علمی و پزشکی

زمینه مشارکت علوم غیرپزشکی در تحقیقات فراهم شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه نوآوری ها همه از تهران نیست، هر دانشگاه علوم پزشکی در هر نقطه از کشور باید خود را موظف بداند که در مرز دانش قدم بگذارد، گفت: تولید علم باید ابزار رشد و بالندگی باشد. رشد و توسعه سلامت، بنابراین باید مشارکت علوم غیر پزشکی در تحقیقات را تضمین کند.

به گزارش باراناخبر، دکتر. بهرام عین اللهی در دومین روز از نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که با حضور دکتر یونس پناهی معاون وزیر بهداشت و تحقیقات و دکتر کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد. و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی با تقدیر از شرکت‌کنندگان در جلسه و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای انجام اقدامات لازم برای برگزاری این فعالیت، گفت: هدف این نیست. برای تولید مقالات و علم، بلکه تولید دانش برای رفع نیازهای کشور. اینطور نیست که ما به مقاله اعتقادی نداشته باشیم، بلکه مقاله را ابزاری برای رشد و توسعه می دانیم.

وی با تاکید بر رسالت جهت‌گیری دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: قرار نیست نوآوری‌ها همه از تهران باشد، هر دانشگاه علوم پزشکی در هر نقطه از کشور باید خود را موظف بداند که در مرزهای دانش حرکت کند و مأموریت‌های مهارتی تعریف شده را دنبال کند. استعدادهای مردم در مناطق مختلف پراکنده است، به جای شکوفا شدن این استعدادها باید فرصت ایجاد کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: زمینه مشارکت علوم غیرپزشکی در امر پژوهش را فراهم کنیم تا از مهارت های سایر رشته ها متناسب با اهداف خود به ویژه در حوزه فناوری استفاده کنیم. پژوهش باید محصول محور باشد و از فرصت های دیجیتال و الکترونیکی استفاده کند. باید در زمینه داده تغییراتی ایجاد کنیم، در صورت سازماندهی، جستجو تسهیل می شود. ما از هر فرصتی برای ورود داده های دیجیتال استقبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز به تغییرات اساسی در آیین نامه است، گفت: تاکید بر تولید یک مقاله ساده باید برداشته شود و اگر محققی بتواند مشکل کشوری را حل کند قطعا نمره بالایی خواهد داشت.

وزیر بهداشت گفت: جوانان مولد و خلاق هستند. ما باید مقرراتی ایجاد کنیم تا فرصت هایی برای جوانان و دانشجویان فراهم شود.

وی بومی بودن پژوهش را مهم دانست و گفت: باید اصول تولید و بازار را به این افراد آموزش دهیم تا به سمت تولید دانش بومی حرکت کنند و کشور را به سمت خودکفایی سوق دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید بین معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و معاونت بهداشتی نیز همکاری ایجاد شود، گفت: همه مراکز بهداشتی و درمانی می توانند محلی باشند که در آن آمار و اطلاعات برای تحقیقات و تحقیقات مختلف جمع آوری شود. این تعامل باید از بالا به پایین شکل بگیرد.

دکتر. عین اللهی با تاکید بر اینکه در حوزه نشر علم به روش های مختلف با وجود تحریم های موجود باید عمل کرد، گفت: ذهن ما سخت افزاری است اما در حوزه نرم افزاری باید ذهن پویاتری داشته باشیم. ما باید انتقال اطلاعات و مجلات و به هر طریق ممکن در این شرایط را در اولویت قرار دهیم. ما باید دسترسی به داده ها و اطلاعات را برای دانشجویان و محققان خود فراهم کنیم. امروزه اگر دنیا اطلاعات به روز نداشته باشد، نمی توان انتظار تحقیق موثر داشت.

به عنوان آخرین نکته، دکتر. عین اللهی بر انقلابی گری و تمرین جهادی تاکید کرد و گفت: وقتی روزانه 700 نفر را به خاطر کرونا از دست می دهیم باید تمام توان، انرژی و وقت خود را بگذاریم و برای تولید هر چه سریعتر واکسن دائما فعال باشیم. تا جایی که امکان دارد «این روزها اقدام جهادی با همت و تلاش زیاد، رشد و پیشرفت را می طلبد.

معاون پژوهشی و روابط عمومی وزارت علوم در پایان گفت: وضعیت پزشکی و دانشمندان ما در منطقه منحصر به فرد است، اما در کشور نمی مانیم و باید برای تبدیل شدن به یک مرجع علمی در دنیا پیش برویم. فناوری وزارت بهداشت..

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا