بین الملل

ابراز اشتیاق پاکستان برای عضویت کامل ایران در شانگهای

بلاول بوتو زرداری در نشست امروز وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که توسط دولت ازبکستان در تاشکند برگزار شد، گفت: ما وارد دهه سوم تاسیس این سازمان می شویم، بنابراین باید سازماندهی مجدد، اصلاح، تقویت و ساده سازی روش ها و مکانیسم های کاری محیط سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: پاکستان از تمایل چندین کشور برای پیوستن به سازمان شانگهای به عنوان اعضای ناظر و شریک گفتگو استقبال می کند.

زرداری اعلام کرد: ما مشتاقانه منتظریم که برادرمان ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای جایگاه خود را به دست آورد.

وی گفت: گسترش عضویت در سازمان همکاری شانگهای گواه اهمیت روزافزون آن در معماری چندجانبه جهانی است، بنابراین پاکستان به خواست جمهوری عربی سوریه، جمهوری آذربایجان، عربستان سعودی، قطر، مصر و… مالدیو، ارمنستان و امارات متحده عربی برای پیوستن به خانواده شانگهای به عنوان اعضای ناظر یا شرکای گفتگو پذیرفته می شود.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه سخنان خود، وضعیت کنونی افغانستان را حساس ارزیابی کرد و بر لزوم رعایت حقوق بشر، احترام به حقوق زنان و حق تحصیل دختران توسط حاکمان موقت این کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به معضل تروریسم و ​​چالش های ناشی از آن پیش روی جامعه جهانی از جمله اعضای شانگهای گفت: عزم جمعی ما برای مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی باید به طور مستمر تقویت شود و راهبردهای کشورهای عضو نیز بر این اساس تطبیق داده شود.

وزیر امور خارجه پاکستان در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه سازمان شانگهای در تاشکند با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت طالبان دیدار و درباره آخرین تحولات افغانستان گفتگو کرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا