عمومیکسب و کار برتر ایرانی

ست کردن فرش آبی با دکوراسیون منزل

رنگ هال پذیرایی و نشیمن، تاثیر زیادی روی احساسات روزانه ما می‌گذارد، در نتیجه باید توجه دقیقی به رنگ و طرح تک تک وسایلی که در این منطقه قرار می‌گیرند داشته باشیم. تزیین با فرش آبی یک راه عالی برای ایجاد فضایی آرامش بخش و بانشاط در خانه است. اگر رنگ مورد علاقه شما آبی است واقعا آدم خوش شانی هستید، چرا که کار کردن با این رنگ در واقعا لذت بخش بوده و احتمال اینکه نتیجه کار بد و نامناسب از آب درآید بسیار کم است. رنگ آبی سایه‌های فراوانی مثل ، نیلی، دریایی،نفتی، سرمه‌ای و … دارد، از این رو انتخاب فرش آبی مناسب، که با دکوراسیون منزل شما به خوبی ست شود، نیاز به دانستن برخی نکات دارد. در ادامه به شرح این نکات می‌پردازیم، البته طبق رسم همیشگی، آلبومی کامل از جدیدترین مدل‌های فرش آبی را نیز برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم. لطفاً تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

Set blue carpet with home decoration

هال پذیرایی خنثی و روشن

اگر هال پذیرایی و نشیمن منزل شما با رنگ‌های خنثی مثل سفید، کرم، بژ، قهوه‌ای، طلایی، خاکستری و طوسی تزیین شده، بهترین نوع رنگ آبی برای فرش هال، رنگ‌های قوی و تاثیر گذار مثل سرمه‌ای، آبی نفتی یا کبالتی و لاجوردی هستند. تزیین دکوراسیون منزل با فرش آبی در سایه‌های قوی، نوعی تعادل در محیط برقرار می‌کند. برای ست کردن یا مبلمان پذیرایی با فرش آبی، بهتر است از رنگ‌های کرم و طوسی استفاده کنید، خصوصا اگر فضای هال کوچک است، این ترکیب رنگی باعث بزرگتر دیده شدن فضا خواهد شد. اگر باز هم دوست دارید رنگ جدید دیگری وارد دکوراسیون کنید، انتخاب رنگ قهوه‌ای برای کوسن و اکسسوری‌های دکوری نیز مناسب است. هچنین نیز می‌تواند با یکی از رنگ‌های موجود در فرش ست شود.

دکوراسیون تمام آبی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، رنگ آبی یک رنگ آرامش بخش و تسکین دهنده است. برای افزایش قدرت این تاثیر گذاری، تزیین دکوراسیون منزل با قالی آبی به تنهایی کافی نیست، درعوض باید رنگ دیوارهای اطراف نیز به رنگ آبی دربیایند تا یک محیط منحصربفرد و خاص داشته باشید. اما چه سایه‌ای از رنگ آبی برای و نشیمن مناسب است؟

برای ایجاد یک دکوراسیون تک رنگ یا مونوکروم، باید فرش منزل را بعنوان زمینه و نقطه کانونی دکوراسیون لحاظ کنید. رنگ آبی مناسب برای دیوار در چنین دکوراسیون‌هایی باید روشن باشد، از بهترین تناژهای آبی روشن می‌توان به آبی آسمانی، آبی آسمانی سیر، آبی کبریتی و آبی کبریتی روشن اشاره کرد. این رنگ‌ها با فرش‌های آبی در دکوراسیون هال پذیرایی بسیار خوب ترکیب شده و یک فضای تک رنگ و آرامش بخش ایجاد می‌کنند. البته برای اکسسوری‌ها و لوازم دکوری‌ هال می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر مثل آبی نفتی، کبالتی و سرمه‌ای به مقدار جزئی نیز استفاده کنید. اگر دوست ندارید همه چیز آبی باشد، رنگ دکوری و اکسسوری‌هایی مثل پرده، کوسن و بالشتک بهتر است سفید انتخاب شوند. دکوراسیون سفید و آبی یکی از محبوب‌ترین ترکیب‌های رنگی بین طراحان است.

دکوراسیون سفید و آبی

برای تزیین دکوراسیون منزل با فرش آبی طوریکه هیجان انگیز و بانشاط دیده شود، باید از ترکیب رنگ‌های روشن مثل سفید و زرد استفاده کنید. رنگ سفید را برای دیوارهای اطراف هال انتخاب کرده و رنگ زرد را در اکسسوری‌های اتاق مثل پرده، کوسن و بالشتک مبل بکار ببرید. از آنجایی که این ترکیب رنگی، یک ترکیب طبیعی و یاد آور محیط  ساحل و دریاست، سعی کنید از وسایل چوبی در هال زیاد استفاده کنید، لوازمی مثل مبلمان چوبی به رنگ طبیعی چوب، و یا گل و گیاه سرسبز و طبیعی نیز در چنین دکوراسیونی بسیار هیجان انگیز و زیبا دیده خواهند شد.

استفاده از تکنیک تضاد

وقتی دکوراسیون منزل با فرش آبی تزیین می‌شود، آدم به طور خودکار دوست دارد رنگ‌های قوی و جذاب دیگر را هم به دکوراسیون اضافه کند. این روش تزیین هیچ ایرادی ندارد، اما برای اینکه فرش‌های شما بیشتر خود را نشان دهند باید تا حد امکان از رنگ‌های متضاد در دکوراسیون استفاده کنید تا هر دو رنگ قوی یکدیگر را کامل کنند.

در چرخه رنگ‌ها، دو رنگی که دقیقا رو به روی همدیگر قرار می‌گیرند بعنوان رنگ‌های متضاد شناخته می‌شوند. در نتیجه رنگ آبی و نارنجی بعنوان رنگ متضاد یکدیگر شناخته می‌شوند، پس برای ایجاد تضاد در دکوراسیون می‌توان از این دو رنگ کنار یکدیگر استفاده کرد. اگر در هالی که با فرش‌های آبی رنگ تزییین شده، از پرده و کوسن‌های نارنجی رنگ استفاده کنید، توجه را بیشتر به سمت فرش‌ها هدایت خواهید کرد. اگر رنگ فرش‌های شما آبی روشن است، رنگ هلویی نیز برای دکوری‌ها و گزینه مناسبی است. همچنین برای فرش‌هایی که رنگفرشی با رنگ و نقشی زیبا می‌تواند روح تازه‌ای به منزلتان ببخشد و آرامش و گرما را به ارمغان بیاورد.

در میان رنگ‌های مختلف، فرش آبی به‌ عنوان یک انتخاب جذاب در دکوراسیون سنتی و مدرن به ‌شمار می‌رود. با این وجود، اینکه چگونه یک فرش آبی را با سایر لوازم و دکوراسیون خانه هماهنگ کنید، کمی چالش‌برانگیز است. از این ‌ر‌و در این مطلب قصد داریم به نحوه ست کردن فرش آبی با دکوراسیون منزل و لوازمی مانند مبلمان، پرده و حتی رنگ دیوار بپردازیم. فرقی نمی‌کند فرش آبی تیره یا آبی آسمانی داشته باشید، ما در این مطلب سعی کرده‌ایم نکات کاربردی و ایده‌های خلاقانه‌ای را در اختیارتان قرار دهیم و به شما در ایجاد فضایی هماهنگ و زیبا کمک کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

فرش آبی با چه رنگ مبلی ست است؟

آبی رنگی آرامش‌بخش است که استفاده از آن فضای داخل منزل را شیک‌تر جلوه می‌دهد، به‌ همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. افراد زیادی برای فرش‌های اتاقشان رنگ آبی را انتخاب می‌کنند، اما نمی‎دانند که چه رنگ مبلی را باید با آن ست کنند! جالب است بدانید که رنگ‌های بسیاری مانند سفید، خاکستری، بژ، کرم، قهوه‌ای و حتی صورتی ملایم، رنگ‌های مناسبی برای مبل‌‌هایی هستند که قرار است در کنار فرش آبی قرار بگیرند. در ادامه مطلب ست کردن فرش آبی با دکوراسیون به توضیح نحوه ست کردن این رنگ‌های جذاب با فرش می‌پردازیم.

  • رنگ کرم: تلفیق رنگ آبی و کرم به ‌طرز فوق‌العاده‌ای آرامش‌بخش و دلپذیر است. به ‌طور کلی ترکیب رنگ سرد و گرم به دلنشین‌تر شدن فضا کمک می‌کند و اتاق را روشن‌تر جلوه می‌دهد.
  • رنگ زرد: استفاده از رنگ‌های متضاد یکی از ترفندهایی است که طراحان دکوراسیون داخلی برای زیباتر نشان دادن فضا استفاده می‌کنند. انتخاب یک مبل زرد در کنار فرش آبی، شادی و انرژی را در اتاق به ارمغان می‌آورد.
  • سرمه‌ای: با انتخاب رنگی که نزدیک به رنگ فرش است می‌توانید یک کنتراست زیبا خلق کنید و ظاهری چشم‌نواز به محیط ببخشید. اگر قصد دارید از رنگ سورمه‌ای در کنار فرش آبی استفاده کنید، بهتر است کوسن‌های رنگارنگ و میز عسلی به رنگ خنثی در کنار آن‌ها قرار دهید.
  • خاکستری تیره: پیدا کردن یک رنگ تیره برای ست کردن فرش آبی با چیدمان منزل کمی سخت به‌ نظر می‌رسد، اما خاکستری تیره جزو رنگ‌هایی است که به ‌خوبی با آبی ست می‌شود. انتخاب رنگ خاکستری تیره برای مبل‌ها، فضایی متضاد و جذاب خلق می‌کند.
  • صورتی ملایم: قرار گرفتن رنگی مانند صورتی ملایم در کنار فرش آبی یک کنتراست آرامش‌بخش به ‌وجود می‌آورد و فضایی رمانتیک به محیط می‌بخشد.
  • بژ: بژ با طیف وسیعی از رنگ‌ها از جمله آبی به ‌راحتی ست می‌شود. استفاده از این رنگ یک محیط گرم و دلپذیر برایتان به ارمغان می‌آورد و اتاقتان را ساده و زیبا جلوه می‌دهد.
  • سفید: رنگ سفید نماد تمیزی و پاکی است. قرار گرفتن این رنگ در کنار مبل آبی یک زیبایی چشم‌نواز و منسجم ایجاد می‌کند و فضا را جذاب می‌سازد.

نکات ضروری در طراحی دکوراسیون فرش آبی

استفاده از فرش آبی،‌ خانه را به محیطی جذاب برای زندگی‌ تبدیل می‌کند، چنان‌که از سپری‌ کردن وقت در آن لذت بیشتری خواهید برد. برای آنکه فرش آبی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل شما جلوه بیشتری داشته باشد، باید نکاتی را در نظر بگیرید. از جمله عواملی که در قسمت قبل ست کردن فرش آبی با چیدمان منزل نیز به آن اشاره کردیم، انتخاب رنگ‌های مکمل در سایر لوازم منزل است. شما باید برای ایجاد ظاهری منسجم و متعادل، تم کلی اتاق را در نظر بگیرید و فرش آبی را با رنگ دیوارها، مبلمان و لوازم دیگر ست کنید.مورد مهم دیگر توجه به سبک طراحی داخلی منزلتان است که در هنگام ست کردن فرش آبی با دکوراسیون باید به آن توجه داشته باشید.

فرش آبی که انتخاب می‌کنید باید با سبک دکوراسیون مدرن،‌ سنتی یا تلفیقی اتاق همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، یک فرش آبی مخملی با پرزهای کوتاه برای فضای مجلل یا دنج مناسب است، در حالی که فرش آبی طرح‌دار در دکوراسیون سبک مدرن جذابیت بیشتری دارد. اندازه اتاقی که فرش آبی در آن قرار می‌گیرد نیز یکی‌‌ دیگر از نکات مهمی است که باید در نظر بگیرید. فرشی با رنگ آبی روشن، اتاق‌های کوچک را بزرگ‌تر و بازتر نشان دهد، در حالی که فرش آبی تیره به فضاهای بزرگ‌تر، شور و گرما اضافه می‌کند.

بکاربردن رنگهای متضاد برای جلوه ی بیشتر فرش آبی

یکی‌ از ترفند‌هایی که طراحان دکوراسیون از آن به نحو ‌احسن استفاده می‌کنند، به کار بردن رنگ‌های متضاد در دکوراسیون منزل است. استفاده از رنگ‌های متضاد در کنار رنگ آبی، سرزندگی و جذابیت آن را بهتر نشان می‌دهد، در ادامه به برخی از تأثیرات استفاده از رنگ‌های متضاد با فرش آبی بیشتر می‌پردازیم:

رنگ‌های متضاد مکمل

رنگ‌هایی مانند زرد و نارنجی که در چرخه رنگ مقابل آبی قرار دارند، تضاد مکملی با این رنگ ایجاد می‌کنند. وقتی این رنگ‌ها با یک فرش آبی ترکیب شوند، فضا را زنده‌تر و فرش را برجسته و زیباتر نشان می‌دهند.‌

رنگ‌های متضاد خنثی

رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری یا بژ تضاد متعادل و ظریف‌تری با فرش آبی دارند. این رنگ‌های خنثی به ایجاد ظاهری هماهنگ و پیچیده کمک می‌کنند و در عین حال به رنگ آبی اجازه می‌دهند تا در مرکز توجه قرار گیرد. تضاد بین رنگ‌ آبی و خنثی به فرش عمق و بعد بیشتری می‌بخشد و آن را جذاب می‌کند.

رنگ‌های متضاد پررنگ

اگر به ‌دنبال فضایی هنری هستید، استفاده از رنگ‌های تند و متضاد مانند قرمز یا زرد روشن در کنار یک فرش آبی محیط را جذاب و جسور جلوه می‌دهد. این طیف رنگی متضاد به ‌ویژه در دکوراسیون مدرن برای نشان دادن جنب و جوش و انرژی در محیط استفاده می‌شود‌.

استفاده از رنگهای همسان در مبل و فرش آبی

نحوه چیدن وسایل منزل، انتخاب رنگ فرش‌ و لوازم دیگر در کنار توجه به المان‌های بصری‌ به سلیقه شما نیز بستگی دارد، به ‌طور مثال، استفاده از رنگ مبل و فرش یکسان برای برخی از افراد جذاب است. چیدمان صحیح این لوازم یکرنگ می‌تواند ظاهری هماهنگ و یکپارچه در فضای زندگی شما ایجاد کند. وقتی رنگ‌های یکسان در مبل و فرش بکار می‌رود یک ارتباط بصری بین دو وسیله ایجاد می‌شود و فضای یکدست به ‌وجود می‌آورد.
شاید برایتان پیش آمده باشد که به ‌محض وارد شدن به محیطی با لوازم رنگارنگ، مضطرب شوید‌، انتخاب یک رنگ یکسان بین مبل و فرش می‌تواند حس آرامش، سادگی و ظرافت را در محیط به ارمغان بیاورد و از هرگونه اضطراب یا حواس‌پرتی که در اثر استفاده از رنگ‌های متضاد ایجاد می‌شود، جلوگیری کند. در هنگام ست کردن فرش آبی با دکوراسیون، بهتر است که از رنگ آبی با تم‌های مختلف مثلاً آبی تیره، آبی روشن و حتی سورمه‌ای استفاده کنید‌ تا در عین حفظ ظاهری هماهنگ، جذابیت بصری فضا بیشتر شود.

دکمه بازگشت به بالا