شکار کوسه های سرچکشی؛ صید ضمنی یا تجارت سودآور؟!

به گفته برخی از مقامات ، تصاویر منتشر شده از کوسه های شکار ، معروف به گونه های در معرض خطر ، سؤال می کنند که آیا شکار ضمنی است یا پشت شکار تجاری. دروغ گفتن سودآور است؟

به گزارش باراناخبر ، آبهای آبی خلیج فارس به دلیل تنوع آبهای ماکائو و غیر ماکولار سالها مورد توجه بسیاری از صیادان مجاز و غیرقانونی بوده است. توجه ، که بعضی اوقات به انقراض برخی از گونه های آبزی منجر می شد ، مؤسسات ذیربط را مجبور به ممنوعیت صید برخی از گونه های آبزی در برخی مواقع خاص نمود ، تا این گونه از آبزیان با ارزش جنوبی جنوبی برای همیشه از بین برود. خلیج بسته نیست.

اگرچه بسیاری از کارشناسان و مسئولان بارها هشدار داده اند که برخی از گونه های ماهی در معرض خطر انقراض قرار دارند و شکار آنها می تواند این روند را تسریع کند ، اما به نظر می رسد این داستان به پایان نرسیده و تصاویر منتشر شده در جستجوی کوسه های جستجوی مختلف در فضای مجازی در روزهای اخیر همچنین اثبات این ادعا است. تصاویر شرح داده شده توسط مدیرکل دفتر حفاظت و بهسازی شیلات ایران.

رضا شاهی فر در مصاحبه با باراناخبر خاطرنشان کرد: آنچه که این روزها در اخبار و فضای مجازی منتشر شده است ، دغدغه مشترک متخصصان و اپراتورهای دلسوز است و مبنای خاصی برای یک رویداد خاص ندارد. وی اظهار داشت: در این خبر تصاویری از کوسه چکش دیده می شود که البته این عکس از سالها قبل است. در منطقه ما چهار کوسه جستجو وجود دارد که همه در لیست اتحادیه جهانی حفاظت IUCN قرار دارند.

وی افزود: به عنوان یک اصل فنی ، ماهیگیری برای انواع گونه های آب همیشه همراه با صید تعدادی از گونه های ناخواسته معروف به ماهیگیری ضمنی است. در برخی از روش های ماهیگیری در جهان ، ماهیگیری بی صدا بسیار بیشتر از صید هدف و حتی تا 80٪ از ترکیب صید است. به طور کلی ، ماهیگیری با صفر صفر عملاً غیرممکن است ، زیرا وقتی مقابله ماهیگیری به سمت صید می رود ، گروه های مختلفی از ماهی های آبزی یک بار یکدیگر را صید می کنند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و همچنین سازمان های بین المللی منطقه ای ، کاهش ماهیگیری ضمنی است که بطور تصادفی در سبد ماهیگیران گنجانده شده است. در این رابطه ، شیلات ایران که عضو سازمان غذا و کشاورزی (FAO) سازمانهای منطقه ای RECOFI در خلیج فارس و دریای عمان ، IOTC یا کمیسیون تن ماهی اقیانوس هند و همچنین توافق نامه سازمان ملل است درباره مهاجران و ماهی های شکار دو. گزارش دوره ای گزارش های خود را در مورد چگونگی و تا چه اندازه ماهی کوسه به طور ضمنی توسط این سازمان ها گرفتار می کند و در جلسات مربوطه حضور مؤثر دارد. همچنین بازدیدهای این سازمان های بین المللی برای مدیریت شیلات کشور انجام شده است که غالباً مطلوب است و کمتر از 1 درصد از کوسه ضمنی در فعالیت های صیادی این موضوع را نشان می دهد.

وقوع صید کوسه در سالهای اخیر

شاهیار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه در سالهای اخیر و در نتیجه مشکلات اجتماعی و بیکاری در جامعه و همچنین به رسمیت شناختن برخی بازارهای هدف برای تجارت ، صید غیرقانونی کوسه ها از جمله کوسه ها امری عادی شده است. “” در حال حاضر ، تعداد شناورها یا شناورهای ناشناس که بدون مجوز صید فعالیت می کنند (حدود 1981) از تعداد کشتی های رسمی و مجاز در کشور فراتر رفته است و عملا هیچ کنترلی بر حرکت و عملکرد آنها وجود ندارد. اصولاً این کشتی ها تحت نظارت و نظارت هر سازمان یا بدن نیستند و بدون کنترل و نظارت در دریا حرکت می کنند.

به گفته وی ، سازمان شیلات ایران در روند تصویب قانون تجارت كالاها و ارزهای خارجی در سال 1392 تلاش فراوانی كرده است تا از فعالیتهای غیرمجاز ماهیگیری در لیست کالاهای مشمول این قانون خارج كند. (اصلاح شده در سال 2015). لازم به ذکر است که این امر در عمل اتفاق نیفتاد و فقط مزاحمت و خاویار تحت این قانون پوشانده شده است و متأسفانه عموماً مورد استناد قضات قرار نمی گیرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهسازی شیلات ایران در پاسخ به اینکه چرا برخی ، با وجود خطرات زیادی که برای جمع آوری و فروش این ماهی ها وجود دارد ، هنوز به دنبال کوسه هستند؟ وی گفت: واقعیت این است که اگر کسی یا اشخاص بتوانند کوسه هایی را که به طور تصادفی و سهوا در یک شبکه ماهیگیری صید شده اند جمع کنند و بتوانند باله های خود را حمل کنند ، پس می توانند به طور غیرقانونی تجارت کنند. روز به عبارت دیگر ، گوشت ، باله ، مرغ و لاشه این ماهیان بازار زیادی در کشور ندارد و بنابراین افراد سودجو به دنبال تجارت غیرقانونی باله های کوسه هستند که بازار اصلی آن کشورهای آسیای شرقی است.

هزینه صید غیرقانونی کم است و هیچ عامل بازدارنده ای در کار نیست

وی افزود: به نظر می رسد مشکل بیکاری و معیشت در کشور به ویژه در مناطق ساحلی دسترسی به منابع طبیعی از جمله آبزی پروری ساده ترین و ارزان ترین راه برای درآمدزایی است. از طرف دیگر به نظر نمی رسد که به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ، اراده سیاسی کشور چنین فعالیت هایی را انجام می دهد ، به گونه ای که وقتی چنین ماهیگیران دستگیر شده و کشتی های آنها توقیف می شود ، این افراد به راحتی و با کمترین جریمه مجازات می شوند. و در اسرع وقت مجازات خواهند شد. زمان آزاد و شناور آنها برداشته می شود و آنها به چرخه فعالیت های غیرمجاز ماهیگیری باز می گردند. به عبارت دیگر ، هزینه صید غیرقانونی و جرم قتل حیوانات آبزی آنقدر کم است که قدرت جلوگیری از متخلفان را ندارد. بنابراین ، این منابع خدادادی همیشه در معرض حملات و خطر قرار می گیرند و مسئله بزرگتر از زمانی آغاز می شود که این اقدامات با سودآوری سازمان یافته و هدفمند شوند.

بیشترین سود مشاغل سیاه در جیب سودجویان است

شاهیار افزود: مشخص است که روند تولید و تجارت غیرقانونی سنگ در شمال کشور یا آبزیان با ارزش در جنوب کشور مانند کوسه ها تنظیم می شود ، از مرحله صید غیرقانونی گرفته تا فرآوری ، بسته بندی. ، ذخیره سازی ، حمل و نقل. ” بازاریابی و صادرات فرآیندی نیست که بدون سازمانی قابل انجام باشد و شکی نیست که تکمیل این چرخه در حد صیادان ماهیگیران کوچک نمی باشد و پیش بینی می شود بیشترین سود این نوع از مشاغل سیاه باشد. به سود دهندگان

آژانس حفاظت از محیط زیست واحد دریایی ندارد

وی در پایان گفت: پتانسیل واحدهای تخصصی حفاظت از محیط زیست و سازمان شیلات ایران برای مقابله با این نوع تخلفات کم است و آنها قادر به مقابله با این میزان حملات نیستند ، به طوری که حتی سازمان حفاظت محیط زیست هیچ واحد دریایی ندارد. . بنابراین استفاده از سایر ظرفیت ها در کشور از جمله واحدهای نظامی ، انتظامی و امنیتی و همچنین ستاد مبارزه با کالاها و ارزهای خارجی ضروری است و لازم است با دیگران در مقابل فعالیتهای غیرمجاز در زمینه مبارزه کنید ماهیگیری ، فرآوری و آبزی پروری. مأموریت های مهم آنها در اولویت قرار گرفته است و با هم افزایی امکانات موجود ، سیاست مقابله با فعالیت های صید غیرمجاز برای حمایت از منابع آبی و پایداری شغل های موجود در این منطقه باید به یک وظیفه عمومی تبدیل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا