اقتصادی

رشد تجارت جهانی به ۳ درصد کاهش یافت

سازمان تجارت جهانی (WTO) پیش بینی خود را برای رشد تجارت جهانی در سال 2022 در بحبوحه کووید کاهش می دهد.

به گزارش باراناخبر، سازمان تجارت جهانی روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد تجارت جهانی را از 4.7 درصد در سال جاری به 4.3 درصد کاهش داد که دلیل آن تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین و بحران غذایی احتمالی ناشی از افزایش قیمت‌ها بود. هشدار

بر اساس گزارش دیده بان تجارت جهانی، این درگیری که اکنون در هفتمین هفته خود قرار دارد، اقتصاد جهانی را در برهه حساسی تحت تاثیر قرار داده است زیرا همه گیری ویروس کرونا و به ویژه محدودیت های چین همچنان بر بهبودی تاثیر می گذارد.

آنگوزی اوکونجویویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی در یک کنفرانس خبری گفت: طنین اقتصادی این درگیری بسیار فراتر از مرزهای اوکراین خواهد بود. از قبل واضح است که آسیب دوگانه اپیدمی و جنگ زنجیره تامین را مختل کرده، فشارهای تورمی را افزایش داده و انتظارات برای افزایش تولید و تجارت را کاهش داده است.

به گزارش رویترز، آژانس مستقر در ژنو رشد تجارت جهانی را 3.4 درصد در سال 2023 پیش بینی کرده است، اما از این برآوردها مطمئن نیست. اوکونجوویلا همچنین نسبت به یک بحران غذایی بزرگ به دلیل اختلال در صادرات از اوکراین و روسیه، هر دو تامین کننده عمده غلات و سایر کالاها، هشدار داد که می تواند بر کشورهای فقیر از جمله حدود 35 واردکننده آفریقایی تأثیر بگذارد.

رابرت کوپمن، اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی گفت: «شرایط بسیار دشواری در اقتصاد جهانی وجود دارد، اما تجارت انعطاف‌پذیر است و هشدارها درباره پایان جهانی‌سازی بی‌اساس است».

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا