اجتماعی

درخواست انجمن صرع برای واکسیناسیون بیماران مصروع پرخطر

مدیرعامل انجمن صرع ایران با اشاره به عوارض بیماری عروق بیماری کرونا قلب در بیماران مبتلا به صرع ، بر واکسیناسیون این بیماران به منظور جلوگیری از عوارض شدید کووید 19 تأکید کرد.

دکتر. داریوش نسبی تهرانی در گفت وگو با باراناخبروی گفت: ما حدود 1.2 میلیون بیمار مبتلا به صرع در کشور داریم که نزدیک به 400 هزار نفر از آنها صعب العلاج هستند و داروهای زیادی مصرف می کنند و جزو بیماران پرخطر هستند. به گونه ای که اگر تشنج در آنها به موقع کنترل نشود ، می تواند زندگی را تهدید کند. حتی یک تب ساده برای این بیماران صرعی می تواند باعث اضطراب و تشنج شود که نیاز به بستری شدن در ICU دارد.

وی افزود: برای کاهش اضطراب این افراد در مورد ابتلا به ویروس کرونا و عوارض ناشی از آن ، واکسیناسیون بیماری کرونا را در اولویت این گروه از افرادی که از داروهای سنگین استفاده می کنند قرار دادیم. ما مکاتبات خود را با وزارت بهداشت در ماه آوریل آغاز کردیم و آنها قول دادند که این بیماران در اولویت دوم دریافت واکسن قرار خواهند گرفت. متأسفانه این وعده محقق نشد و آنها به صورت شفاهی اعلام کردند که روند تعیین اولویت ها اتفاق نمی افتد و خود وزیر در این مورد تصمیم گیری می کند. این موضوع باعث نگرانی خانواده های این افراد شده است.

وی افزود: در حال حاضر ، بیماران مبتلا به ام اس نسبت به واکسن در اولویت قرار دارند ، اگرچه برخی از داروهایی که این بیماران مصرف می کنند به پیشگیری از بیماری عروق بیماری کرونا قلب کمک می کند ، در حالی که بیماران مبتلا به صرع بر واکسن اولویت ندارند. خوب است اگر با کمک انجمن بیماران صرع ، حداقل یک لیست از بیماران مبتلا به حادترین شرایط برای واکسیناسیون دریافت کنند. متأسفانه ، وزارت بهداشت ارتباط خوبی با NGO ها داشت ، در حالی که ما می تواند نقش حمایتی در واکسیناسیون بیماران در معرض خطر داشته باشد.

تهرانی گفت: “ما نوع خاصی از واکسن کرونا را برای بیماران مبتلا به صرع نداریم. به طور کلی ، بر اساس تجربیات ما ، واکسن های مورد استفاده محلی معمولاً بی خطر هستند و عوارض جانبی کمی دارند.” هدف ما این است که بیماران مبتلا به صرع ، به ویژه افرادی که در معرض خطر بالایی هستند ، واکسن کرونا را دریافت کنند تا حتی در صورت ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب وارد مرحله التهابی پیشرفته بیماری نشوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا