حوادث

«فرهنگ ایمنی»؛ عبارتی آشنا اما کمتر پرداخته شده

“فرهنگ ایمنی” پس از حادثه چرنوبیل در سال 1986 محبوبیت بیشتری پیدا کرد و امروزه نیز یکی از مهارت های کاری افراد است ، زیرا دانستن فرهنگ ایمنی افراد را از آسیب های جسمی و از دست دادن جان و مال محافظت می کند.

به گزارش باراناخبر ، فرهنگ ایمنی مجموعه ای از باورها ، اطلاعات و رفتارهاست که افراد را از حوادث و خطرات مصون نگه می دارد. فرهنگ ایمنی معمولاً HSE نیز نامیده می شود که قبل از آن کلمات بهداشت ، ایمنی و محیط زیست آمده است. HSE کلیه مسائل مربوط به بهداشت حرفه ای ، ایمنی در عملیات صنعتی و شغلی ، آتش نشانی و محیط زیست را پوشش می دهد.

دکتر. مصطفی پویاکیان متخصص بهداشت حرفه ای و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی با اشاره به حادثه چرنوبیل گفت: موضوع فرهنگ ایمنی که امروزه به عنوان یک عبارت علمی در رسانه های عمومی بیان شده است ، اولین بار حدود 35 سال پیش در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی این حادثه و نتایج تحقیق. “این گزارش نشان داد که تعدادی از عوامل سازمانی مربوط به مفهوم کلی” فرهنگ امنیت “دخیل هستند. این مفهوم از ارزشها ، نگرشها و نگرشهایی که افراد نسبت به مفهوم امنیت دارند نشأت می گیرد و تعیین می کند که موضوع امنیت را در کدام اولویت قرار می دهند.

وی با بیان اینکه آمار تصادفات و تلفات جاده ای در ایران بسیار قابل توجه است ، تاکید کرد: طبیعی است که در رابطه با فرهنگ ایمنی شخصی و در محل کار ، موضوع فرهنگ ایمنی بیشتر مربوط به ترافیک ، حمل و نقل جاده ای ، کمربند ایمنی است. ، پس از سالها ، اکثر مردم از آن نه تنها برای جلوگیری از جریمه بلکه برای حفظ ایمنی خود استفاده می کنند.

دکتر پویاکیان گریزی به موضوع فرهنگ ایمنی بیماری ها به ویژه کرونا پرداخت و تأکید کرد: “با وجود بیان درس های استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ، می توان گفت که انتقاداتی به این روش آموزش مستقیم وجود دارد. ذهن افراد ظرفیت افراد را دارد. “و انسانها متوجه شدند که با وجود مهربانی اشراف نمی توانند از ماسک استفاده کنند.

به گفته این کارشناس بهداشت حرفه ای ، فرهنگ ایمنی مقوله ای برگرفته از سازمان و همچنین مربوط به فرهنگ عمومی جامعه است. کارشناسان امنیتی از شواهد و اطلاعات موجود در گروه حرفه ای یا سازمانی برای قضاوت در مورد سطح فرهنگ امنیت استفاده می کنند و در مورد مداخلات لازم تصمیم گیری می کنند.

وی همچنین گفت: مداخلات آموزشی یا غیر آموزشی مانند تصویب قوانین و مقررات که تدریجی و در دراز مدت م effectiveثر است ، می تواند سطح فرهنگ ایمنی را در جامعه افزایش دهد.

این عضو هیئت علمی با اشاره به اینکه سه روش مدیریت امنیت شامل: امنیت فنی ، مدیریت امنیت سیستمیک ، امنیت رفتاری و فرهنگی وجود دارد ، افزود: امروزه هر سه این روش ها در دنیا با هم دنبال می شود.

وی همچنین با بیان اینکه رویکردهای مختلف نظرات متفاوتی را در مورد تغییرات در فرهنگ امنیت ارائه کرده است ، افزود: “رویکرد کارکردگرا ، با اعتقاد به توانایی تغییر فرهنگ ، با رویکرد تفسیری که از نظر ژنتیکی بر فرهنگ تأثیر می گذارد و از درون فرد ناشی می شود ، دیدگاهی متناقض دارد. خانواده و فرهنگ اجتماعی او می دانند که آموزنده نیست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امروزه از هر دو رویکرد در سازمان ها استفاده می شود و در انتخاب افراد برای جذب شغل به داشتن سابقه و نگرش فرهنگی خوب توجه می شود.

قوانین و مقررات پشتیبانی کننده اما قدیمی

وی با بیان اینکه وجود قوانین مرتبط با ایمنی در جامعه نشان می دهد که این موضوع در سیستم ارزشی آن جامعه برجسته شده است ، افزود: قوانین حفاظتی خوبی وجود دارد که از سلامت کارکنان در کشور نیز محافظت می کند. اما مشکلاتی که وجود دارد لزوماً مربوط به خود قوانین نیست ، مقررات نیز باید به روز شوند.

پویاکیان با بیان اینکه مشکلات این حوزه مربوط به تضاد بین ایمنی در زندگی اجتماعی و ایمنی در زندگی کاری است اظهار کرد: گاهی فرهنگ ایمنی در زندگی اجتماعی ما تشویق نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه در بحث امنیت به زندگی مردم اهمیت داده می شود ، افزود: تلاش برای نجات جان مردم در بحث فرهنگ امنیت مهم است ، در حالی که در رویدادهایی مانند جنگ ها ، حوادث ، بیماری هایی مانند کدو ، جان مردم به راحتی از بین می رود.

این کارشناس بهداشت حرفه ای همچنین به افزایش آمار مرگ و میر ویروس کرونا در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: “تکرار این رویداد مرگ و میر اهمیت آن را به ذهن می آورد و بر رفتار افراد تأثیر می گذارد ، به طوری که مردم باید حساسیت افراد را نسبت به خطر بیماری ها بازیابی کنند. ما باید راهی برای حفظ سلامت انسان ها بیابیم و بنابراین فرهنگ ایمنی را ترویج دهیم.

نقد شعار “اول ایمنی بعد کار”

وی در مورد فرهنگ امنیت نیز در مورد شعار “ابتدا امنیت ، سپس کار” اظهار کرد: انتقاداتی علیه این شعار وارد شده است که مناسب نیز هست و اکنون تلاش می شود شعار “اولین کار” در کنار هم قرار گیرد. با امنیت “، چنین کارفرمایی دیگر از ایمنی در انجام کار غافل نمی شود و می داند که برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات و نیروی انسانی ، باید به اقدامات ایمنی احترام بگذارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با بیان اینکه این پرواز دارای دو بال است ، “پیشگیری و درمان” تاکید کرد: اجازه دهید ایمنی را قبل از حادثه برای جلوگیری از تکرار حوادثی مانند حادثه در پلاسکو در اولویت قرار دهیم. و سینا آتش درمانگاه اطهر. ” زیرا در عمل ، پیشگیری باید مقدم بر درمان باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا