اقتصادی

راه‌های توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان چیست؟

در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان و رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تمرکز و انحصار در تجارت ایران و پاکستان، راههای توسعه روابط تجاری بخش خصوصی بین دو کشور مورد بحث قرار گرفتند.

به گزارش باراناخبر، در این نشست که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، موضوعات مهمی از جمله عدم آشنایی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور با ظرفیت های تولیدی و کالاها و خدمات طرفین، وجود برخی از ارتباطات و انحصارات تجاری، کاهش هیئت های تجاری به دلیل کرونا، ضرورت.

نوریان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان گفت: تجارت غیررسمی دو کشور زیاد است و بسیاری از محصولات ایرانی در بازار پاکستان با ریال مبادله می شود. همچنین تجارت از طریق کشور ثالث و حتی قاچاق کالا صورت می گیرد و برآورد می شود که آمار فعلی تجارت بین دو کشور بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد.

سرکنسول ایران در کراچی افزود: مدت هاست که بحث تسویه روابط تجاری دو کشور مطرح بوده و در این مورد تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی زاهدان و کویته به امضا رسیده است. اتاق بازرگانی اما هنوز از نظر اجرایی اتفاق خاصی نیفتاده است و به نظر می رسد باید روی آن تمرکز شود.» و باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی همچنین تمرکز و انحصار را یکی از مشکلات پیش روی توسعه تجارت دو کشور برشمرد و تاکید کرد: حضور فعال اتاق تهران و اتاق ایران می تواند تجارت را از تمرکز در مناطق مرزی توسعه داده و موجب رونق بیشتر روابط رسمی شود. بین دو کشور

حسن نوریان افزود: بی اطلاعی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور از توانمندی های یکدیگر نیز عامل مهمی در پایین بودن سطح مبادلات تجاری ایران و پاکستان است. مطمئناً می دانیم که مثلاً پارچه باکیفیت پاکستانی در بازار ایران با نام پارچه ترک به فروش می رسد و مردم از کیفیت آن بسیار راضی هستند، اما واردکنندگان تمایلی ندارند که بگویند این پارچه ساخت پاکستان است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در هفته اول دی ماه سال جاری در کراچی از اتاق های بازرگانی پاکستان خواست برای حضور حداکثری شرکت های ایرانی هماهنگی های لازم را انجام دهند. وی در پایان با اشاره به گذرگاه مرزی فعال ریمدان که در حوالی چابهار قرار دارد و مسیر مستقیم به کراچی دارد، گفت: پاکستانی ها خواستار به رسمیت شناختن کنوانسیون تایر در این گذرگاه هستند تا امور تجاری انجام شود. توسط آن

به گزارش سایت اتاق تهران، در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سفر هیئت تجاری اتاق تهران در زمستان 1397 و قبل از شیوع کرونا، اظهار داشت: اتاق بازرگانی تهران آمادگی کامل برای میزبانی از هیئت های تجاری اتاق های بازرگانی پاکستان از جمله کراچی را دارد. مسعود خوانساری همچنین تاکید کرد که موضوع توسعه تهاتر بین دو کشور را از طریق اتاق ایران پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین به برگزاری چندین وبینار در اتاق تهران با نهادهای بخش خصوصی هندی اشاره کرد و تاکید کرد: این روش می تواند برای ارتقای دانش و آگاهی فعالان اقتصادی دو طرف در مورد پاکستان به کار گرفته شود و اتاق تهران آمادگی دارد وبینارهایی با پاکستان برگزار کند. اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی.

مسعود خوانساری با بیان اینکه موضوع حضور اتاق تهران و ایران و شرکت‌های بخش خصوصی در نمایشگاه کراچی پیگیری می‌شود، گفت: همچنین دعوت رسمی از سوی اتاق بازرگانی کراچی برای اعزام هیئت تجاری به تهران انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا