عمومی

خیزش دوباره کرونا – باراناخبر

برای ما ایرانی‌ها که تلخی شکل‌گیری امواج کرونا را تجربه کرده‌ایم، آغاز موج هفتم اتفاق ناامیدکننده‌ای است، اما شکل‌گیری یا نشدن این موج تنها به رفتار ما بستگی دارد.

به گزارش باراناخبر مربای مربا او نوشت: «به روزهای وحشتناک زندگی با کرونا برمی گردیم. تا روزهای پر التهابی که یک تخت خالی یا چند متری در اورژانس مراکز درمانی برای دراز کشیدن و گرفتن اکسیژن از دستگاه تنها با معجزه پیدا می شد. تا آن روزها که بیماری چند نفر را از اکثر خانه ها گرفتار می کرد و یکی از این افراد را بدون بازگشت به دنیا می فرستاد. در شش موج قبلی، کرونا به همه ما ثابت کرد که شوخی نیست و به ما کمک کرد. محال است کسی روز به روز آن مرگ و میرهای سه رقمی روزانه و ابتلای پنج رقمی را فراموش کند، اما مدتی است که جامعه آنقدر نسبت به این بیماری بی تفاوت بوده که از تکرار گذشته می ترسد. آمارها شاهد واقعی هستند و چند هفته است که به آرامی در حال افزایش هستند، هم آمار مربوط به مرگ و میر و هم مربوط به بیماران و پذیرش روزانه. این روزها کارشناسان در حالت تدافعی هستند و از مردم می خواهند که کرونا را جدی بگیرند، زیرا در غیر این صورت، این ویروس توانایی حمله مجدد به ما را دارد.

کمتر از یک هفته از بیان جمله ویژه دکتر مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری درمان کرونا می گذرد. او گفت که با دیدن جمعیت زیادی از افراد بدون نقاب وحشت کرده و ادامه این روند را ترسناک می داند. البته خداحافظی زودهنگام مردم با ماسک موضوعی نیست که فقط چشم یک متخصص را به خود جلب کند، بلکه ماسک به عنوان کارآمدترین وسیله حفاظت فردی در برابر کرونا هفته هاست که توسط بخش بزرگی از مردم رها شده است. تا جایی که دیروز دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و یکی دیگر از اعضای کمیته درمان کرونا از ما پرسید که آیا می‌دانیم درصد ایرانی‌هایی که ماسک می‌زنند به 10 درصد کاهش یافته است؟

همه پارامترها در حال افزایش هستند

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور این روزها شلوغ هستند و پس از مدت کوتاهی که بخش‌های کرونا تعطیل و نیمه تعطیل بود، همچنان این ویروس به این ویروس پشت کرده است.

دکتر مردانی در گفت وگو با جام جم و بر اساس مشاهدات میدانی خود، این موضوع را تایید می کند و می گوید: متاسفانه از هفته گذشته موارد جدید ابتلا به این بیماری افزایش یافته است. از این رو مراجعات سرپایی و تعداد بیمارانی که نیاز به بستری دارند افزایش یافته و از هفته گذشته تعداد بیماران بستری در بخش های ویژه نیز افزایش یافته است.

از او درباره شایع‌ترین علائم بیماران می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: اغلب مراجعین با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند، اما برخی از افراد علائم شدیدی از جمله گلودرد شدید دارند. به طوری که احساس کنند گلویشان پر از چرک و عفونت است. در حالی که اینطور نیست. همچنین برخی بیماران با گوش درد، تب، بدن درد، لرز، ضعف و بی حالی و برخی نیز اسهال، استفراغ و علائم گوارشی دارند که همگی مربوط به عفونت آنها با زیر رشته BA5 آمیکرون است. این نوع چیزی است که دکتر. مینو محرز در حال حاضر در آمریکا و اروپا شایع است و اگرچه خیلی کشنده نیست اما سرعت شیوع و سرایت آن بسیار بالاست و برای گروه های پرخطر می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ شود.

افراد باید دوز سوم و چهارم را تزریق کنند

ماسک که مهمترین ابزار محافظتی برای مقابله با ویروس کرونا است، قبلاً توسط شهروندان کشور رها شده است. با توجه به پایان واکسیناسیون، در حال حاضر هیچ افزایشی در جامعه وجود ندارد، در حالی که تزریق واکسن کرونا به همراه ماسک و رعایت موازین بهداشتی همچنان تنها راه محافظت از خود است.

دکتر مسعود مردانی نیز بر تزریق دوزهای یادآور و حتی نوبت چهارم واکسن اصرار دارد. وی در جام جم می گوید: تزریق واکسن برای جلوگیری از تشکیل موج هفتم کرونا بسیار مفید است. بنابراین افرادی که واکسن را دریافت نکرده اند باید تزریق شوند و کسانی که دو نوبت واکسن دریافت کرده اند و شش ماه از آخرین تزریق گذشته است باید نوبت سوم واکسن را تزریق کنند. حتی بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت، تمامی افرادی که تاکنون سه نوبت واکسن دریافت کرده اند، فارغ از سن و سال و اینکه آیا بیماری زمینه ای دارند یا خیر، باید نوبت چهارم را در اسرع وقت دریافت کنند. دیروز بهرام عین اللهی وزیر بهداشت نیز بر همین موضوع تاکید کرد و گفت: افراد بالای 13 سال باید واکسن تقویتی تزریق کنند چرا که در روزها و ماه های بعد اتفاقاتی مانند بازگشت زائران، اعیاد محرم را داریم. و بازگشایی مدارس که ممکن است باعث افزایش گردش ویروس شود

آیا موج هفتم کرونا تشکیل می شود؟

برای ما ایرانی‌ها که تلخی شکل‌گیری امواج کرونا را تجربه کرده‌ایم، آغاز موج هفتم اتفاق ناامیدکننده‌ای است، اما شکل‌گیری یا نشدن این موج تنها به رفتار ما بستگی دارد. این تاکید دکتر مردانی است که می گوید اگر مردم به عدم استفاده از ماسک ادامه دهند، اگر در اجتماعات شرکت کنند، اگر به مجالس ختم و عروسی و فضاهای بسته بروند و بدون توجه به واکسیناسیون به مسافرت بروند، شکل گیری یک کشور جدید نیست. موج . دور.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا