اجتماعی

جای خالی خودروهای برقی در کشور و ضرورت توجه دولت به آن

در حالی که سهم وسایل نقلیه برقی تا پایان سال 2020 به یک درصد از کل خودروهای جهان رسیده است ، هیچ خبری از خودروهای برقی و هیبریدی در ایران ، به ویژه در کلانشهر تهران نیست. کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا در تهران می گوید که دولت مهمترین نقش را در تأمین امکانات و ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهای برقی دارد.

به گزارش باراناخبر ، در سالهای اخیر ، شرکتهای بزرگ خودروسازی داخلی خودروهای برقی را به بازار عرضه کرده اند که هیچ گاه به تولید انبوه نرسیدند.با این وجود ، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور قول دادند این خودروها را تا سال 1401. در مرداد ماه تولید کنند.

این وعده ها در شرایطی است که به گفته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، فروش خودروهای برقی تا پایان سال 2020 به بیش از 10 میلیون دستگاه رسیده است ، در حالی که در سال 2015 و 2018 به ترتیب حدود 1 میلیون و 5 میلیون دستگاه بوده است. به با این حدود 4.6 درصد از سهم جهانی فروش خودروهای جدید در سال 2020 ، که به ترتیب معادل 1.3 و 2.5 درصد برای 2017 و 2019 است. در سال های اخیر بازار خودروهای برقی به سمت تولید خودروهای تمام برقی سوق پیدا کرده است. نسبت جهانی خودروهای کاملاً برقی و هیبریدی در سال 2019 74 به 26 بود که در سال 2016 به 60 به 40 و در سال 2012 به 56 به 44 افزایش یافت. با این حال ، این نسبت در سال 2020 کمی کاهش یافته و به 69 تا 69 درصد رسیده است.

افزایش استفاده از خودروهای برقی در نقاط مختلف جهان متاثر از تقاضای مصرف کننده ، قیمت بازار ، در دسترس بودن زیرساخت های شارژ و سیاست های دولتی مانند مشوق های خرید و دستورالعمل های بلند مدت نظارتی ، از جمله توسعه مناطق کم آلاینده است. استانداردهای مصرف سوخت و مقررات حذف خودرو. این موتور دارای موتور احتراق داخلی است و میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کنترل می کند.

سولماز احدی به نقش مهم خودروها در ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی اشاره کرد باراناخبر وی گفت: آلایندگی خودروهای برقی بسیار کمتر از خودروهای بنزینی و دیزلی است ، بنابراین سیاست ها باید به سمت افزایش سهم خودروهای برقی و تامین زیرساخت های لازم در کشور حرکت کنند.

وی گفت: مردم باید بدانند که استفاده از خودروهای برقی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و در نتیجه بهبود سلامت آنها دارد. اگرچه استفاده از خودروهای برقی نیاز به پرورش دارد ، اما بیش از مردم ، دولت مهمترین نقش را دارد.

به گفته این کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا در تهران ، خودروهای برقی سرعت کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند ، بنابراین افزایش قدرت و سرعت این خودروها و اختصاص یارانه و ایجاد وظیفه دولت است. امکانات برای جایگزینی وسایل نقلیه برقی در ازای حذف قدیمی خودروهای فرسوده مردم را به خود جلب خواهد کرد. همچنین ، از آنجا که اتومبیل های برقی قابل شارژ هستند ، لازم است زیرساخت های لازم ، از جمله احداث ایستگاه های شارژ برای این اتومبیل ها ، فراهم شود.

بر اساس این گزارش ، تا دسامبر 2020 ، چین دارای بیشترین تعداد خودروهای برقی با شماره قانونی در جهان بود و حدود 4.6 میلیون دستگاه داشت که 42 درصد ناوگان جهانی خودروهای برقی مورد استفاده را تشکیل می داد. در سال 2019 ، این کشور حدود 98 درصد سهم اتوبوس های برقی و 65 درصد وسایل نقلیه تجاری سبک را در جهان به خود اختصاص داده است. در اروپا ، تا پایان سال 2020 ، تعداد خودروهای سواری برقی حدود 30 میلیون دستگاه بود که حدود 30 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص می داد. این قاره در سال 2019 دومین سهم بزرگ وسایل نقلیه تجاری برقی (31)) را داشت. تا دسامبر 2020 ، فروش وسایل نقلیه برقی در ایالات متحده حدود 1.74 میلیون دستگاه بود که بیش از 800000 دستگاه تنها برای کالیفرنیا (46 of از خودروهای داخلی) است. حراجی).

همچنین ، از دسامبر 2020 ، آلمان پیشرفته ترین کشور اروپایی از سال 2010 است و تعداد خودروهای برقی به حدود 700000 دستگاه افزایش یافته است. نروژ همچنین بیشترین سهم بازار را در جهان دارد و بیشترین سهم خودروهای برقی را در فروش خودروهای جدید (74.7 درصد) در سال 2020 دارد. بیش از 10 درصد از کل خودروهای سواری نروژی در سال 2018 برقی بودند ، از 15 درصد در 2020. هلند همچنین دارای بالاترین تراکم ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در جهان تا سال 2019 بود. فروش خودروهای سواری برقی در سال 2020 به رکورد بالایی رسید و تا پایان آن سال ، اروپا از چین به عنوان بزرگترین بازار پیشی گرفت.

خودروهای برقی (PEV) عموماً به دو دسته خودروهای تمام برقی یا باتری ، تمام برقی (BEV) و هیبریدی (PHEV) تقسیم می شوند که قدرت باتری را با موتورهای احتراق داخلی ترکیب می کنند. در برخی از کشورها ، محبوبیت خودروهای برقی به دلیل یارانه های دولتی ، افزایش انرژی و کاهش هزینه باتری و ملاحظات زیست محیطی به سرعت در حال افزایش است. با این حال ، تا پایان سال 2020 ، سهم وسایل نقلیه الکتریکی تنها یک درصد از تعداد کل وسایل نقلیه در جهان بود که دو سوم آنها خودروهای کاملاً برقی هستند.

به گزارش باراناخبر ، بر اساس فهرست نشریات اخیر در تهران ، سهم منابع همراه از جمله خودرو ، تاکسی ، موتورسیکلت ، اتوبوس ، کامیون در تولید “ذرات کمتر از 2.5 میکرون” به عنوان مهمترین آلاینده های هوا در پاییز و زمستان 60 درصد نسبت بوده است. در ایران تلاش هایی برای ساخت خودروی هیبریدی انجام شده است که البته هنوز تولید تجاری قابل توجهی نداشته است و به نظر می رسد اقدامات قابل توجهی در زمینه واردات خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده از این ماشین ها در سراسر کشور.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا