صنایع تبدیلی در کارزار بقا/ چراغ فرآوری همچنان کم‌نور است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: با نگاهی به زنجیره تولید محصولات کشاورزی و صنعتی درخواهیم یافت که مقدار قابل توجهی سود در این بخشها تحت تأثیر ارزش افزوده قرار دارد و شرکتهای اقتصادی فعال در زمینه ارزش آفرینی نیز توانسته اند سود کسب کنند. .

در استان فارس اما قاعده بازی با تمام نظریه های موجود در علوم مبتنی بر اقتصاد مغایرت دارد و واحدهای فرآوری و تولیدکنندگان با ارزش افزوده به دلیل ظرفیت های موجود در استان فارس سهم خوبی در چرخه اقتصادی ندارند و نتوانسته اند در ایجاد ثروت موقعیت خوبی داشته باشد.

با یک نگاه اجمالی به چرخه اقتصادی و مشارکت هر بخش از اقتصاد ، در می یابیم که بخش کشاورزی حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و به دنبال آن بخش خدمات و صنعت در اقتصاد قرار دارد.

در حالی که صنایع تبدیلی و مکمل ، اگر به عنوان زیرگروه بخش کشاورزی در نظر گرفته شوند ، نقش مهمی در اقتصاد دارند ، اما این بخش هنوز نتوانسته است در چرخه اقتصادی پیشرفت کند.

اقتصاد به صنایع تبدیلی و مکمل نیاز دارد

محسن اسلامی ، اقتصاددان و استاد دانشگاه ، در مورد لزوم صنایع تبدیلی و مکمل در چرخه اقتصادی گفت: صنایع تبدیلی و مکمل از جمله صنایعی هستند که نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارند و به عنوان واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده. نهایی “.

اسلامی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی با ایجاد ارزش افزوده در زمینه های مختلف می تواند حجم قابل توجهی سود داشته باشد و در صورت صادرات مبادله ارز در کشور انجام شود که این یکی از روش های مهم جهش تولید بین صنعتی و کشاورزی است. واحد استفاده از واحدهای تبدیل کننده و تکمیلی است “.

وی گفت: انفعال بنگاه های اقتصادی با ارزش افزوده ، كه می توان آن را صنایع تبدیلی و مكمل توصیف كرد ، منجر به فروش مواد اولیه بسیاری از محصولات و فروش مواد اولیه ، مشكلات مختلفی را به چرخه اقتصادی وارد می كند.

وی افزود: صنایع تولیدی در بخشهای مختلف می توانند محصول تولید كنند ، اما صنایعی كه می توانند ارزش آفرینی كنند صنایع تبدیلی و مكمل هستند ، بنابراین اگر برنامه ای برای حمایت از این واحدها در چرخه اقتصادی وجود نداشته باشد ، بسیاری از آنها را به تأخیر نمی اندازد و از دست می رود ، و کل اقتصاد با واسطه هایی که درگیر میانجیگری و فروش مواد اولیه هستند پر خواهد شد.

معاون جهاد کشاورزی و صنایع تکمیلی جهاد کشاورزی فارس اما اطلاع می دهد که ظاهر خارجی وجود ندارد.

لیلا حقیقت سنایی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: در مجموع 5 هزار و 50 کارمند در استان فارس در صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: در استان فارس بالغ بر 16 واحد بهره بردار در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی فعالیت دارند که واحدهای اقتصادی در زمینه های مختلف صنایع غذایی ، کشتارگاه ها ، خوراک دام و طیور و کمپوست آنها فعال هستند

تسهیلاتی که هم اکنون به واحدهای تبدیلی و صنایع جانبی ارائه می شود به طور متوسط ​​15 تا 18 درصد بازپرداخت دارند که قابل توجیه نیست.

حقیقت افزود: “یکی از چالش های واحدهای تبدیل و تکمیل ، عدم ارائه تسهیلات سود یک رقمی است. تسهیلاتی که در حال حاضر در واحدهای صنعت تبدیل و تکمیل ارائه می شود ، متوسط ​​بازپرداخت 15 تا 18٪ دارند که این مبلغ است.” بازپرداخت تسهیلات باعث شده برنامه های اقتصادی در زمینه صنایع تبدیلی و جانبی غیرقابل توجیه باشد.

وی ادامه داد: نرخ بالای بازپرداخت تجهیزات باعث کاهش سرمایه گذاری در واحدهای تبدیلی و صنایع جانبی در استان فارس شده است. مطمئناً علاوه بر این ، چالش نوسان قیمت ارز این واحدها را با مشکل روبرو کرده است. تأمین مواد اولیه.

وی همچنین در مورد چالش های دیگر صنایع تبدیلی و صنایع جانبی فارس یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات صنایع تبدیلی و جانبی عدم قیمت گذاری مناسب در تعرفه ها برای استفاده از منابع انرژی است. اکنون دولت برای محاسبه هزینه مصرف شرکت های تبدیل کننده و مکمل ها از تعرفه های برق صنعتی استفاده می کند.

حقیقت افزود: صنعتگران فعال در زمینه صنایع تبدیلی و صنایع جانبی انتظار دارند كه دولت از این واحدها تعرفه برق كشاورزی برای این واحدها تهیه كند كه این واحدها نقش ویژه ای در ایجاد ارزش افزوده دارند زیرا استفاده از این تعرفه ها باعث كاهش چشمگیر قیمت نهایی کالاهای تولید شده.

این آمار در شرایطی ارائه می شود که بیشتر محصولات استان به صورت خام فروخته می شوند یا محصولات فرآوری شده از سایر مناطق کشور به فارس حمل می شوند.

صنایع تبدیل و مکمل پر از چالش است

تولیدکنندگان و فعالان صنایع تبدیلی و تکمیلی با مشکلاتی روبرو هستند که تحت هیچ یک از قوانین موجود در کشور نیست. بنابراین ، برای آگاهی از مشکلات در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی ، به سراغ برخی از فعالان استان فارس رفتیم.

مدیرکل یکی از صنایع تبدیلی و تکمیلی استان فارس به آنلاین گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی پر از چالش و مشکل است در حالی که تبعیض باعث بسته شدن بسیاری از واحدهای فعال در این زمینه شده است.

وجود رانت در تأمین نیازهای مورد نیاز باعث شده است که برخی واحدهای تبدیلی و صنایع جانبی در تهیه مواد اولیه با مشکل روبرو شوند.

فارسان رئیس زاده افزود: یکی از مشکلاتی که واحدهای تبدیلی و صنایع جانبی با آن روبرو هستند بی ثباتی اوضاع اقتصادی است ، این امر منجر به بی ثباتی در قیمت کالاهای اولیه و عدم دسترسی برخی کالاهای اساسی برای تولید و ایجاد ارزش افزوده شده است. .

رئیس زاده یادآور شد: بوروکراسی اداری و وجود قوانین دشوار در سازمان ها و تجهیزات خدماتی نیز از جمله چالش های واحدهای تبدیل و صنایع تکمیلی است. با این وجود وجود رانت در تأمین تقاضای این واحدها باعث شده تا برخی واحدهای صنعت تبدیلی در تهیه مواد اولیه دچار مشکل شوند.

وی افزود: یکی از سیاست هایی که در قانون وجود دارد اما از سوی برخی دستگاه های اجرایی به درستی اجرا نشده بحث دفاع است ، تاکنون هیچ پشتیبانی از واحدهای تبدیلی و صنایع تکمیلی انجام نشده است.

رئیس زاده در خصوص زمینه فعالیت این بنگاه صنعتی نیز اظهار داشت: ایجاد 38 شغل و تهیه غذای آماده و نیمه آماده از جمله فعالیت هایی است که این بنگاه اقتصادی انجام می دهد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تسهیلات بانکی با 18 درصد نمی تواند عاملی برای افزایش فعالیت های تجاری باشد ، بنابراین تسهیلات ارائه شده به فعالان صنعتی باید با نرخ بهره کمتری باشد.

وی در مورد وضعیت بازار و پذیرش مردم از محصولات تبدیل و مکمل فارس خاطرنشان کرد: پذیرش مردم از محصولات تبدیلی و مکمل قابل قبول بوده در حالی که در بازارهای رقابتی شاهد رقابت نابرابر با واحدهای مشابه صنعتی هستیم ، بنابراین بسیاری از شرکت های Rivals با سرمایه گذاری در تبلیغات توپ را از واحدهای بین استانی ربودند.

این در حالی است که پیش از این نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی از خام فروشی در استان فارس انتقاد کرده بود.

ابراهیم عزیزی گفته بود صنایع تبدیلی ، گلخانه ها و صنایع دامی از جمله موادی هستند که می توانند تصویر اقتصاد کشاورزی استان فارس را تغییر دهند و تغییرات چشمگیری در اقتصاد فارس ایجاد کنند.

رئیس جهاد کشاورزی فارس اخیراً تخمین زده است که بیش از 11 میلیون و 192 هزار تن محصولات کشاورزی در استان فارس تولید می شود اما چه تعداد از این محصولات به صورت خام مصرف یا صادر می شود به طور واضح اعلام نشده است تا صنایع تبدیل کشاورزی هنوز شک دارند

دیوان سالاری و تمدید مجوزها یک مشکل رایج در صنعت تبدیل است

محمد حسن سمیع پور ، مدیرعامل یکی از واحدهای صنعتی تبدیلی و تکمیلی استان فارس در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: مشکل مشترک فعالان اقتصادی در زمینه ارزش افزوده و صنایع تبدیلی و تکمیلی ، اخذ مجوزها و ادارات اداری است. “

وی افزود: افرادی که در صنایع تبدیلی و تکمیلی مشغول به کار هستند مشکلات جدید را جایگزین مشکلات جدید می کنند و امکان غلبه بر مشکلات برای آنها وجود ندارد.

سمی پور افزود: سرمایه گذاران در ابتدای ورود به صنعت با برخی از مشکلات از جمله بوروکراسی اداری روبرو هستند ؛ اما علاوه بر بوروکراسی اداری ، شاهد چالش های بسیاری در زمینه دریافت مجوزهای اولیه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی هستیم.

طبق نظریه های موجود در اقتصاد ، زنجیره تولید یک زنجیره وابسته و در هم تنیده است ، بنابراین اگر بخشی از اقتصاد مورد غفلت واقع شود ، نمی توان انتظار داشت موتور اقتصاد به درستی حرکت کند.

صنایع تبدیلی و مکمل به عنوان بخشی از چرخه اقتصادی می توانند نقش موثری در کنترل و تسریع توسعه اقتصاد داشته باشند ، بنابراین اگر از این صنایع غفلت شود ، نباید انتظار داشته باشیم که اقتصاد ایران به سمت کمال پیش رود.

دکمه بازگشت به بالا