اجتماعی

سهم ناچیز تهرانی‌ها از هوای پاک در بهار ۱۴۰۰

این بهار در حالی پایان یافت که مردم تهران طی 93 روز گذشته فقط دو روز هوای تازه تنفس کرده اند ، در حالی که طی پنج سال گذشته کیفیت هوای بهاری در شرایط تمیز بین 10 تا 25 روز گزارش شده است.

به گزارش باراناخبر ، بهار امسال مردم تهران فقط دو روز هوای تازه تنفس کردند در حالی که در سال های اخیر بهار تهران همیشه روزهای تمیز بیشتری داشته است.

داده های شرکت کنترل کیفیت هوا در تهران نشان می دهد که چشمه کیفیت هوا 1400 برای 81 روز در شرایط قابل قبول و برای گروه های آسیب پذیر به مدت 10 روز در شرایط ناسالم بوده است. در همین حال ، آلاینده های ازن به مدت شش روز و آلاینده های ذره ای کمتر از 2.5 میکرون هوای تهران را به مدت چهار روز آلوده کردند.

طبق لیست نشریات اخیر در تهران ، درصد منابع در حال جابجایی مانند تاکسی ، اتومبیل شخصی ، اتوبوس و … در تولید ذرات 60٪ است که در این میان اتومبیل های دیزلی مهمترین نقش را دارند. ذرات یکی از خطرناک ترین آلاینده های هوا هستند و می توانند بیماری قلبی و ریوی را تشدید کرده و در طولانی مدت باعث حملات قلبی و آسم شوند.

تهران سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تولید می کند. مطالعات بانک جهانی در سال 2018 نیز نشان می دهد که آلودگی هوا باعث 2.6 میلیارد دلار در سال در تهران است. این رقم در سراسر کشور 7 میلیارد دلار گزارش شده است.

از سوی دیگر ، کیفیت هوا در تهران در بهار سال گذشته به دلیل افزایش غلظت ازن برای گروه های حساس ، در شرایط پاک 15 روز ، در شرایط قابل قبول 72 روز و در شرایط ناسالم شش روز بود.

آلاینده های ازن طی بهار سال 2009 به مدت هفت روز کیفیت هوا را آلوده کرده و آنها را در شرایط ناسالم برای گروه های آسیب پذیر قرار داد. کیفیت هوا در پایتخت 25 روز تمیز و 61 روز قابل قبول در این مدت گزارش شده است.

بر اساس این گزارش ، ازن آلاینده ثانویه ای است که پیش سازهای آن VOC ها یا ترکیبات آلی فرار و ناکس است. این آلاینده ها باعث تولید آلاینده های ازن با تابش شدید و مستقیم خورشید می شوند. از طرف دیگر ، می توان گفت که اتومبیل های دیزلی ، موتورهای مصرف شده و بخارات بنزین پیش سازهای ازن هستند. همچنین ، استفاده از سوخت های غیر استاندارد در نیروگاه ها و پالایشگاه ها می تواند غلظت ازن را افزایش دهد.

علاوه بر این ، آلاینده های ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه ، تنگی نفس ، بدتر شدن آسم و سایر بیماری های ریوی می شوند. ازن در مرگ و میر زودرس نیز موثر است.

اطلاعات موجود نشان می دهد مردم تهران در بهار 1397 هشت روز هوای تازه و 71 روز هوای قابل قبول تنفس کرده اند. در این مدت ، کیفیت هوا به مدت 14 روز برای گروه های حساس ناسالم بوده و در این مدت بخشی از آلاینده های ازن چهار روز و ذرات ذره کمتر از 2.5 میکرون 10 روز بود.

طبق مقاله منتشر شده توسط دانشگاه شریف در مورد ذرات ، تماس با این ذرات ، به ویژه ذرات با اندازه کمتر از 2.5 میکرون ، می تواند باعث آسیب به سیستم قلبی عروقی بدن ، حملات قلبی و مغزی شود. این اثرات همچنین باعث افزایش تعداد مراجعه به مرکز پزشکی و افزایش تعداد بستری شدن در بیمارستان و در برخی موارد مرگ زودرس می شود. از طرف دیگر ، تماس با ذرات معلق نیز بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد و حملات آسم را تشدید می کند.

کیفیت هوا در تهران در بهار سال 2017 در شرایط پاک 9 روز ، در شرایط قابل قبول 75 روز و به دلیل افزایش غلظت ذرات کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه های آسیب پذیر 9 روز بود.

در بهار سال 2016 ، تهرانی ها 11 روز هوای تازه و 73 روز هوای قابل قبول تنفس کردند. در این مدت ، به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون ، کیفیت هوا به مدت 9 روز در گروه های حساس در شرایط ناسالم بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا