اقتصادی

دیدار نماینده ایران با دستیار پوتین برای توسعه تجارت

در دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید شد.

به گزارش باراناخبر، علیرضا پیمان پاک با کوبیاکوف، معاون رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که در حاشیه بیست و پنجمین مجمع بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ برگزار شد، دو طرف بر گسترش روابط تجاری بین کشورهای متبوع خود تاکید کردند.

از جمله موضوعاتی که در این دیدار مطرح شد، همکاری در موضوعاتی مانند خودروسازی، کشتیرانی، کشتی سازی، فعال سازی کریدور شمال-جنوب، همکاری های بانکی و ارزی، تولید مشترک صنایع داخلی دو کشور بود.

پیمان پاک همچنین بر آمادگی ایران برای عقد قراردادهای بلندمدت در زمینه میوه و تره بار با همکاری اتاق بازرگانی ایران و روسیه برای تثبیت و گسترش حجم صادرات تاکید کرد.

کوبیاکوف همچنین با استقبال از پیشنهاد رئیس سازمان توسعه تجارت برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بین شرکت‌های ایرانی و روسی، گفت: صنعت خودرو روسیه آماده همکاری با ایران است و ایران می‌تواند شریک تجاری ما در بازاری باشد که بر اساس گفته‌های خود شرکت های غربی وال استریت ژورنال از بازار 100 میلیارد دلاری فاصله گرفته اند.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ، تفاهم نامه ای بین ایران و روسیه مستقر در سن پترزبورگ و تهران با عنوان “نوا پارس” با حضور علیرضا پیمان پاک (رئیس سازمان تجارت و توسعه جمهوری اسلامی ایران)، کاظم جلالی (سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه) و کریل والنتینویچ پولیاکوف (معاون فرماندار سن پترزبورگ)، گریگوریف اوگنی دمیتریویچ (رئیس کمیته امور خارجه) امور خارجه دولت سن پترزبورگ) رسید.

با راه اندازی این مرکز توسعه تجارت متقابل ایران و روسیه در زمینه تامین تجهیزات نفت و گاز، فرآورده های مهندسی حمل و نقل، ساخت ماشین آلات، کشتی سازی، تجهیزات الکترونیکی، طراحی و ساخت تاسیسات برق، نصب تعمیرات تجهیزات . پایگاه، کشاورزی، صنایع غذایی، داروسازی و ساختمان در دستور کار قرار دارد.

توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری و اقتصادی در صنایع کلیدی و اولویت‌دار بین شرکت‌ها، سازمان‌ها و تولیدکنندگان ایران و روسیه، حمایت و کمک مؤثر در ایجاد روابط تجاری مستقیم بین کارآفرینان روسی و ایرانی، ایجاد سازوکارهای مناسب برای تسهیل روابط مالی بین شرکت‌ها. برای جغرافیای دو طرف، افتتاح درگاه های اینترنتی معرفی پتانسیل های تجاری ایران در روسیه و بالعکس، تلاش برای توسعه پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب برای تسهیل ترانزیت کالا بین دو کشور، ایجاد تمامی زیرساخت های لازم. توسط این مرکز از جمله حضور بانک ها و شرکت های بیمه ایرانی و روسیه در مرکز، ایجاد واحد نمایشگاهی برای نمایش دستاوردهای طرفین در کشور مقابل و ایجاد مراکز فرهنگی درون احزاب از جمله اهداف می باشد. ایجاد مرکز تجاری ایران و روسیه.

رئیس سازمان تجارت و توسعه جمهوری اسلامی ایران در این مراسم راه اندازی این مرکز را فصل جدیدی از همکاری شرکت های ایرانی و روسی خواند و بر حمایت از برنامه های آن تاکید کرد.

پیمان پاک اجرای تفاهم نامه گروهی لغو روادید که پیش از این بین دو کشور امضا شده بود را راهکاری برای توسعه گردشگری در دو کشور عنوان کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا