اقتصادی

صالح: به دنبال ایجاد نهاد مالی پولی در استان ها هستیم

باراناخبر/ مرکز معاون مجلس، حقوقی و استان های سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این سازمان به دنبال ایجاد نهاد مالی پولی استان ها و ارتقای سطح شورای برنامه ریزی استان از جایگاه تخصیص منابع به پایدار است. . سیستم تامین مالی

دکتر علیرضا صالح در تاریخ 4 فروردین 1401 در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خیمه شب بازی با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم در امور استان ها گفت: تفویض اختیار اجرا شده است. استان ها اما هیچ اختیاری داده نشده و قرار است امسال این هیئت تفویض شود.

وی گفت: حداکثر اختیارات وزارتخانه ها باید به دستگاه ها در استان ها و صلاحیت های شوراهای برنامه ریزی هیات وزیران تفویض شود و سازمان برنامه و بودجه کشور در تلاش است تا در داخل استان ها تصمیم گیری کند.در بودجه 1401 ، تأسیس پیشرفت و عدالت به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و مورد توجه قرار گرفت.

صالح افزود: امسال تاکنون بحث رشد 8 درصدی مطرح شده و این رشد جز در 31 استان محقق نخواهد شد. باید جایگاه استان ها در این افزایش مشخص می شد و متناسب با آن افزایش و سهم بهره وری و سرمایه گذاری مشخص می شد.

وی با بیان اینکه در رشد هشت درصدی تولید ناخالص داخلی، افزایش 4.5 درصدی ناشی از افزایش سرمایه گذاری ها و مابقی ناشی از بهره وری عوامل تولید خواهد بود، افزود: بر این اساس در برخی موارد افزایش تولید ناخالص داخلی در استان ها در بحث سرمایه گذاری توسط ایشان از طریق وام و عوارض دولتی مشخص می شود.

صالح یکی از اقدامات انجام شده در لایحه بودجه سال 1401 را ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت با 2000 میلیارد دلار وام برای هر استان عنوان کرد و گفت: این صندوق به عنوان هیئت مدیره به ریاست رئیس جمهور در نظر گرفته شده است. و در استان به ریاست استاندار یکی از آرزوهای سالیان سال استان بوده است، اما همچنان در مجلس در حال رایزنی برای تامین اعتبار هستیم.

وی گفت: تلاش‌های زیادی در استان‌ها انجام می‌شود، اما استان‌ها اختیار پرونده‌ها و منابعی غیر از وام‌های استانی را ندارند، اما با کمک این صندوق می‌توان رویه املاک و مستغلات را به همراه 2000 دلار معکوس کرد. میلیارد دلار سرمایه اولیه برای دسترسی به صندوقی که در واقع مرکز استان ها بوده است، اما این روزها استان ها مشوقی هستند برای اینکه اموال خود را نمی فروشند زیرا معتقدند درآمد حاصل از فروش اموال صرف می شود. به بیت المال می رسد و برای پرداخت دستمزد استفاده می شود، در حالی که این صندوق محلی برای ذخیره وجوه حاصل از فروش ملک خواهد بود.

معاون مجامع، حقوقی و استان های سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه چاره ای جز واگذاری اختیار منابع در استان ها به شوراهای برنامه ریزی استان ها نداریم، افزود: 300 میلیارد دلار موجودی است. دارایی های بازار این شرکت هاست و ما باید کمک کنیم تا مدیران ماهر در این شرکت ها داشته باشیم. به نظر می رسد ارزش این شرکت ها و صندوق ها در استان بالغ بر هشت هزار میلیارد دلار است و باید به این اعتبارات پروژه های عمرانی سپرده شود و در دل این شرکت ها صندوق پروژه ایجاد شود تا تا اتمام پروژه ها، آنها بودن نیز به درد مردم می خورد.

وی افزود: واگذاری طرح های عمرانی که شعار واقعی دولت است می تواند به صورت پایلوت از استان مرکزی آغاز شود. ما از اظهارنظر در مورد تدوین اساسنامه صندوق پیشرفت و عدالت برای تشکیل نهاد مالی پولی استان و ارتقای سطح شورای برنامه ریزی استان از جایگاه و سطح تخصیص منابع به سیستم تامین مالی پایدار استقبال می کنیم.

به گزارش باراناخبر، در این جلسه رقیه یادگاری پس از هفت سال حضور در راس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی، تودیع و معارفه نوربخش عسگری شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا