عمومی

راهکارهای علمی برای مقابله با موج هفتم کرونا

عادی شدن شرایط و کاهش پایبندی به پروتکل ها، جهان را با موج جدیدی از آلودگی مواجه کرده است.

به گزارش باراناخبر شهرنشین او نوشت: «موج جدید کووید-19 همانطور که پیش‌بینی می‌شد در حال پیشرفت است. با کاهش تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی نیز کاهش یافت. افراد کمتری با ماسک در مکان‌های عمومی حتی در مکان‌های بسته ظاهر شدند و مهمانی‌ها، کنسرت‌ها و رویدادها از سر گرفته شد. اما بستر BA.5 آمیکرون، با استفاده از همان نرمال‌سازی با توانایی انتشار بیشتر از آنچه که داشت، ما را به روزهای پرمخاطره کرونا برد. به طوری که بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به طور رسمی خبر موج هفتم این بیماری را اعلام کردند. سازمان جهانی بهداشت چندی پیش اعلام کرد که رویای پایان دادن به بحران کووید بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، یک سراب است.

درخواست بازگشت برای استفاده از ماسک

در نیویورک، بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون افراد، پوشیدن ماسک در مکان های عمومی بسته اجباری است. با توجه به رواج بستر BA.5 که آن را بدترین بستر آمیکرون می نامند، کارشناسان ماسک های باکیفیت را مهم ترین سلاح در برابر انقباض آن می دانند. پوشیدن ماسک دوباره در لس آنجلس اجباری شده است. سرعت انتشار سویه جدید به حدی است که گروهی از محققان حتی به نیاز به ماسک در محیط های باز اما شلوغ اعتقاد دارند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده توصیه می‌کند که وقتی شهری وارد سطح بالایی از کووید-19 می‌شود، استفاده از ماسک در داخل خانه را برای افراد 2 سال و بالاتر اجباری کند.

در برخی از کشورهای اروپایی به دلیل اوج سفر در تابستان، استفاده از ماسک اجباری شده است.

واکسیناسیون به موقع

چند ماه پیش، دومین دوز تقویت کننده واکسن کووید-19 فقط برای افراد بالای 60 سال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و بیماری های خاص توصیه می شد، اما با گسترش و شیوع روزافزون بستر BA.5 در اکثر کشورهای جهان، دوز دوم واکسن یادآوری برای همه است. سن بدون توجه به اولویت سنی توصیه می شود. به این ترتیب تمام افرادی که شش ماه از سومین تزریق تقویت کننده گذشته اند می توانند نوبت چهارم را دریافت کنند. تقویت‌کننده‌های واکسن کووید-۱۹ می‌توانند محافظتی را که ممکن است در طول زمان پس از واکسیناسیون سری اولیه محو شده‌اند، افزایش یا بازیابی کنند. زمانی که مردم با واکسن‌های کووید-۱۹ خود به‌روز باشند، در برابر بیماری‌های جدی، بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ ناشی از کووید-۱۹ به بهترین وجه محافظت می‌شوند.

رعایت پروتکل های بهداشتی

در آغاز همه‌گیری، پیام بهداشت عمومی این بود که ویروس کرونا عمدتاً از طریق قطرات تنفسی بزرگ منتشر می‌شود که در هنگام تنفس، صحبت کردن، سرفه کردن، آواز خواندن و غیره منتشر می‌شوند و این ترشحات می‌توانند چندین متر قبل از سقوط حرکت کنند. اما پس از آن مطالعه ای انجام شد که نشان داد ذرات تنفسی بسیار ریز به نام آئروسل نیز توانایی پخش شدن در هوا را دارند، تا 9 ساعت در محیط می مانند و مسافت بیشتری را طی می کنند. به این ترتیب، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها سال گذشته دستورالعمل های خود را به روز کرد تا روش سوم انتقال را تأیید کند: استنشاق ذرات آئروسل و قطرات بسیار ریز تنفسی.

در حالی که تماس با سطوح هنوز به عنوان روش احتمالی انتقال ذکر می شود، کارشناسان می گویند خطر بسیار بسیار کمتر از استنشاق ذرات معلق در هوا یا قطرات منتقل شده از طریق تماس نزدیک است. دکتر. پیتر چین هونگ، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: احتمال بیمار شدن در اثر تماس با یک سطح حدود یک در 100000 است و احتمال بیمار شدن از ذرات معلق در هوا حدود هزار برابر بیشتر است. با این حال، ظهور نوع بسیار مسری آمیکرون و زیرگروه های بسیار مسری آن نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. به دنبال گسترش این انواع جدید، برخی از دفاتر در حال نصب دکمه های آسانسور خود تمیز شونده هستند و خطوط هوایی نیز صندلی های مسافران را به روشی پیشرفته تمیز می کنند. طبق مطالعه‌ای که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مارس 2021 منتشر شد، خطر ابتلا به کووید-19 از سطوح غیر متخلخل مانند فولاد ضد زنگ یا شیشه در داخل ساختمان پس از سه روز کاهش می‌یابد.

دیجیتالی شدن در عصر کرونا

بحران کووید-19 شرکت ها و افراد را با چالش های بی سابقه ای در محل کار و همچنین در زندگی خصوصی خود مواجه کرده است. تقریباً همه شرکت ها در سراسر جهان تحت تأثیر این بحران قرار دارند و حتی برخی از آنها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در حالی که برخی از شرکت ها هنوز به دنبال راه حل هستند، برخی دیگر قبلاً آن را یافته اند: دیجیتالی کردن.

دیجیتالی شدن می تواند در بسیاری از زمینه ها کمک زیادی کند، به خصوص در حال حاضر. به همان سرعتی که ویروس در سراسر جهان گسترش می‌یابد، احتمالاً می‌توان انتظار داشت که شرکت‌ها دیجیتالی شوند. به این ترتیب مراجعات حضوری کاهش می یابد و روند انتقال بیماری متوقف می شود.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا