حوادث

ایمنی چه ساختمان‌هایی در تهران ارزیابی می‌شود؟

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران جزئیات آخرین تفاهم نامه این سازمان با هشت سازمان و نهاد دیگر برای ارتقای ایمنی ساختمان های پایتخت را تشریح کرد.

اسماعیل سلیمی در گفت وگو با باراناخبر وی به تفاهم نامه همکاری چند جانبه برای هماهنگ سازی اقدامات چند نهاد برای ارزیابی ایمنی ساختمان های مهم و مرتفع کلانشهر تهران اشاره کرد و گفت: این قرارداد گامی مهم و موثر در ارتقای ایمنی ساختمان های پایتخت خواهد بود. . و امیدواریم با کمک آن و مشارکت همه نهادها بتوانیم از این طریق شاهد کاهش تعداد امکانات ناایمن و ارتقای امنیت این امکانات باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس بند 5 ماده 14 قانون مدیریت بحران کشور، «ارزیابی ایمنی ساختمان های مهم و مرتفع با کاربری های مختلف با اولویت کلانشهرها در برابر آتش سوزی، زلزله، رانش زمین و ریزش زمین» به عهده سازمان مدیریت بحران کشور است، گفت: وزارت. راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) گفت: در خصوص این مدت پیش دستورالعملی از سوی وزیر کشور و نایب رئیس شورای عالی مدیریت بحران صادر شد. کشور مربوط به تشکیل کارگروه استانی برای نظارت بر ایمنی ساختمان های مهم و بلند. کارگروه شهر تهران با مسئولیت شهردار تهران قرار گرفت. همچنین بر اساس مصوبه دادستان کل کشور که با هدف همسویی اقدامات نهادهای ذیربط در خصوص و ارزیابی امنیت ساختمان های شهر تهران صادر شده بود، امضای این تفاهم نامه تصمیم گیری شد. بین 9 سازمان در مجموعه شهرداری و خارج از آن.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه این تفاهم نامه نافی وظایف ذاتی سازمان های مشمول تفاهم در حوزه ایمن سازی نیست، گفت: این تفاهم نامه بین راه، مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان، تهران، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاونت فنی مهندسی و ساختمان شهرداری تهران، سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی تهران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران امضا کردند.

ارزیابی امنیتی ساختمان‌های تهران جدی‌تر شد/ایمنی کدام ساختمان ارزیابی می‌شود؟
اسماعیل سلیمی

سلیمی با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع این تفاهم نامه تشکیل تیم های مشترک ارزیابی امنیت ساختمان در تهران است گفت: اهداف کلی این تفاهم نامه شامل همکاری های چند جانبه برای تدوین شاخص های ارزیابی امنیتی، تشکیل تیم های مشترک بازرسی امنیتی، شناسایی است. بررسی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران و طبقه‌بندی ساختمان‌ها از دیدگاه میزان خطر.

معاون پیشگیری و کاهش ریسک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره محورهای همکاری هر یک از طرفین در این تفاهم نامه گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی یکی از این محورهاست و در این راستا ، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات. شهرداری تهران موظف است داده ها را جمع آوری و اصلاح نماید و نسبت به ایمنی ساختمان ها اقدام نماید.

کدام ساختمان ها از نظر ایمنی در پایتخت رتبه بندی می شوند؟

وی درباره اینکه کدام ساختمان ها مشمول این تفاهم نامه می شوند، گفت: مفاد این تفاهم نامه شامل ساختمان های مهم و چند طبقه گروه (ج) و (د) موضوع ماده 12 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان است. سیستم. و ساختمانهای بسیار مهم موضوع بند 1-6 ویرایش چهارم استاندارد 2800 با هر نوع کاربری و مالکیت و در سطح مناطق 22 گانه شهرداری تهران در حال ساخت و بهره برداری می باشد. بر این اساس ساختمان‌هایی با اشغال شش طبقه یا بالاتر از سطح زمین یا حداکثر زیربنای 5000 مترمربع یا بیشتر مشمول این تفاهم نامه می‌شوند.

سلیمی ادامه داد: همچنین طبق بند 1-6 ویرایش چهارم استاندارد 2800، ساختمان ها با توجه به نوع کاربری و میزان آسیب ناشی از آسیب به چهار گروه اهمیت تقسیم می شوند و در این تفاهم نامه تاکید شده است: ساختمان های مهم این گروه شامل دو دسته ساختمان های ضروری و ساختمان های خطرناک می باشد. ساختمان‌های ضروری شامل ساختمان‌هایی است که قابلیت استفاده از آن‌ها پس از وقوع زلزله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قطع کارکرد آنها به‌طور غیرمستقیم باعث افزایش تلفات و خسارات می‌شود. مانند بیمارستان ها و درمانگاه ها، ایستگاه های آتش نشانی، مراکز و تأسیسات آبرسانی، ساختمان های نیروگاه و تأسیسات برق رسانی، برج های کنترل فرودگاه، مخابرات، مراکز رادیو و تلویزیون، مراکز نظامی و انتظامی، مراکز امدادی و به طور کلی کلیه ساختمان هایی که استفاده شده. برای نجات و امداد موثر است.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره ساختمان های خطرناک نیز گفت: این گروه شامل ساختمان ها و تأسیساتی است که آسیب دیدگی آنها باعث انتشار گسترده مواد سمی و مضر در کوتاه مدت و بلندمدت می شود. برای محیط زیست، مانند کارخانه های تولید مواد شیمیایی خاص.

به گفته وی بارگذاری لیست و مشخصات ساختمان های مهم و بلندمرتبه ناایمن و ارسال آن به وزارت کشور از طریق سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان های کشور (منتک) مسئول بحران تهران است. سازمان پیشگیری و مدیریت با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران خواهد بود.

تهیه چک لیست ارزیابی ایمنی ساختمان

سلیم تهیه چک لیست ارزیابی ایمنی را از دیگر مفاد این تفاهم نامه برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید شاخص های ارزیابی ایمنی و چک لیست مربوط به وزن هر شاخص را تهیه کند. در مجموع اعم از شاخص‌های ایمنی سازه، شاخص‌های ایمنی آتش‌سوزی و HSE، ریسک‌های اولویت‌دار شهر تهران به‌ویژه زلزله، ریزش (خرابی) و آتش‌سوزی و همچنین فرآیند اولویت‌بندی ساختمان را در نظر می‌گیرند.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره روند ارزیابی این ساختمان‌ها نیز اظهار داشت: ارزیابی‌های تیمی مشترک به ارزیابی سریع بصری (RVS) و ارزیابی کیفی محدود می‌شود و اگر براساس شاخص‌های تعیین‌شده باشد. در چک لیست در صورت نیاز به بررسی های کمی و دقیق، اداره کل راه و شهرسازی استان موضوع را به متولی گزارش می کند تا کار را برای تنظیم سند به مهندسان مشاور یا اشخاص حقوقی ذیصلاح ارجاع دهد. ارزیابی امنیتی با توجه به شرح خدمات واگذار شده به مالک. همچنین پس از اتمام فرآیند ارزیابی، اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است نتایج آن را به نهادهای متولی اعلام کند تا روند پیگیری رفع خطر آغاز شود.

وی درباره نحوه اجرا و نظارت بر این تفاهم نامه نیز گفت: شهرداری تهران برای انجام ارزیابی ها، تیم های مشترکی در قالب 22 تیم منطبق با مناطق تهران متشکل از نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تشکیل می دهند. به عنوان سرپرست تیم، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی. استان تهران به عنوان بازرس کار، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به عنوان مهندس عمران- سازه و تاسیسات، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به عنوان بازرس آتش نشانی و دبیرخانه بهداشت، ایمنی و بهداشت. شهرداری HSE منطقه را ساماندهی کرده است.

به گفته سلیمی پایش، اقدامات این تفاهم نامه از طریق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان دبیرخانه ستاد امنیت فیزیکی کلانشهر تهران که مربوط به کارگروه استانی نظارت بر امنیت مهم است انجام می شود. و ساختمان های بلند . . ساختمان ها.

بیشتر بخوانید:


لیست خطرناک


25 پل شهری تهران مرمت شد


بررسی ایمنی ساختمان های شهر تهران از 3 منظر

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ابراز امیدواری کرد: با اجرای این تفاهم نامه گام اجرایی موثری در جهت ارتقای ایمنی ساختمان های شهر تهران برداشته شود و اقدامات سریع تری در این زمینه انجام شود. آنها را ایمن کنید

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا