فرهنگ و هنر

روایت داستانی سعید تشکری از دوره تیموریان

رمان تاریخی “پریزاد” نوشته سعید تشکری که روایتگر منطقه ای از خراسان در زمان حکومت سلطان حسین بایقرا است ، منتشر شد.

به گزارش باراناخبر ، این رمان 298 صفحه ای با شمارگان 1250 نسخه و قیمت 50 هزار تومان توسط انتشارات سوره آنلاین در بازار کتاب منتشر شده است.

در مقدمه ناشر این کتاب آمده است: این رمان داستان بخشی از خراسان بزرگ را روایت می کند که در زمان سلطان حسین بایقرا با کمبود آب و قحطی روبرو بود. متن این داستان به سلسله تیموریان مربوط می شود ، که به شدت تحت تأثیر فرقه اسماعیلیه بود. این نفوذ سبب شد تا مرد نابغه و متقی به نام امیرعلی شیرنوایی به وزارت دربار تیموری برسد.

تشکری “پریزاد” را به سبک نوشتاری مکتب خراسان نوشت و دلیل این امر را احیای مکتبی دانست که سالهاست ساکت است. از این طریق ، او سعی کرده است تا آب و هوای وطن خود و داستان های قدیمی خود را با تاریخ و روایت مدرن ، زمینه مکانی تاریخ خود ، ایجاد کند.

در بخشی از این رمان گفته شده است: “او گفت:

– استاد نورالدین ، ​​شما او را به خوبی می شناسید. پوست پوست پدربزرگش تیمور است ، تنها تفاوت در این است که در حال تجدید است.

شنیده:

– من او را بهتر از شما می شناسم ، و وضعیت کاخ و مکان را بهتر از شما می دانم. شما باید به کاخ بروید و در آنجا به مردم خود خدمت کنید. هدف خود را پاک کنید و تمیز باشید.

tha:

– آنها مردم عقیق هستند ، استاد. غارت در گوشت و خون آنها نشسته است. از نظر آنها هیچ تفاوتی بین یک موضوع ، یک هنرمند و یک هنرمند وجود ندارد. هنگامی که او به پاهای خود می رسد ، آنها نیز هنر را غارت می کنند.

شنیده:

– برای نجات مردم و کشور خود با او باشید. با او باشید ، نه با تمام اعتقادات و شباهت ها و خصوصیات. مردم را نجات دهید و از دادگاه خارج شوید. سلطان هنوز کارهای غیر منطقی و بی ادبی انجام می دهد. “افکار او هنوز قدرت حکومت ندارند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا