علمی و پزشکی

خطرات اشعه ماوراء بنفش دستگاه‌های ژلیش ناخن

غزال زیاری – در مطالعات اخیر، مشخص شده که لامپ‌های فرابنفش که برای خشک کردن ژل لاک ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است خطراتی برای سلامت افراد داشته باشند.

در مقاله منتشره در Nature communication، محققان دانشگاه سن‌دیگوی کالیفورنیا دریافتند که دستگاه‌های خشک کننده لاک ناخن که با اشعه ماوراء بنفش کار می‌کنند، ممکن است به DNA افراد آسیب زده و منجر به جهش‌های سرطان‌زا در سلول‌های فرد شوند.

محققان تاثیر این اشعه را برروی سه جمعیت مختلف سلولی بررسی کردند: کراتینوسیت‌های اپیدرمی انسان (سلول‌های لایه رو پوست)، فیبروبلاست‌های پوستی اندام تناسلی و فیبروبلاست‌های جنینی موش. آنها این سلول‌ها را در دو شرایط مختلف و در بازه‌های زمانی متفاوت، در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش قرار دادند: یک‌بار به‌صورت تابش حاد و یک‌بار به‌صورت مزمن.

نتایج حاکی از آن بود که ارتباط بین این لامپ‌های خشک کننده لاک ناخن و آسیب وارده به سلول‌ها در تابش بیست دقیقه‌ای اشعه ماوراء بنفش، باعث مرگ سلولی ۲۰ تا ۳۰ درصدی شد. به علاوه، سه بار تابش متوالی بیست دقیقه‌ای، مرگ ۶۵ تا ۷۰ درصدی سلول‌ها را به همراه داشت

لودمیل الکساندروف، یکی از مسئولان این تحقیق در عین حال توضیح داد که قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش، باعث جهش الگوهای سلول می‌شود که می‌تواند در بدن انسان به شکل سرطان پوست بروز کند. او که استاد دانشگاه سن‌دیگو نیز هست دراین باره گفت:«ما در عین حال دیدیم که برخی از آسیب‌های وارده به DNA با گذر زمان ترمیم نمی‌شوند و بعد از هر مواجهه با اشعه ماوراء بنفش این دستگاه، ممکن است جهش‌هایی در DNA اتفاق بیفتد. در عین حال ما شاهد آن بودیم که قرار گرفتن در معرض تابش این اشعه، ممکن است باعث اختلال عملکرد میتوکندری شود که این هم منتهی به جهش‌های بیشتری خواهد شد. ما با بررسی بیماران مبتلا به سرطان پوست، دقیقا همان الگوهای جهش‌هایی را در این بیماران مشاهده کردیم که در سلولهای تحت تابش این اشعه رویت کرده بودیم»

اگرچه نتایج، نشان‌دهنده آن بود که استفاده مکرر از خشک‌کننده لاک ناخن با اشعه ماوراء بنفش، خطراتی را به همراه دارد، اما محققان اعلام کرند تا برای آنکه بتوانند به‌طور قطعی دراین باره اظهارنظر کنند، به یک مطالعه طولانی‌تر نیاز خواهد بود تا بتوانند با قطعیت اعلام کنند که آیا این دستگاه‌ها ریسک خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند یا خیر.

متخصصان پوست هم درعین حال اعلام کرده‌اند که ریسک ابتلا به سرطان پوست از طریق استفاده از ژل ناخن، به تعداد دفعات مراجعه شما به آرایشگاه‌ها بستگی دارد. دکتر ملیسا پیلیانگ، در این رابطه گفته:« اگر هر هفته برای ترمیم لاک ناخن به آرایش مراجعه می‌کنید و دست‌هایتان را برای ده دقیقه زیر لامپ‌های ماوراء بنفش قرار می‌دهید، باید نگران باشید. اما اگر چند بار در سال به آرایشگاه می‌روید، نیازی به نگرانی نیست و ریسک خطر خیلی خیلی پائین است.»

در طول سال‌ها، محققان به بررسی تاثیر اشعه ماوراء بنفش پرداختند تا ببینند که آیا این اشعه با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است یا خیر. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در مجله بالینی و زیبایی پوست منتشر شد، محققان بیمارانی در بازه سنی ۴۰ سال یا کمتر را که سابقه طولانی در استفاده از لاک‌های ژلیش را داشتند و به سرطان پوست ملانوم یا غیرملانوما مبتلا بودند را مورد بررسی قرار دادند و نتایج حاکی از آن بود که خطر ایجاد بیماری سرطان به‌علت استفاده از لاک ژل و اشعه ماوراء بنفش برای خشک شدن لاک خیلی پائین است.

به علاوه سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده که گرچه تابش اشعه ماوراء بنفش ممکن است به پوست شما آسیب برساند ولی لامپ‌های درمان و خشک کننده ناخن، در صورتی که از آنها طبق دستورات لیبل‌شان استفاده شود، خطر کمی برای ابتلا به سرطان ایجاد خواهند کرد.

گرچه ریسک ابتلا به سرطان با استفاده از دستگاه‌های خشک‌کننده لاک با اشعه ماوراء بنفش بالا نیست ولی طبق اعلام آکادمی درماتولوژی آمریکا، اشعه ماوراء بنفشی که در دستگاه‌های برنزه کننده پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث ملانوم (سرطان پوست) شده و ریسک پیشرفت خال خوش‌خیم ملانوم را افزایش دهد. این آکادمی درعین حال اعلام کرده که استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده پوست می‌تواند ریسک رشد سرطان سلول سنگفرشی را تا ۵۸% و سرطان سلول بازال (کارسینوم بازال) را تا ۲۴% اففزایش دهد.

منبع: Independent

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا