما باید قدر آن را بدانیم. خوشا به حال کسانی که در طول سال، به ویژه در ماه رجب و شعبان، مقدمات ورود به این ماه خودسازی را فراهم کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: قرآن با چنان عظمتی که در واقع پیامی برای دل های زنده جامعه دارد و در این ماه عزیز و این مکتبی که می بینیم بر اساس قرآن عرضه کرده است. شرایط برای همه ما از بعد فردی و اجتماعی می‌توانیم هم در این ماه و هم در ماه‌های آینده با تکیه بر مکتب قرآن جامعه‌ای را هم به‌صورت فردی و هم گروهی بسازیم. این ماه زاییده معنویت است و به طور خودجوش جامعه را آرام می کند و روح افراد را به سمت خود می کشاند.

وی افزود: در دوران توفیق خدمت در نیروی انتظامی، خودم دیدم که معنویت ماه مبارک رمضان و پاکی آن باعث کاهش بیش از 70 درصدی جرایم در کشور شد. بدون اقدام خاصی نسبت به ماه های قبل. اهتمام به فرهنگ قرآنی و استفاده از این ظرفیت، نعمتی است که جامعه باید در ابعاد مادی و معنوی، فردی و جمعی به آن توجه کند. اگر امروز انقلاب اسلامی ما با این عظمت در مقابل جنگ با ظالمان می ایستد، با اتکا به آموزه های قرآن است. اگر هر یک از این فشارها و اتفاقاتی که از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی بر ما افتاده، برای جامعه دیگری هم بیفتد، آن را نابود می کند. مقاومت انقلاب ما به برکت مکتب قرآن و اعتقاد به سنت های الهی و مردمی بودن این انقلاب است. این فرهنگ قرآنی است که به جامعه ما مدارا و صبر بخشیده است.

وی افزود: از همه دست اندرکاران برپایی بیست و نهمین نمایشگاه قرآن تشکر می کنم. 29 روز ماه رمضان داریم. با ویژگی هایی که خالق هستی در آن قرار داده است. از سوی دیگر، در ماه رمضان، قرآن به عنوان کتاب زندگی انسان نازل شد. قرآن کتاب امید و آرامش است. اگر این نمایشگاه را به مجموعه جشنواره تبدیل کنیم و از تمام ظرفیت های موجود در کشور به ویژه در حوزه هنری استفاده کنیم و از ظرفیت مردمی استفاده کنیم؛ نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. دو عنصر خداباوری و پوپولیسم همیشه ما را به پیروزی رسانده است. هر جا موفق شد این دو ویژگی را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: هر موضوعی که به لباس های هنری فاخر پرداخته ایم باقی مانده است. ما مردم و مسلمان داریم. ما زبان و اعتقاد قرآن و زبان هنر داریم. اگر قرار باشد یک ماه جشنواره کامل برگزار کنیم که آثار آن بر زندگی یک کودک تا یک سالمند تاثیر بگذارد. همه اقشار جامعه ما و همه غزلسرایان دنیا متاثر از فرهنگ قرآنی هستند، مقام معظم رهبری پیوسته بر فرهنگ قرآنی و لزوم ترویج آن تاکید داشته اند. من و امثال من باید به این موضوع توجه کنیم. روحیه جامعه در ماه رمضان باید با ماه های دیگر متفاوت باشد. این همه توده مردم در ماه محرم چگونه می آیند؟ فرهنگ قرآنی جامعه وسیع تری دارد و نور قرآن می تواند بر دل همه مردم اثر بگذارد و ما باید این کار را انجام دهیم. اجازه بدهید یادی کنم از مرحوم سلحشور که با فیلم حضرت یوسف توسط ده ها میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفت. این اثر لذت بردن از هنر در جامعه است.

وی افزود: اگر جشنواره قرآنی برگزار کنیم زندگی کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. قلب جامعه به نور قرآن روشن شده است. ما باید دست به دست هم دهیم و در این مسیر حرکت کنیم. آموزه های قرآنی پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی انسان است. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که امام خمینی(ره) آن را به عنوان روز قدس انتخاب کردند نشان از روحیه ظلم ستیزی، خداپرستی و توحید دارد. بدون شک مسئله فلسطین اولین مسئله اسلام است. امروز در فلسطین که همه تلاش می کنند از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت کنند، حتی برخی از کشورهای عربی نیز به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. نور قرآن در دل جوانانی می درخشد که آن روز نه جنایتکار بودند و نه اشغالگر و باعث نفرت از رژیم صهیونیستی شدند و پیکری در مرکز قدرت آنها حضور دارد و می جنگد. این برگرفته از فرهنگ قرآنی است. ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا