فرهنگ و هنر

«بازیدار»؛ جنگ به روایت یک عراقی

«بازیدر» به قلم محبوبه سادات رضویانیا، داستان سرباز عراقی فراری از جنگ با ایرانی ها منتشر شد.

به گزارش باراناخبر، این کتاب که شامل خاطرات یک سرباز عراقی به نام سید عباس موسوی است در 471 صفحه با شمارگان 1250 نسخه در انتشارات سوره آنلاین منتشر شده است.

در مقدمه این ناشر بر این کتاب آمده است: «بازیدر» داستانی از کودکی تا 30 سالگی این سرباز و دوران خدمت وی ​​در ارتش عراق است. سربازی شیعه که در طول هشت سال دفاع مقدس دو بار توسط حزب بعث مجبور به جنگیدن شد تا برای سربازان عراقی آشپزی کند، اما هر دو بار به دلیل عدم تمایل به مقابله با سربازان ایرانی جبهه را ترک کرد. اما چون در آشپزی مهارت دارد برای سومین بار به اردوگاه اسرای ایران منتقل می شود تا برای فرماندهان و کارکنان اداری آشپزی کند و ماجراهای مختلفی در اینجا رخ می دهد که دوستی بین سید عباس موسوی و سید علی شکل می گیرد. اکبر ابوترابی در اردو. فراری از جنگ توسط یک شاگرد ایرانی اسیر می شود. این رابطه مرید و مراد بر فضای اردوگاه نیز تأثیر می گذارد و کمک او به زندانیان در نهایت منجر به کشف و تسلیم شدن او به اطلاعات می شود.

محبوبه سادات رضوی نیا در سفر به کربلا با سید عباس موسوی که صاحب اقامتگاه این نویسنده است و همچنین غذاهای بی نظیر عربی را طبخ می کند، ملاقات کرد. او به حاجی عباس معروف است و از کودکی و زمانی که پای دیگر ایام محرم و صفر می ایستاد آشپزی را آموخته است. نویسنده بعدها در سفری دیگر خاطرات سید عباس موسوی را ضبط می کند و سعی می کند در نگارش روایت دخالتی نداشته باشد و هر چه نوشته از دید راوی بوده و نه نویسنده ایرانی. چرا که راوی با توجه به ملیت و فرهنگ بومی خود، در اظهاراتی مانند کشته شدن شهدای عراق در جبهه ها، حتی ممکن است خواننده وطن دوست را دوست نداشته باشد و اعتراض او را برانگیزد، اما بر اساس اعتبار و نمایندگی واقعی. دیدگاه ها به همین ترتیب نشان داده شده است. در کتاب آورده شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا