حوادث

دلایل ترافیک سنگین معابر چیست؟ ‌/ تاکید پلیس بر انجام اقدامات اصولی

رئیس پلیس راهور ناجا در تشریح برخی از دلایل افزایش ترافیک در شهر تهران بر لزوم انجام اقدامات اصولی برای رفع معضل ترافیک تاکید کرد.

سردار سید کمال هادیان فر در گفت وگو با باراناخبر وی در خصوص وضعیت ترافیکی شهر تهران اظهار داشت: در خصوص تردد در کلانشهرها به ویژه تهران در شب نکات مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه همیشه در نیمه دوم سال و با شروع مهرماه افزایش حجم تردد داریم که در نتیجه بازگشایی مراکز آموزشی و تغییر ساعت رسمی و … اتفاق می افتد. البته ما فقط در شرایطی هستیم که مدارس به طور کامل باز نیستند.

وی ادامه داد: نکته دوم ورود خودرو به جاده است، در واقع روزانه تعداد زیادی خودرو تولید و به چرخه حمل و نقل اضافه می شود اما تولیدی تحت عنوان خودروهای اسقاط و مستهلک نشده است. به عنوان مثال از 3 تا 5 هزار واحد بیشتر به صورت حواله بوده است.

هادیانفر سومین موضوع را در رابطه با کرونا دانست و گفت: شیوع کرونا، پروتکل ها و محدودیت های آن باعث کاهش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی شده است و علاوه بر آن برخی افراد تمایلی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند زیرا تصور می شود که کرونا. بیشتر در این مناطق رخ می دهد. نتیجه واضح است و استفاده از خودروهای شخصی را افزایش می دهد. بر اساس آخرین آمار ما در تهران و کلان شهرها، از هر 10 خودرو، هفت خودرو با یک سرنشین، دو خودرو با دو سرنشین و تنها یک خودرو سه مسافر یا بیشتر را جابجا می کند، پس مردم باید احترام بگذارند. اگر کسی ماشین خود را در جاده بیاورد، دیگر به این کار عبور نمی گویند، بلکه به آن پارک می گویند.

وی عامل دیگر را شرایط جوی دانست و گفت: در صورت بارندگی یا سرما، برخی از شهروندان ترجیح می دهند به جای استفاده از اینترنت مترو، اتوبوس، تاکسی یا حتی تاکسی، خودروی شخصی خود را سوار شده و در همان پارکینگ خانه را ترک کنند. . معلوم است که این در ترافیک موثر است.

هادیان فر درباره تغییر زمان بندی طرح ترافیک نیز گفت: شورای ترافیک کلانشهرها در هر شهری از جمله تهران به ریاست شهرداران که پلیس بخشی از آن است، برگزار می شود. در مورد تهران یکسری مسائل در آنجا مطرح شد که برخی از آنها در قانون هوای پاک آمده است. مثلاً در مورد اصلاح تجهیزات و نوسازی ناوگان و… مواردی وجود دارد که تقاضا دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ادامه داد: در آن شورا برای ساعات اجرای طرح ترافیک و بازگشت آن به شرایط عادی؛ یعنی از ساعت 6:30 تا 19 هم بحث شد. همچنین تاکید شد شهرداری تهران طبق مصوبه روزانه اجازه ورود 105 هزار خودرو به این محدوده را بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر برنامه ترافیکی در کاهش ترافیک موثر بوده است، گفت: حتی در آن جلسه گفتیم که این موضوع 10 تا 15 درصد در ترافیک تاثیر دارد.

هادیانفر همچنین به موضوع دیگری درباره مدیریت ترافیک اشاره کرد و گفت: نکته دیگر بحث مدیریت زمان است. اکنون بانک ها، سازمان ها، شرکت ها و … همه به طور همزمان فعالیت خود را آغاز می کنند. کارمندان آنها با هم خانه را ترک می کنند و تقریباً همه با هم به خانه باز می گردند. بنابراین لازم است این موضوع در شورای ترافیک شهر مطرح شود و ساعات کاری آنها بر اساس عملکرد دستگاه ها تقسیم شود. به عنوان مثال، برخی از دستگاه ها ممکن است از ساعت 6:30 و برخی دیگر از ساعت 9:30 شروع به کار کنند. این پیشنهاد در شورای ترافیک مطرح شده و اعضا با اطلاع هستند و در حال پیگیری هستند.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه باید در مورد ترافیک تهران تصمیمات اساسی گرفته شود، گفت: اگر در مراحل بعدی به این نتیجه رسیدند که اجرای چنین طرح‌هایی جواب نمی‌دهد، باید به‌عنوان زوج و فرد به سراغ راهکارهای دیگر برویم. و …. اما به شرطی که مردم از تاج بترسند و از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی درباره تغییر وضعیت ترافیک تهران از اول آذر و همزمان با بازگشایی بخشی دیگر از مدارس گفت: 15 درصد بار صبحگاهی را به ما تحمیل می کند.

هادیان فر در پایان تاکید کرد: کارهای اساسی در قانون هوای پاک باید سریعتر انجام شود و حذف خودروهای قدیمی به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا