اقتصادی

درآمد حدود سه هزار میلیارد تومانی دولت از مزایده خودروهای خارجی

تعیین تکلیف خودروهای خارجی که پنج سال در انبارهای املاک بلاتکلیف مانده بودند، یکی از مهمترین اقدامات وزارت اقتصاد در ماه های اخیر است که درآمدی نزدیک به سه هزار میلیارد دلاری برای دولت به همراه داشته است.

به گزارش باراناخبر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان جمع آوری و فروش دارایی ها سرانجام پس از پنج سال و برگزاری دو مزایده بزرگ تکلیف خودروهای خارجی توقیف شده در بنادر و گمرکات را مشخص کرد. ، خودروهای توقیفی تعیین تکلیف شدند. در مزایده شماره 565 خودروهای خارجی تعداد 1062 دستگاه خودرو سفارش دادگستری وجود داشت و گمرک اعلام کرد در سال 1395 تعداد 22 خودرو ترخیص شده است.

پیش از ۲۵ مهرماه که روز رمزگشایی پیشنهادها بود، چندین استان برای ۵۸ خودرو مغایرت سند گزارش کردند که از این تعداد ۱۰ خودرو در بوشهر، ۲۱ دستگاه در خوزستان و ۲۷ خودرو در مازندران بوده است.

جزئیات نتایج مزایده 565 خودروی خارجی

با توجه به اینکه در این مزایده 982 دستگاه خودرو عرضه شد که از این تعداد 9 خودرو بدون پیشنهاد و 4 خودرو دارای پیشنهاد غیرعادی بوده و در واقع 71 خودرو فروخته نشده است. در حراج جدید، خودروهای فروخته نشده از قبل قرار داده شده بودند. در جریان برگزاری این دو مزایده اخبار نادرستی از سوی برخی رسانه ها از جمله در برخی رسانه ها گفته شد که 281 خودرو به یک شخص حقیقی فروخته شده است. در حالی که این فرد برای این تعداد خودرو مناقصه کرده بود، حدود 22 خودرو برنده شد.

یک شخص حقوقی دیگر 272 خودرو را پیشنهاد داد اما هیچ کدام را برنده نشد. افراد دیگری هم بودند که برنده این حراج نشدند. هیچ محدودیتی برای شرکت مردم در مزایده وجود نداشت و هر شخصی می توانست با پرداخت 15 درصد هزینه ارزیابی و رعایت قوانین در مزایده شرکت کند.

دور دوم حراج خودرو از 3 مهرماه آغاز می شود

همچنین حراج ویژه 566 از 3 مهرماه آغاز شد، این کار به همت سامانه الکترونیکی ستاد دولت برگزار شد و متقاضیان می توانستند از ساعت 8 الی 24 روز اول آبان ماه نسبت به ثبت پیشنهادات اقدام کنند.

در سومین روز آبان ماه با حضور نمایندگانی از دستگاه های نظارتی، قضایی و اجرایی، پیشنهادات رمزگشایی شد. امضای الکترونیکی و ضمانت 15 درصدی نیز لازم بود. در آخرین مزایده حدود هزار نفر مشکل گارانتی پیدا کردند. ضمانت نامه باید معتبر و دارای مدت سه ماه باشد. نزدیک به 1.2 میلیارد دلار سپرده الکترونیکی خزانه داری از طریق سامانه ستاد پیش از پایان مهلت قانونی به شرکت کنندگان در مزایده بازگردانده شده است.

واگذاری خودروهای خارجی باقی مانده از مزایده اول

سازمان اموال نیز در این مزایده تلاش کرد خودروهای خارجی مانده در گمرکات کشور را به فروش برساند. این سازمان در دومین مزایده خود 76 دستگاه خودروی خارجی به فروش رساند. بر اساس اطلاعات بازگشایی در خصوص فروش 76 دستگاه خودروی خارجی مشمول مزایده ویژه شماره. 566 مورد از املاک، در مجموع این خودروها به قیمت 393 میلیارد دلار فروخته شد.

ارزش کارشناسی این 76 خودرو 301 میلیارد دلار تعیین شد. به همین دلیل شاهد افزایش 42 درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو 5.8 میلیارد دلار بوده است.

بیشترین قیمت پیشنهادی در این حراج مربوط به پورشه ماکان به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار و کمترین قیمت برنده نیز خودرو سراتو با قیمت یک میلیارد و 370 میلیون بوده است. در این مزایده دو خودرو دارای قیمت های غیرعادی بودند که طبق قانون ودیعه توقیف شد و این دو خودرو در مزایده بعدی همراه با خودروهای دیگری که برندگان پولی برای آنها پرداخت نمی کنند قرار می گیرد.

نگاهی آماری به دو حراج بزرگ خودرو

بلاتکلیفی این ماشین‌ها در حالی که در این سال‌ها قوه مجریه و قضاییه هیچ تصمیمی در مورد آنها نگرفته بودند 5 سال به طول انجامید اما در دولت سیزدهم نهایتاً وظایف آنها با جدیت پیگیری شد و در نهایت در دو مورد مزایده آنها برگزار شد.

در حراج فوق العاده خودروهای 565 و 566 آمارهای قابل تحلیل کمی وجود دارد، تعداد بازدید از سایت سازمان اموال اموال قبل از مزایده کمتر از هزار بازدید در روز بوده است اما تعداد بازدید از سایت سازمان. در همان زمان حراج به 50 افزایش یافت. هزار بازدید دریافت شد. همزمان با برگزاری مزایده تعداد بازدیدکنندگان سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت 3 میلیون نفر و تعداد تماس ها و پاسخ های اپراتورهای سازمان و سامانه تدارکات الکترونیکی دولت 10000 نفر بود. . همچنین تعداد ضمانت نامه های دریافتی متقاضیان 4000 و تعداد متقاضیان دارای پیشنهاد در مزایده 1700 نفر بوده است.

همچنین 10 جلسه با دستگاه های قضایی، نظارتی و اجرایی برگزار شد. 9 استان با این مزایده همراه بودند و تعداد مدیران استانی و ستادی که در برگزاری این مزایده مشارکت داشتند 350 نفر بود.

مشاهده آمار حراج اول

در اولین حراج فوق العاده خودرو تعداد خودروهای ارسالی از سوی دادگستری 1062 دستگاه، تعداد خودروهای ترخیص شده در سال 1395 22 دستگاه، تعداد خودروهای قابل حراج 1040 دستگاه، تعداد خودروها بوده است. با عدم تطابق اطلاعات فنی 58 خودرو بود. تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 982 خودرو، تعداد خودروهای بدون پیشنهاد در مزایده 9 خودرو، تعداد خودروهای دارای پیشنهاد در مزایده 973 خودرو، ارزش پایه کارشناس فروش 17 هزار و 594 میلیارد ریال ارزش فروش در مزایده 40 هزار و 187 میلیارد ریال، خودرو شماره 4 با پیشنهادات غیرعادی، ارزش قیمت خودروهای دارای پیشنهاد غیرعادی برای یک خودرو 12520 میلیارد ریال، تعداد ماشین ها. لغو شده پس از اعلام برنده در مزایده 5 خودرو، ارزش نهایی فروش مزایده 27.666 میلیارد ریال و میانگین افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 58 درصد بوده است.

31 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه تک در مزایده دوم

در دومین حراج ویژه خودرو، تعداد خودروهای باقی مانده از حراج اول 76 دستگاه، تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده 566 دستگاه، تعداد خودروها 76 دستگاه، ارزش پایه کارشناس فروش 301 میلیارد ریال است. ارزش فروش در مزایده 431 میلیارد ریال، تعداد خودروهای دارای پیشنهاد غیرعادی 2 دستگاه، ارزش قیمت خودروهای دارای پیشنهاد غیرعادی برای یک خودرو 37.6 میلیارد ریال، ارزش نهایی فروش در مزایده 393 دستگاه اعلام شده است. میلیارد ریال و میانگین افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 31 درصد بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا