عمومی

تجلی فرهنگ «همسایه‌داری» در رمضان/ سفره افطار عطر «برساق» می‌گیرد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: ماه رمضان آرام آرام به قدم های مبارکش نزدیک می شود در کنار چشمانی که منتظر یک ماه دیگر میهمان دل مشتاقانش هستند و اهالی لرستان منتظر زمان مسافران رمضانی هستند. با دستان خوشبو و سینه های خوشبو به آسمان برسید عطر وجود خدا را در آغوش بگیرید.

دستان پاکی و مهربانی بر دوش روزه داران

رمضان ماه شست و شوی دل ها از غبار گناه و انگشت اشاره ماهی به خیر است، این است که در این 30 روز خدا از گناهان کم شده و این روزه دار است که به دامان طهارت می رسد. پوشاندن نماز و مناجات چه چیزی او را از پروردگارش دور می کند.

می توان گفت در این ماه پاک و نیکو است که دست بر شانه روزه بگذارند تا چشمانش را جز آسمان باز نکند.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

مردم لرستان هر ساله چشم به راه برگزاری این ماه پرارزش بوده اند، همه تلاش می کنند تا برای رفع تشنگی از دریای معرفت چیزهای زیادی بیرون بکشند.

محبت اهالی این استان به حدی است که حتی کودکانی که هنوز به اوج تکلیف نرسیده اند روزهای گرم تابستان را پای بزرگترها تحمل می کنند و لب تشنه و شکم گرسنه را به افطار می آورند تا فرزندشان را بگذارند. آن ها هستند. مهمانان خدا xh.sh .. از دلشان کم کن.

در واقع این یک ماه تمرین برای کودکان است تا یاد بگیرند که در کنار دریا روی فرش های مادرشان نماز بخوانند و اقیانوس دین را از این ساحل زیبای معنوی تماشا کنند.

اجرای سنت «کسماسا» در لرستان

ماه رمضان در گوشه و کنار لرستان پر است آدابورسوم البته امروزه فقط در چند روستای استان نگهداری می‌شوند و تنها یادگاری شیرین از روزهایی است که به نظر می‌رسد فاصله زمین تا خدا چند قدم بوده است.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

یکی از آداب و رسوم قدیمی لرستان که هنوز هم در برخی نقاط استان رواج دارد، سنت “کاسم چگونهطبق این سنت هر خانواده مقداری از غذای افطاری را برای همسایه ها می آورد و همسایه مقداری از غذای افطاری را در ظرفی که با آن غذا آورده بودند می ریزد و پس می دهد.

اجرای این رسم با تقویت ارتباط بین همسایگان و خانواده ها، آنها را از وضعیت معیشتی خانواده ها از یکدیگر آگاه می کند و به ویژه به شناسایی خانواده های کم درآمد کمک می کند.

نمایش شیرینی های محلی در سفره های افطار و صحرا

در لرستان بازار دسرهای محلی در ماه مبارک رمضان بسیار داغ است و در اکثر شهرها و روستاهای لرستان شیرینی های زیادی بر سفره افطار می گذارند.

برخی از بانوان روستاهای بهراسم دیرین سفره افطار خانواده خود را با شیرینی های محلی و بومی تزئین می کنند.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

این کیک ها بسته به فصلی که ماه مبارک رمضان در آن می گذرد و نوع تهیه آن ها متفاوت است، اگر ماه مبارک رمضان در بهار و تابستان باشد، معمولاً با کیک های محلی و نان هایی مانند.چزنک (معادل لکی: چُرَک و رین)», «برصاقو «ساکی پز» را برای افطار تزیین می کنند و اگر این ماه مبارک در زمستان باشد، نان شیرین «گرده» بر سفره افطار گذاشته می شود.

چزنکو “ساکی پز” آن آن را (تابه) می سازند و لذا در تابستان و بهار می پزند، زیرا در این فصل لورت ها در هوای آزاد غذا و نان درست می کنند.

آش کشکینه جزء همیشگی سفره افطار است

به همین دلیل در زمستان «گرده» درست می کنیم، زیرا برای تهیه این دسر خوشمزه در این فصل از بخاری و صندلی استفاده می شود. اما این کیک ها این روزها در شهرک ها نیز با کمک وسایل آشپزی مدرن طبخ می شوند.

سفره افطار ماه رمضان لرستان خالی از تنقلات محلی، آش «کشکیناز جمله غذا تونر که در فصول مختلف به خصوص در زمستان استفاده می شود.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

کشکینزنان روستا ماه ها در فصل بهار و تابستان آن را با نیم آرد و خمیر گندم خشک می کنند و به شکل دایره در می آورند و سپس در آفتاب می گذارند تا خشک شود و برای زمستان با ادویه و پیاز و روغن. در آب.جوش را پاره کنید و به عنوان سوپ سبک سرو کنید تونر استفاده کنید.

پیچیدن صدای مؤذن در سحر

در گذشته اهالی روستاهای اطراف سلسله و دلفان برای دیدن ماه مجلس محلی تشکیل می دادند. درویت هلال داشتند.

روستاهای لرستان عموماً تفنگدار خاصی دارند مؤذن هر روستا به دلیل تجربه طولانی در صبح و عصر ماه مبارک رمضان، اذان را از تمام روستا به تمام مناطق روستا برپا کرده است.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

در برخی روستاهای دیگر مؤذن با خواندن خروس که به «خروس اول» معروف بود، از اذان قدردانی می کرد.

یکی دیگر از راه های بیدار کردن مردم در ساعات اولیه ماه مبارک رمضان این است که مؤذن یا روستایی به درب خانه مردم برود و در را بکوبد تا مردم بیدار شوند. دادند.

از بارساق تا زولبیا

اهالی لرستان با غذای ساده صحرا را به اذان صبح می آورند و در طول روز غیرت مذهبی و فرهنگ قبیله ای از کسانی که به هر دلیلی نمی توانند روزه بگیرند اجازه روزه گرفتن می گیرند.

در لرستان همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، نانوایی‌های حلیم برای تهیه صبحانه و افطار برای روزه‌داران باز می‌شود. اگر در ماه روزه داری در خیابان های لرستان قدم بزنید با حلیم هایی مواجه می شوید که شبانه روز در دیگ بزرگ خود چوب حلیم را می غلتند تا برای روزه داران افطار و صحرا آماده کنند.

در لرستان معمولاً افطاری با آب گرم، بامیه و زولبیا شروع می شود، اما در برخی سفره ها همچنان دانه های درشت و خوش طعم وجود دارد.برصاقاو نشان می دهد.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

برصاق یکی از شیرینی های خاص تاریخ لرستان است که از آرد، شیر، شکر و برخی مواد افزودنی از گیاهان محلی و طبیعی تهیه می شود و وزن زیادی بر سفره افطار ساکنان این دیار به خود اختصاص می دهد.

مردم لرستان معمولاً نمازهای پنجگانه را در مسجد و بر دوش جماعت می خوانند و کوچه پس کوچه های صبح این استان مملو از مردمی است که از خوردن و آشامیدن دست برداشته و برای شرح قبل از اذان قدم های خود را شتاب زده اند. به نماز . . . از جماعت را به مسجد بیاورید.

بازارهای شهری این استان در غروب آفتاب جلوه ای دیدنی پیدا می کند. به گونه ای که خیابان های اصلی نمایشگاه برای تامین مواد مصرفی برای افطار است.

از خرما و شیرینی گرفته تا انواع میوه ها، فروشندگان انتظار دارند مردم از مساجد بیرون بیایند تا خریداران را ملاقات کنند. در واقع عصر روز 30 ماه مبارک رمضان معیشت برخی خانواده ها رونق می گیرد.

ایجاد ایستگاه های سلامت معنوی در اماکن پر رفت و آمد شهرها

حجت الاسلام مهدی قدرتی مدیر کل تبلیغات اسلامی لرستان گفت بگو وی با اشاره به برنامه ها و فعالیت های ماه مبارک رمضان در لرستان به خبرنگار آنلاین گفت: در ماه مبارک رمضان تمامی نمازهای جماعت در مساجد اقامه می شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه های قرآنی در مساجد استان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی، روسای ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان ها برنامه های بسیار خوبی تدارک دیده اند. و.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان افزود: انتظار داریم این موضوع جدی گرفته شود، فضای تبلیغی در مسجد نیست، در محله ماست.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

حجت الاسلام قدرتی با اشاره به برپایی چندین ایستگاه سلامت معنوی در نقاط مختلف خرم آباد توسط اداره تبلیغات اسلامی، افزود: در این ایستگاه های سلامت معنوی از ابتدای ماه مبارک رمضان تا پایان آن، دانش آموزان روحیه و روحیه خواهند داشت. برنامه ریزی شده. پرانیا.”

وی با تاکید بر اینکه قبل از اذان مغرب و عشا در مکان های پر رفت و آمد اذان مستقیم خواهیم داشت. فروش.”

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه در مکان های پر رفت و آمد نیازمند تجلی هستیم و این امر باید توسط روسای ادارات تبلیغات اسلامی اجرایی شود، گفت: برگزار می شود.

حجت الاسلام قدرتی بیان کرد: برای ماه مبارک رمضان در لرستان حدود 60 برنامه رسانه ای، قرآنی، تبلیغی و 2 برنامه پیش بینی شده است.

برگزاری جلسات تفسیر قرآن نماینده ولی فقیه در لرستان

با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عموم مردم شهرستان خداجو و روزه داران خرم آباد می توانند در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم و سخنرانی در ماه مبارک رمضان شرکت کنند.

این مراسم با سخنرانی حاج اکبر عیدی نماینده ولی فقیه در بوسنی و هرزگوین و منطقه بالکان در شب های ماه مبارک رمضان ساعت 21:30 در حسینیه حبیب برگزار شد. فرزند پسر تظاهرات در چهارراه بانک خرم آباد برگزار می شود.

تجلی فرهنگ «محله» در ماه مبارک رمضان/ افطاری عطر «برسک» می گیرد.

همچنین نماز جماعت ظهر و عصر و سخنرانی «آموزه های قرآن کریم» با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه برگزار می شود. نماز در خرم آباد.

زمان برگزاری این مراسم نیز ظهر ماه مبارک رمضان در محل حسینیه حبیب است. فرزند پسر تظاهرات (آ) تقاطع بانک خرم آباد خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا