عمومی

حضور در نمایش «میراث» در اراک 

نمایشی که آتش زدن درب خانه حضرت زهرا علیهاالسلام و حوادث دردناک و غم انگیز آن پس از رحلت یا به عبارتی شهادت رسول خدا و غصب خلافت بلافصل را روایت می کند. . دوست، برادر و عمویش، یعنی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) در حادثه هولناکی (جم الدر) و حمله به خانه وحی الهی است. خانه ای که جبرئیل امین بارها بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آن نازل شده و به روایتی پس از رحلت آن حضرت بر بانوی دو عالم نازل شده است.
اما چه کردند، چه نکردند! و به گفته سلمان فارسی، دوست و صحابی بزرگ رسول خدا، امیرالمؤمنین و حضرت زهرا، آنقدر شهرت دارد که وفاداری برخی از صحابه به ابوبکر را حتی پس از حمله، سرزنش کرد. در خانه حضرت زهرا و آتش زدن در و با لگد و شکستن استخوان سینه بانوی دو عالم و سقط حضرت محسن که شش ماهه حامله بود.

شرکت در نمایش

برای اولین بار در روز چهارشنبه 8 بهمن 1396 در حاشیه همایش ملی فرهنگستان علوم پزشکی ایران برای جامعه پزشکی که به همت دانشگاه علوم پزشکی اراک در تاریخ 10 و 11 بهمن ماه برگزار شد، وارد اولین بار در اراک قدم بردارید و درهای شیبدار را به نما نشان دهید!! وی به همراه جمعی از اساتید و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران حضور یافت و شاهد بخشی از تاریخ غم انگیز اهل بیت علیهم السلام و به ویژه هجوم به خانه وحی، خانه دختر رسول خدا پس از رحلتش به قول شما. چهارده قرن تاریخ بازگشته است و بگذار صدها نفر شاهد این رویداد هولناک در سوز و ذوب و اشک باشند!

شرکت در نمایش

امسال چند ماه پیش توسط برادر عزیزم و همکار عزیزم دکتر. نیما حسینی خو تهیه کننده این نمایش سالانه مجددا مورد لطف قرار گرفت و متوجه شد که در روز پنجشنبه 16 دی ماه 1400 در سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا ع در اراک حضور داشتند و دیدم. او از نزدیک نمایشنامه “میراث”.
از آنجایی که نمایش این نمایش در ایام فاطمیه در سال 1400 هجری قمری که مصادف با بدرقه حرم مطهر امام خمینی (ره) به ویژه برای بخش بانوان در سامرا است، یقین پیدا کردم که توفیق حضور در اراک محبت اهل بیت و همچنین حضور در این حرم نیمه مقدس که بیش از یک سال است منتظر پایان آن هستیم. شایان ذکر است این پنجره یا به عبارتی نیمی از ضریح زیرزمین، توسط هنرمندان استان مرکزی در کارگاه ستاد بازسازی حرم شهرستان زرندیه و پس از کشف در اراک کار شده است. ، با اخراج. از اهالی استان مرکزی از سوی دیگر عاشقان اهل بیت علیهم السلام به سامرا رفتند. اندازه این نیم ضریح دو متر و سی سانتی متر دو و نیم متر است.

شرکت در نمایش

وزن این پنجره هفتصد کیلوگرم است که روی آن هنرهای کنده کاری، ریختن، روکش طلا و سایر زیورآلات ساخته شده است. در این نیم ضریح شصت و پنج گرم طلای خالص و دویست و بیست کیلوگرم نقره به کار رفته است. سازه چوبی آن 450 سال ماندگاری دارد و مطابق با شرایط آب و هوایی شهر سامرا ساخته شده است.
برای دومین بار ساعت 14 بعدازظهر پنجشنبه 15 دی مصادف با روز شهادت پس از شرکت در راهپیمایی سالانه قم که با حضور به سمت آستان حضرت معصومه (س) حرکت می کند. از مراجع، علما و سایر خیرین. آمدم و در صحن و سرای این بانوی بزرگوار مراسم عزاداری برگزار کردم. به سمت منطقه سردسیری اراک در استان مرکزی حرکت کردم. سرمای آتشین این منطقه مرا به یاد دوران نوجوانی و زندگی ام در سرزمین عراق و در شهر مقدس نجف اشرف انداخت! شرایط جغرافیایی شهر اراک و قرار گرفتن آن در بین کوه های نه چندان بلند و پوشیده از برف که در میان یخچال های طبیعی یخی و برفی، این منطقه را به گونه ای تغییر داده است که توگوها در ارتفاعات توچال یا در دامنه ها در البرز هستید یا در تپه ها و دامنه های دماوند یا در دشت میشان کوه الوند در همدان! از این رو سرما و زمستان و سوزش شدید آن را در طول مسیر و همچنین حضورم در اراک را حس کردم.

شرکت در نمایش

پس از ورود به شهر اراک، ابتدا به زیارت نیمه‌ضریح زیرزمین مطهر شتافتم و پس از توجه به نحوه ساختن قسمت‌های مختلف این ویترین زیبا و درعوض به تبرک و عکس گرفتن از نزدیک این مسافر پرداختم. پناهگاه عشق مسافر دخمه مقدس که هزاران زائر به زودی در سرداب و مکان اصلی پنجره مقدس از آن بازدید خواهند کرد، وارد تالار نوا شدم. بیش از هشتصد مرد، زن، نوجوان و جوان در فضایی سرشار از روح و روان! انگار در یکی از رواق های عتبات عالیه! منتظر شروع برنامه بودند.
تعدادی از مجریان و همچنین نوجوانان و جوانان حاضر در سالن را در آغوش گرفتم و بابت تاخیر چند دقیقه ای ابتدای برنامه عذرخواهی کردم و در محلی که برایم رزرو کرده بودند، نشستم!
این برنامه با صحبت های تهیه کننده آغاز شد و به مدت یک ساعت و نیم به تماشای نمایش «میراث» نشستیم. بنیاد نشر علوی معارف و گروه نمایشی «اسما» برای یازدهمین سال متوالی با عنایت امام زمان (عج) پرچم ثابت عزاداری فاطمیه را در قالب نمایشی جدید برافراشتند.

شرکت در نمایش

مقبره امامان معصوم در باکیجه قبل از تخریب

این نمایشنامه در این رمان به تخریب بهشت ​​البکی در مدینه پرداخته است. صحن چهار امام مدفون در بقیع و دیگر مقبره های شخصیت های اسلامی در طول تاریخ را بچینید و تخریب کنید.
این اقدام واکنش گسترده علما و مردم کشورهای اسلامی از جمله ایران، عراق، پاکستان، مسلمانان شوروی و سایر مسلمانان و همچنین اهل سنت کشورهای اسلامی را برانگیخت.
دولت وقت ایران در واکنش به تخریب و توهین به مقدسات مسلمانان، یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد که به رسمیت شناختن کشور جدید عربستان را سه سال به تعویق انداخت.

شرکت در نمایش

او در این نمایش به مضمون قهرمانی به نام عبدالحسین می پردازد که در خواب دید برای رفع حاجت به مدینه بازگشته و در آن زمان سفرش مصادف با ایام ویرانی بقیع و نهی شده است. وهابیان برای زیارت زائران بکیه. عبدالحسین در حوادث و مجالس با این روش مخالفت می کند و با یادآوری و اشاره به هجوم به خانه وحی و افروختن آتش بر در خانه بانوی دو عالم، پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم. . اهل مدینه را سرزنش می کند چرا هیچ وقت از اهل بیت علیهم السلام نخواستند که قیام کنند و از عزت اسلام و پیامبر حمایت کنند چه در زمان امیرالمومنین و چه در زمان حضرت زهرا و چه در زمان زمان. ویرانی بقیجه؟

شرکت در نمایش

شایان ذکر است که در بحبوحه خشمی که به خاطر تاریخ سعودی ها و فتح و فتح مکه و مدینه دامنگیر جهان اسلام شده بود و همه شنیدند که قبرستان بقیع ویران شده و حتی حرم امامزاده ها نیز تخریب شده است. نبی – پیامبر. (صلی الله علیه و آله) جرأت کرده بود، یک روحانی تهرانی به نام شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول با چند صد زائر هنگام شام به حج رفت.
در آنجا با ملک عبدالعزیز ملاقات کرد و از بی توجهی به قبور بکیجه و تخریب گنبد ائمه و سایر حرم ها پرسید و از پادشاه عربستان اجازه خواست تا بقیع را از آن حالت خارج کند.
پادشاه عربستان اجازه داد و شیخ عبدالرحیم صاحب فصول به بقیع رفت و خاکی را که حاصل تخریب گنبد بالای قبور بود برداشت و حتی بنا به گزارش ها دیواری دور قبور، بقایای آن بنا کرد. که هنوز هم قابل مشاهده است.
عبدالعزیز نیز از طرف او حکم مدنی صادر کرد به این مناسبت که او جرأت کرده بود به حج برود – در حالی که مسلمانان کشورهای دیگر تحریم کرده بودند و نیامده بودند. عبدالعزیز سعودی از این اقدام استقبال کرد و سعی کرد به آنها نشان دهد که با سایر مسلمانان مشکلی ندارد و آنها را کافر نمی داند. به هر حال این عالم دینی در بحبوحه کشمکش بین وهابی ها و مسلمانان با جمع کثیری از ایرانیان به حج می رود و به چنان دستاوردی می رسد که تاکنون همه شیعیان حتی مسلمانان از آن بهره مند شده اند!

شرکت در نمایش

این فرمان پادشاه قبلاً در اختیار خانواده صاحب فصول است، این سند نسبتاً جالب نشان دهنده دستور مؤسس سلسله سعودی برای مراقبت از بقیع است.
نوا، نمایش زیبا و تأثیرگذار «میراث» که حدود صد و پنجاه نفر در تدوین و صحنه آرایی آن با تفسیر هشت سانس در چهار روز به ایفای نقش پرداختند که میزبان 10500 عزادار حضرت صدیق کبری سلام الله علیها بود. . ، به منظور نقل وقایع بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و تشکیل سقیفه و حمله به خانه وحی و واقعه عاشورا و … همه و همه. نتیجه انحرافات فکری و کودتا بود که در نتیجه آن حوادث تلخ تاریخ اسلام یکی پس از دیگری رخ داد که با تخریب حرم امامین عسکریین(ع) و حوادث دیگری مانند ظهور داعش در منطقه ادامه یافت. عصر.

شرکت در نمایش

در پایان این نمایش جدید، به دعوت دکتر. گوشه هایی از تاریخ غم انگیز شیعه در طول تاریخ از کودتای سقیفه و حمله به خانه وحی و واقعه عاشورا و …. همچنین مختصری در مورد سرداب مقدس سامرا و معبد مقدس صحبت کردم و حاضران را به حضور در مراسم رونمایی تشویق کردم.
قبلاً چند کیسه پاک حسینی را به عزیزانم معرفی کرده بودم تا با چایی که بعد از نمایش به مردم داده می شود مخلوط کنند تا همه حاضران از فیض او بهره مند شوند.

شرکت در نمایش

در این هنگام با برافراشتن پرچم متبرک و متبرک گنبد علوی در فضای اجرا، همواره سعی می کنم این نعمت بزرگ و نشان علوی را با خود به همراه داشته باشم و اولین عاشقان مظلوم جهان را با آن متبرک کنم. که در میان مردم و تقدیم قبر پاکیزه.حسینی به همه دست اندرکاران و تهیه کنندگان برنامه و همچنین چند دختر و پسر نوجوان حاضر در سالن در میان موجی از احساسات پیر و جوان از زن و مرد و جوانان و نوجوانان حاضر در سالن، ساعت هفت بعد از ظهر. من در تهران دو دنیا را ترک کردم، شهر اراک و مردم عاشق پیشه و عاشق خدا.

* خادم افتخاری عتبه عراق و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

دکمه بازگشت به بالا