عمومی

فرصت‌هایی که از دست می‌رود

اندکی پس از این گزارش ، تمام شبکه های اجتماعی پر از این فیلم کوتاه و این عبارت ساده “معتادان نمی گیرند”. این عبارت به هشتگ تبدیل شد و کلیپ های مفرح و خنده دار از این فیلم ساخته شد. پاسخ دهنده همچنین صفحه اینستاگرام خود را باز کرد و برای مدت کوتاهی ، مخاطبان او آنقدر رشد کردند که وی با قرار دادن تبلیغات در صفحه خود از شهرتی که به دست آورد ، شروع به کسب درآمد کرد.

از طرف دیگر ، سیستم دولتی و متخصصان در زمینه پیشگیری از اعتیاد ، هر چقدر تلاش کردند ، نتوانستند تاثیری را که پیام “معتادان دریافت نمی کنند” در جامعه از بین ببرند و خنثی کنند. تأثیر سخنان وی همچنان باقی مانده است و علی رغم اینکه صدها مصاحبه مطبوعاتی ، مصاحبه تلویزیونی ، کلیپ و غیره از آن زمان انجام شده است و کارشناسان بهداشت با مردم صحبت کرده و گفته اند که این گفته درست نیست ، اما هنوز هم بسیار زیاد است اعتقاد بر این است که معتادان تاج دریافت نمی کنند.

بنابراین با دو صدای مختلف در مورد ویروس کرونا و اعتیاد در کشور روبرو شدیم. صدایی از یک شهروند عادی که صدای وی توسط افرادی که فیلم وی را در شبکه های اجتماعی نگهداری می کردند چنان بلند شد که در سراسر کشور شنیده شد و شخص خود به سرعت مشهور شد و از طرف دیگر دستگاه های دولتی و متخصصان با تمام امکانات موجود موفقیت چندانی در انتقال پیام خود ندارند و مردم را متقاعد کردند که حتی معتادان نیز تاج دریافت می کنند ، در حالی که همه رسانه های رسمی از این صدا حمایت می کنند.

صدای معتادان که تاج دریافت نمی کنند بارها و بارها در شبکه های اجتماعی ، کوچه ها و بازارها و اجتماعات خانوادگی شنیده می شود و آنها حتی در مورد آن بحث کرده و مدارکی را برای رد یا پذیرش آن آورده اند. این پیام هرچند طنز آمیز بود ، اما چنان مثر بود که بخشی از جامعه را متقاعد کرد که معتاد بیماری کرونا نشود.

بیشترین تأثیر منفی این پیام بر روی افرادی بود که تصمیم گرفته بودند اعتیاد خود را درمان کنند یا سیگار را ترک کنند ، اما منصرف شدند و نظر خود را تغییر دادند و آن را تحت فشار قرار دادند تا پس از پایان اپیدمی کرونا.

واقعیت این است که متخصصان اعتیاد نتوانسته اند پیامی ارائه دهند که بتواند با ارائه شواهد علمی به زبان ساده و قانع کننده ، افراد و افرادی را که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند متقاعد کند. . آنها نمی توانستند مصرف کنندگان مواد مخدر یا سیگار را ترغیب کنند که سیگار را ترک کنند. آنها نمی توانند کاری برای کاهش میزان اعتیاد در طی اپیدمی بیماری کرونا انجام دهند. برعکس ، آنها با پیام یک شهروند عادی شکست خوردند.

سازمان اجتماعی کشور ، وزارت بهداشت ، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ، با عدم تهیه و برنامه ریزی مناسب ، از فرصت طلایی تاج برای افرادی استفاده می کنند که به دلیل مشکلات ایمنی و غیره به سیستم پزشکی تشویق می شوند. . آنها دست دادند. آنها نتوانستند محتوای مناسبی برای جلب توجه عموم تولید کنند. آنها صدها مصاحبه انجام دادند ، اما کدام یک به عموم مردم نفوذ کرد؟ چه کسی دهان به دهان رفت؟ آنها فقط شواهد علمی را به زبانی ارائه دادند كه زبان مردم نبود. در حالی که مصرف کننده مواد مخدر که در پارک گفت “معتادان مصرف نمی کنند” به زبان مردم صحبت می کرد.

آنچه من گفتم صرفاً بیان مثالی از وضعیت سیستم پیشگیری از اعتیاد در کشور و پرداختن به موضوعی کلی تر و مهمتر و تأکید بر این بود که زمینه پیشگیری از اعتیاد در کشور ما به این ترتیب کار نمی کند. باید. برخی از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند در واقع در این زمینه متخصص نیستند ، اما از جمله کارهایی که انجام می دهند ، در زمینه پیشگیری از اعتیاد نیز وارد شده اند. با این وجود ، در زمینه پیشگیری از اعتیاد ، به برنامه هایی نیاز داریم که علاوه بر کم هزینه بودن ، م areثر نیز باشند. در غیر اینصورت هر چقدر حوزه پیشگیری از اعتیاد در اولویت سیاستگذاران باشد و هر چقدر هم بودجه های این حوزه را افزایش دهند ، هیچ فایده ای نخواهد داشت و بهتر است بودجه های بیهوده در این زمینه هزینه شود. ندهند.

* فعال اعتیاد و مدیر جامعه خیریه متولد شده

235 232

دکمه بازگشت به بالا