اجتماعی

طرح جامع تالاب میقان اراک طی بازه ۶ ماهه تصویب خواهد شد

باراناخبر/مرکزی رئیس سازمان محیط زیست گفت: تصویب طرح جامع تالاب میقان طی یک بازه زمانی ۶ ماهه انجام خواهد شد تا این تالاب احیا شده و ارتقا پیدا کند.

علی سلاجقه پنجشنبه ۳۱ خردادماه در جریان بازدید از تالاب میقان اراک در جمع خبرنگاران، تالاب میقان را سپر دفاعی شهر اراک در برابر گرد و خاک دانست و اظهار کرد: تالاب میقان از نظر منابع آبی و تنوع گیاهی، جانوری و پرندگان مهاجر، از تالاب‌هایی است که مامن گونه‌های مختلف پرندگان است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در ارتباط با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تلفات بسیاری در این مجموعه داشته ایم و به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل، از تراکسور برای جمع‌آوری لاشه‌ها استفاده شده است. برداشت سولفات سدیم موجب برهم خوردن نظم و اکوسیستم طبیعی تالاب شده است‌.

وی با اشاره به وجود معدن در تالاب که تامین‌کننده مواد اولیه صنایع شوینده است، افزود: با توجه به نبود طرح جامع برای این تالاب، با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست برای این تالاب طرح جامع تصویب خواهد شد و با برطرف شدن مشکلات قانونی، بهره‌بردار هزینه‌های طرح را در این قسمت پرداخت خواهد کرد تا بتوان احیای تالاب را به شکل اساسی دنبال کرد.

رییس سازمان حفظ محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت حقابه های تالاب، تصریح کرد: مقرر بود یک متر مکعب بر ثانیه آب از محل پساب برای تالاب میقان تامین شود که به نوعی بین صنعت تقسیم می‌شود که باید برای آن جایگزین تعیین شود تا حقابه تعیین شده تالاب تامین شود.

وی گفت: با توجه به خشکسالی، حقابه‌های تالاب از رودخانه‌ها با مشکل مواجه شده اما جدول حقابه‌ها به وزارت نیرو داده شده است.

سلاجقه ادامه داد: تالاب میقان یک شاهراه برای عبور پرندگان، عامل جلوگیری از تولید گرد و غبار و محل تفرج مردم است و بهره‌بردار باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود متعهد شده و از شرایط فعلی خارج شود.

نادرقلی ابراهیمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت اکوسیستم تالاب، گفت: اکوسیستم تالاب میقان باید به شکل طبیعی خود مانده و طرح جامع صیانت، حفظ و استمرار حیات تالاب باید ادامه پیدا کند. انتظار می رود که محیط زیست استان هرچه سریعتر به این موضوع بپردازد.
وی ادامه داد: مسئولیت الزام‌آور اجرای طرح جامع حفظ اکوسیستم تالاب بر عهده یکی از بهره‌برداران اصلی در تالاب خواهد بود. بر اساس الزامات طرح، منابع اعتباری تالاب مشخص خواهد شد و تالاب باید زنده بماند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا