عمومی

سفر هنوز پرخطر است – باراناخبر

این سفر با جابجایی انواع جدید منجر به اپیدمی می شود. هنگامی که با یک نوع جدید روبرو می شویم ، بدین معناست که بدن میزبان شرایط جدیدی برای ویروس دارد و این میزبان جدید با وجود واکسیناسیون ، احتمال عفونت ویروس را افزایش می دهد. همه اینها تأثیرات منفی سفر است.

به گزارش باراناخبر ، این روزنامه ایران وی نوشت: “با عبور همه استان های کشور از قله پنجم کرونا ، تعداد شهرهای قرمز از 29 به 16 کاهش یافت ، تعداد موارد و مرگ و میر در ماه اکتبر اندکی کاهش یافت و در عوض تمایل به واردات شواهد و اظهارات کارشناسان نشان می دهد که بسیاری از استانها پنجمین قله کرونا را پشت سر گذاشته اند و در شرایط کنونی کمتر از 20 شهر در وضعیت پرخطر کرونا قرار دارند و تعداد استانهای قرمز در مقایسه با اوت و سپتامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. برای کاهش فاصله بین امواج پنجم و ششم بسیار جدی است ؛ بسته شدن اخیر زنگ خطر و مرگ و میر را به همراه داشته است.

کارشناسان بهداشت خاطرنشان می کنند که با وجود تسریع فرایند واکسیناسیون ، در صورت نادیده گرفتن این فرایند ، احتمال شکل گیری قله ششم و افزایش عوارض و مرگ و میر در بیماران مبتلا به بیماری کووید -19 دور از انتظار نیست. اگرچه گفته می شود واردات واکسن در هفته های اخیر افزایش یافته است ، با نزدیک به 1.5 میلیون ایرانی که روزانه واکسن کرونا را دریافت می کنند ، ترس از موج پنجم کاهش نیافته است و برخی از کارشناسان هشدار می دهند که اگر مردم از ماسک ، تجمعات ، سفرها و سفرها استفاده نکنند. به از تعطیلات آینده اجتناب نکنید. به زودی ، زنجیره فعال انتقال ویروس در مناطق مختلف کشور به یک مشکل تبدیل خواهد شد.

مسعود یونسیان ، اپیدمیولوژیست می گوید: “اگر جمعیت واکسینه شده به 60 درصد برسد [کل جمعیت] اگر نه ، باید نگران موج ششم کرونا باشیم. او معتقد است که بهترین راه مقابله با ویروس ، شناسایی زودهنگام بیماران است. بنابراین ، نظارت و واکسیناسیون یکی از مهمترین مسائلی است که ما باید به آن بپردازیم. همانطور که وزیر بهداشت وعده داده بود ، در ماه نوامبر هر فرد بالای 18 سال هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت می کند ، بنابراین ما باید واکسیناسیون را برای کاهش مرگ انجام دهیم ، نه برای کاهش بروز بیماری کرون. شدت عفونت منجر به بستری شدن می شود که باید کاهش یابد. سویه دلتا اثر واکسن را تا 10 درصد کاهش می دهد ، اما واکسن مرگ و میر را هنگام تزریق به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

این روزها ، اگرچه اوضاع در کرونا کمی آرام به نظر می رسد ، اما تعطیلات آینده و افزایش سفر به استانهای شمالی باعث نگرانی در روزهای اخیر شده است. روسای دانشگاه های علوم پزشکی می گویند که آمارهای نزولی در استان های شمالی بسیار شکننده است و هرگونه سهل انگاری می تواند ما را به سطح ششم برساند. عکسهای منتشر شده در سواحل دریای خزر در شبکه های اجتماعی موجی از مسافران را نشان می دهد که هفته گذشته برای تعطیلات به استانهای شمالی رفته اند. این موضوع البته با توجه به افزایش ناگهانی تعداد بیماران ، واکنش روسای دانشگاه های علوم پزشکی استان های مازندران و گیلان را برانگیخت.

جابجایی انواع ویروس جدید با افزایش سفر

حمید سوری ، رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید -19 در پاسخ به این سال که آیا کاهش شهرهای قرمز با افزایش نرخ واکسیناسیون ارتباط مستقیم دارد یا خیر ، گفت: “یکی از موثرترین راهها برای کاهش زنجیره انتقال ویروس ، واکسیناسیون است.” به همین دلیل است که همه کشورهای جهان سعی می کنند تا حد ممکن پوشش واکسیناسیون را افزایش دهند. البته افزایش پوشش واکسیناسیون به معنای کنار گذاشتن اقدامات متقابل و پایبندی به پروتکل ها نیست.

سوری می افزاید: از سوی دیگر ، در کشور ما بین میزان واکسیناسیون و دستیابی به امنیت جمعی فاصله زیادی وجود دارد. این بدان معناست که اگرچه میزان تزریق واکسن افزایش یافته است ، اما ما هنوز از دستیابی به ایمنی جمعی برای حداقل 80 درصد افراد برای واکسیناسیون فاصله داریم. نکته بعدی این است که حتی اگر به این سطح از پوشش واکسیناسیون برسیم ، ویروس سعی می کند تغییراتی در ژنوم خود ایجاد کند تا بقای آن تضمین شود. در نتیجه ، ظهور انواع جدید ویروس افزایش می یابد. در شرایط کنونی ، ما باید مراقب انواع جدید باشیم تا از اثربخشی واکسن ها کاسته نشود و باعث شیوع بیماری نشود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژیک ملی کووید -19 گفت: “معمولاً سیستم ایمنی بدن در طول سفر تضعیف می شود زیرا نظم عادی زندگی مختل می شود و این شانس ابتلا به آن را افزایش می دهد.” در عین حال ، ما هنوز نمی دانیم چند درصد افراد واکسینه شده اند ، بنابراین هنوز مدیریت اپیدمی هوشمند نداریم. این باعث می شود تعداد زیادی از افرادی که به مسافرت رفته اند از پتانسیل بالایی برای آلوده شدن دیگران برخوردار باشند.

سوری گفت: “بدیهی است که واکسن می تواند از شدت بیماری و مرگ جلوگیری کند ، اما این بدان معنا نیست که خطر مرگ و بستری شدن در بیمارستان را به صفر می رساند.” به ویژه ، افرادی که در سفر در معرض این بیماری قرار می گیرند ، بیشتر کسانی هستند که می توانند گروهی مانند ماشین ، قطار و هواپیما سفر کنند. در حالی که انواع ویروس در شهرهای مختلف یکسان نیست. اگرچه نوع غالب در کشور دلتا است ، اما ما نمی دانیم که در شمال کشور نوع دیگری داریم یا نه؟ از آنجا که ما سیستم توالی یابی ویروس فعال نداریم ، نمی دانیم انواع موجود در جامعه چیست.

به گفته وی ، این سفر با جابجایی انواع جدید منجر به اپیدمی می شود. هنگامی که با یک نوع جدید روبرو می شویم ، بدین معناست که بدن میزبان شرایط جدیدی برای ویروس دارد و این میزبان جدید با وجود واکسیناسیون ، احتمال عفونت ویروس را افزایش می دهد. همه اینها تأثیرات منفی سفر است.

در پایان ، سوری توصیه می کند که بازگشت به زندگی عادی بسیار ضروری و مطلوب است و باید در اسرع وقت انجام شود ، اما برای اطمینان از این شرایط ، چند هفته به افزایش واکسیناسیون ، بهبود مدیریت همه گیری ، به ویژه قرنطینه و بیماری ها نیاز داریم. با بنابراین مردم خود را در معرض رنج و درد قرار نمی دهند. طبیعی است که انواع جدیدی از واکسن را به عنوان یک بیماری جدید در نظر بگیرید و خطر اپیدمی را افزایش دهید. مردم باید صبور باشند تا مدیریت اپیدمی را هوشمندتر کنیم و بدانیم کسانی که سفر می کنند باید هر دو دوز واکسن را دریافت کرده و پروتکل ها را رعایت کرده باشند. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا