فرهنگ و هنر

شهادت سردار سلیمانی نقطه عطف فرهنگی بود/ اثر متقابل قدرت فرهنگی و امنیت ملی بر کسی پوشیده نیست

وزیر کشور در دولت سیزدهم در جمع رایزنان فرهنگی 60 کشور گفت: غرب ضعف های بزرگ فرهنگی خود را پشت جذابیت های صنعت پنهان کرده است.

به گزارش باراناخبر، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمد وحیدی عصر امروز (12 مرداد) و در سومین روز از دهمین اجلاس رایزنی های فرهنگی ایران در خارج از کشور با اشاره به ماموریت سنگین از سربازان فرهنگی نظام در سخنانی حوزه بین الملل بیان کرد: ابتدا لازم می دانم از اولین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضرت آیت الله تسخیری یاد کنم که همواره دغدغه توسعه فرهنگی را داشتند و هیچگاه از ایشان غافل نشدند. ماموریت و مسئولیت با وجود کسالت در پایان عمر.

رئیس سابق کمیته دفاع و امنیت شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در راستای گسترش علوم و معارف اسلامی در جهان و تبیین جایگاه و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و در جهت گسترش روابط فرهنگی با ملل و اقوام مختلف جهان به ویژه با کشورهای همسایه، اولین بحث ترسیم جایگاه مشاوران فرهنگی در ابعاد مختلف آن است. چارچوب هایی که اگر به درستی تحلیل شوند قدرت ملی را تحلیل و تبیین خواهند کرد.

وحیدی ادامه داد: یکی از ابعاد سنجش قدرت ملی، تحلیل توان فرهنگی هر کشور است که رصد آماری مولفه های تأثیر فرهنگی از نظر میزان دقیق محاسبه این توانایی محسوب می شود. به عبارت دیگر، زمانی که بتوانیم بدون توجه به طبقه بندی های اجتماعی در سطح منطقه مورد نظر یا در یک نگاه کلی به جهان و در مواجهه با یک شبهه یا مشکل، مخاطب خود را متقاعد کنیم و به اصطلاح افکار عمومی را به صورت آماری ارائه کنیم. داده ها و تحلیلی ما می خواهیم جایی را جذب کنیم که بتوانیم در مورد نفوذ و قدرت فرهنگی صحبت کنیم.

فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ارتقای اقتدار فرهنگی مستلزم حضور فعالان فعال و وجود سناریوی ساختارمند است، گفت: در شرایط کنونی نظارت و بررسی فعال تک تک مستشاران پوشیده نیست. . از هرکسی، اما نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سزاوار است در عوض حضور منفعلانه در کشور محل مأموریت خود به بازی برسد و به جای تاثیرپذیری از شرایط منطقه و کشور میزبان، به تاثیرگذاری بر تحولات روی آورد. .

جاخوري اسلامي وزير كشور با تاكيد بر تقويت رايزني ها و روابط فرهنگي كشورمان با كشورهاي همسايه ادامه داد: اين يك اصل مشهور است كه هر چه توان فرهنگي ما افزايش يابد، امنيت ملي ما نيز افزايش مي يابد و مولفه هاي فرهنگ و امنيت است. دو روی یک سکه و رایزنان محترم فرهنگی در این زمینه از عوامل تضمین این قدرت یا امنیت مورد نیاز محسوب می شوند.

وحیدی از مشاوران فرهنگی خواست جنبه های تقریبی و توجه حداکثری به موضوع وحدت اسلامی داشته باشند و گفت: حال سوال این است که چگونه باید فعال باشیم نه منفعل و با چه ظرفیتی این مهم را اجرا کنیم. پاسخ ساده است و من می خواهم توجه را به این واقعیت جلب کنم که نباید از ظرفیت های منحصر به فرد و حتی کمیاب غافل شد. به گفته بسیاری از صاحب نظران عرصه فرهنگ، ما یک ابرقدرت فرهنگی بوده و هستیم و شک نداریم که در رقابت با ملت های مدعی بیشتر ارزش نداریم، ثروت و ظرفیت کمتری نداریم.

وی افزود: امروز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران کافی است تا در میان ملت بزرگ نیجریه دیده شود که چگونه در قالب فعالیت یک دانش آموز مدرسه انقلاب اسلامی شگفتی ایجاد کرده و چگونه جذب شده است. توجه و قطعا حمله سازمان های اطلاعاتی غربی و مرتجع عرب و عرب. خب این نشانه ها آیاتی از قدرت فرهنگی ایران اسلامی است که نیاز به تبلیغ و تبیین دارد. بهترین و ساده ترین نمونه را که در کلیپ تهیه شده توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در چارچوب حضور سردار دلها در این سازمان روایت شده است را نشان دهم. شهادت سردار قاسم سلیمانی ظاهراً پدیده ای ساده است، اما این واقعه را باید نقطه عطفی فرهنگی دانست که در نتیجه آن همبستگی بیشتر جبهه مقاومت شکل گرفت و صحنه های غیرقابل پیش بینی زیادی در رسانه های جهانی به ثبت رسید. نحوه تشییع پیکر شهید مورد نظر خب اینها ظرفیت های فرهنگی است. همین آهنگ سلام کمندت چگونه و با چه جهت گیری و شیفتگی در کشورهای مختلف جهان طنین انداز شده است که برای خارجی ها مایه شگفتی است.

وحیدی با اشاره به تلاش غرب برای پنهان کردن نقاط ضعف بزرگ خود در پشت نقاب صنعتی، گفت: غرب برخلاف ارزش‌های معنوی ایران اسلامی، از انسان‌گرایی تا مرز جسمانی نزول کرده و انسان را با تمام وجود و نسبت‌های الهی محدود کرده است. به یک بدنه مادی و استفاده از ابزار رسانه ای و زرق و برق صنعتی این عمل را عادی می کند. در عمق آنچه از غرب به چشم می خورد، بن بست های جدی در عرصه فرهنگی وجود دارد که با توجه به خالی بودن شانته به جای اقدامات مثبت، به ترفندهای مثبت و به جای ارتقای جایگاه می پردازند. تلاش می کنند جایگاه معنویت را پایین بیاورند و ایران هراسی و اسلام هراسی را در عرصه بین المللی نهادینه کنند.

وزیر کشور ادامه داد: پس از این اقدامات خصمانه، لازم است رایزن های فرهنگی با شناسایی روایات کذب، سعی در تبیین واقعیت های مقابله با نقاط ضعف داشته باشند و به عبارتی با زبان غیر ایرانی چهره واقعی غرب را به جهانیان نشان دهند. کارشناسان، تا از این کشور با کشف حقیقت، خودبه خود امنیت ملی و قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی را تضمین کنند.

وحیدی تصریح کرد: زمانی که نتوانیم در خاک خود به دشمن حمله کنیم با اقدامات و فعالیت های تهاجمی ما را به چالش می کشند.

شایان ذکر است دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پس از ده سال وقفه و با شعار «دانش دیپلماسی فرهنگی» مبتنی بر همگرایی، صادرات فرهنگی».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا