حوادث

تخلفات ایمنی ساخت و ساز با جریمه جبران نمی‌شود/چگونه می‌توان جلوی «متروپل»‌های بعدی را گرفت؟

بیش از یک ماه از ریزش ساختمان کلانشهر آبادان می گذرد و به نظر می رسد این حادثه نیز مانند حوادث قبلی در حال فراموشی است. در همین راستا یک کارشناس امنیتی معتقد است اگر از کلانشهر عبرت نگیریم شاهد تکرار حوادث دیگری خواهیم بود. وی همچنین از پرداخت جریمه برای جبران تخلفات ساختمانی به شدت انتقاد کرد.

علی بیت اللهی در گفت وگو با باراناخبر، وی در خصوص لزوم توجه به ایمنی ساختمان ها در مقررات و ضوابط گفت: در ابتدا باید بگویم که قوانین و مقررات خوبی در زمینه ایمنی ساختمان داریم و مشکل اصلی ما عدم رعایت کامل است. از این قوانین البته ممکن است برخی مقررات نیاز به تغییر و به روز رسانی داشته باشند، اما مهم این است که قوانین و مقررات به درستی اجرا شوند.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: به عنوان مثال همه شهرها طرح تفصیلی دارند که بر اساس آن کاربری ها، ساخت و سازها، معابر شهری و … تعیین می شود و در واقع توسعه شهری است. در واقع این طرح ها جزو برنامه های عمرانی و عمرانی شهرها محسوب می شود و امنیت یکی از اجزای آن است.

وی ادامه داد: شاید اکنون چندین سال از تدوین برخی از این طرح های تفصیلی می گذرد، بنابراین در این صورت باید این طرح های تفصیلی بررسی شود و شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان مرجعی که طرح های تفصیلی را تصویب و ابلاغ می کند. . باید به این مسائل رسیدگی کند. “همچنین نظارت کنید. گاهی اوقات می توان خطر جدیدی را در یک منطقه شناسایی کرد که باید در طراحی دقیق مورد توجه قرار گیرد.

تخلف را نباید با جریمه نادیده گرفت

کمبودهای امنیتی ساختمان با جریمه جبران نمی شود

بیت الهی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات ایمنی ساخت و ساز گفت: متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده است که برخی تخلفات ساختمانی در شهرداری ها با جریمه رفع می شود. به عنوان مثال گاهی در ساختمانی که باید پنج طبقه، دو طبقه یا یک طبقه اضافی داشته باشد، گاهی این تخلف با جریمه نادیده گرفته می شود و ساختمان به پایان می رسد، در حالی که ممکن است ویژگی های امنیتی ساختمان ها را تحت الشعاع قرار دهد. این نکته مهمی است که باید در نظر گرفت. در واقع اصل تخلف باید حذف شود که این امر نیز می تواند امنیت را خدشه دار کند و جریمه نیز اصل تخلف را از بین نمی برد.

وی ادامه داد: یعنی نکته ای که از نظر فنی بر آن تاکید می کنم این است که این جریمه ایرادات فنی و ایمنی را برطرف نمی کند اما متأسفانه سال هاست که این پدیده در برخی موارد رایج است. می توان گفت برخی از بلاتکلیفی های کاخ ها از این دسته است که در ساخت و ساز تخلفاتی صورت گرفته اما اتمام کار با پرداخت جریمه انجام شده است.

خواندنوجود ساختمان های مشابه «کلان شهری» در کشور

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی درباره تاثیر توجه به مقررات در افزایش ایمنی ساختمان ها و کاهش وقوع حوادثی مانند آنچه در کلانشهر آبادان رخ داد، گفت: هر جا که انحراف از قوانین و مقررات باشد. مقررات، ضربه خوردیم و آسیب دیدیم، دیدیم که این یا مالی بوده یا در عین حال انسانی و مالی. هرچند وسعت حادثه گاهی محدود به یک ساختمان می شود اما شرایط به حدی بحرانی می شود که توجه کل کشور به آن جلب می شود که نمونه آن ساختمان پلاسکو بود.

از پلاسکو متوجه نشدیم که حادثه کلانشهر اتفاق افتاده است

بیت اللهی ادامه داد: در پلاسکو شرایط امنیتی تاسیسات مساعد نبود و تجهیزات اطفای حریق در تاسیسات وجود نداشت. به گفته رئیس آتش نشانی تهران چندین بار برای این ساختمان اخطارهای امنیتی داده شده و در نهایت حادثه آتش سوزی منجر به ریزش ساختمان و آن حادثه دلخراش شده است. بنابراین در کلان شهر بود و با زیر پا گذاشتن قوانین مشکلاتی را ایجاد کرد. از پلاسکو متوجه نشدیم که حادثه کلانشهر آبادان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در کلانشهر حتی اگر ساخت و ساز بر اساس ضوابط و ضوابط موجود انجام می شد، ابتدا احتمال وقوع حادثه وجود نداشت، اما اگر حادثه ای رخ می داد ابعاد آن تصادف. آنها بسیار عالی بوده اند.” دو نمونه پلاسکو و متروپل نشان می دهد که اگر ضوابط شهرسازی، طرح های تفصیلی، ضوابط ساختمان و مصوبات در عمل اجرا شود، اولاً از وقوع حادثه جلوگیری می شود و ثانیاً در صورت وقوع حادثه، خسارات جانی و مالی وارد می شود. تلفات بزرگ، کوچکتر خواهد بود.

به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، این قربانیان می توانند ناشی از حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و … باشند و حتی ممکن است به دلیل عدم اجرای الزامات اداری و سازوکارهای نظارتی برای ساخت و ساز ساختمان رخ دهند. . .

ما فاقد قانون ایمنی ساختمان نیستیم، قانون را دور می زنیم

وی گفت: اگر قوانین لازم الاجرا باشد قطعاً از تصادفات و خسارات ناشی از آن کاسته می شود و به این ترتیب قانون را دور زد. نباید اجازه داد که تخلف کند و سپس با پرداخت جریمه تخلف را توجیه کند و در نهایت مجوز صادر کند و دست از کار بکشد.

وی افزود: به عنوان مثال در اثر ساختمان های بلند در معابر باریک که امکان تردد در آنها وجود ندارد، عدم قطعیت های زیادی وجود دارد که می تواند بحران ایجاد کند. بنابراین قوانین و مقررات باید مطابق آنچه هست وضع شود و در صورت وقوع تخلف، اصل تخلف از بین برود.

این کارشناس امنیتی با اشاره به اینکه در یکی دو مورد روابط خوبی وجود داشته است، گفت: در بسیاری از موارد کشور ما قوانین بسیار خوب و پیشرفته ای دارد اما در اجرا و رعایت قوانین و قانون یا آیین نامه ضعف داریم. با از بین بردن آثار تخلف، هر چقدر هم که خوب باشد اما به طور طبیعی اعمال نشود ضرری ندارد و ما را دچار مشکل می کند و باعث اتفاقاتی مانند متروپل می شود.

به گفته بجت الله، ضعف نظارت، سهل انگاری، رعایت نکردن قوانین و مقررات، عدم بکارگیری تکنسین ها و کارگران ماهر و… از مواردی است که دست به دست هم می دهد و باعث بروز حادثه می شود. لازم به ذکر است که جوشکاری ضعیف گاهی اوقات منجر به ریزش ساختمان می شود. پس چه کسی این جوشکاری را انجام می دهد؟ چه کسی بر آن نظارت دارد؟ در مورد جنس و کیفیت مواد هم همینطور. یک تکنسین حرفه ای و کارگر ماهر این موارد را می داند و رعایت می کند، اما گاهی این اقدامات توسط کارگرانی انجام می شود که تجربه کافی ندارند و نتیجه آن ریزش ساختمان و حوادث دیگر است. بنابراین در ساخت و ساز باید به کوچکترین نکات نیز توجه کرد.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی به خسارات ناشی از زلزله در سرپل ذهاب و غیره اشاره کرد و افزود: افرادی که در داخل ساختمان بودند نجات یافتند.

هر ساختمان بازسازی شده لزوما ایمن نیست

وی افزود: گاهی در بحث رعایت برخی از افراد فکر می کنند چون ساختمان نوساز است پس باید قوانین را رعایت کرد و بعد به این نتیجه می رسند که مقررات ما به درد نمی خورد. قوانین و مقررات باید به درستی و به طور کامل اجرا شوند و ساختمان بازسازی شده ممکن است به دلایل مختلف اصلاً با این مقررات مطابقت نداشته باشد و ایمن نباشد. پس این به معنای ضعیف بودن قانون نیست. برخی از ساخت و سازها در کشور ما به قدری دور از ضوابط و مقررات است که قابل باور نیست و این موضوع گاهی در زمان ساخت و ساز و گاهی در سال های بعد بروز می کند.

بیت اللهی گفت: در ابتدای صحبت هایم گفتم ممکن است برخی مقررات نیاز به به روز رسانی داشته باشد که باید انجام شود، در واقع می توانیم آیین نامه را تنظیم کنیم. به روز رسانی، اما مهمتر از به روز رسانی اجرای این قوانین است. در واقع همان قوانین و مقرراتی که وجود دارد می تواند به راحتی امنیت افراد را تضمین کند اما باید اجرا شود.

خواندن:


متروپولیتن متولد کمون “رنتی”.


چند روز می گذرد و همه چیز را فراموش می کنیم؟

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در متروپل، پلاسکو و… باید از حوادث پیش آمده عبرت بگیریم و یکی از درس های این درس جدی گرفتن قوانین و مقررات است.

تخلفات کلان شهرها آشکار بود

بیت الهی با اشاره به اینکه تخلفات انجام شده در مترو مشهود بود، گفت: این تخلفات به قدری مشهود بود که مانند این است که فردی جلوی دیگران اسلحه به دست بگیرد و به فردی تیراندازی کند، جرمی که دیگر نیازی به بررسی ندارد. در کلانشهر هم همینطور بود و قوانین و مقررات به قدری راحت منحرف شد که حادثه ای که در این ساختمان رخ داد نیاز به بررسی زیادی نداشت. امیدوارم این حوادث نقطه عطفی باشد تا ارزیابی امنیتی ساختمان ها جدی تر شود و دیگر کلانشهرها اتفاق نیفتد.

وی در پایان با بیان اینکه حادثه رخ داده در کاخ پلاسکو احتمالاً به دلیل تاثیر بر ایمنی امکانات بوده است، گفت: متاسفانه این حادثه پس از مدتی به فراموشی سپرده شد. امیدوارم حادثه کلانشهر به گونه ای نباشد که مدتی به این موضوع بپردازیم و دوباره به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا