اجتماعی

درمان سرطان روده بزرگ با دستگاه بی‌سیم

باراناخبر/ خراسان رضوی یک دستگاه بی سیم برای ارائه گزینه های جدید در درمان سرطان روده بزرگ معرفی شد.

تیمی از دانشگاه تگزاس در دانشگاه آمریکایی (A&M) در حال توسعه یک دستگاه داخل حفره‌ای هستند که به پزشکان اجازه می‌دهد سلول‌های سرطانی باقیمانده در طول جراحی را بکشند و نیاز به درمان‌های اضافی مانند شیمی‌درمانی را کاهش دهند.

جراحی تنها گزینه درمانی برای افرادی است که سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده است. متأسفانه وقتی سلول‌های سرطانی میکروسکوپی در طول جراحی باقی می‌مانند، جراحی اغلب با عود بیماری در محل سرطان پیچیده می‌شود. شیمی درمانی یک گزینه درمانی است که اغلب به صورت جراحی انجام می شود، اگرچه می تواند منجر به عوارض جانبی مضر شود.

دکتر. سانگ دوم پارک، استادیار دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، و محقق مرکز فناوری و سیستم های مخابراتی در دانشگاه A&M در تگزاس، و تیم تحقیقاتی او در حال کار برای توسعه دستگاه های کم هزینه و بی سیم هستند. با گزینه های درمانی ایمن تر و دقیق تر. پیشنهاد برای سرطان ها

محققان از درمان فتودینامیک (PDT) برای کشتن سلول های سرطانی در حین جراحی با استفاده از یک داروی حساس به نور، یک داروی فعال کننده نور، استفاده می کنند. در طی این فرآیند، جراحان قادر خواهند بود بیشتر تومور را بردارند، سپس زمانی که داروی حساس به نور توسط نور فعال شد، بستر تومور را کاملا تحت تابش قرار دهند. این ترکیب منجر به درمان کامل به روشی ایمن و موثر بدون عوارض جانبی مضر می شود.

پارک گفت: “ایمپلنت و دستگاه انقباض زیست سازگار، میزان نور و فتودینامیک درمانی ایجاد شده برای پاسخ فردی تومور را ممکن می کند.”

در درازمدت، این منجر به زمینه‌ای می‌شود که پتانسیل ارائه قابلیت‌های نظارت بر کیفیت سلامت بالینی را برای استفاده مداوم فراتر از محدودیت‌های بیمارستان‌های سنتی یا امکانات آزمایشگاهی دارد. همچنین گزینه های درمانی را برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر سرطان ارائه می دهد، بنابراین کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

اینها بار اقتصادی عظیم بر منابع سرطان را که تنها در سال 2020 به 167 میلیارد دلار رسید، کاهش می دهد. پیش بینی می شود تا سال 2022، هزینه های جهانی سرطان شناسی به 206 میلیارد دلار برسد که افزایشی 23.35 درصدی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در سراسر جهان است، به استثنای سرطان پوست. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، حدود 149500 بزرگسال در ایالات متحده در سال جاری به سرطان روده بزرگ مبتلا شده اند و انتظار می رود که این سرطان باعث مرگ 52980 نفر شود.

اگرچه درمان فوتودینامیک در بسیاری از سرطان‌های تومور جامد مؤثر بوده است، کاربرد بالینی آن به دلیل درک ناقص پاسخ‌های مختلف به سرطان و بافت طبیعی و فقدان روش‌هایی برای نظارت بر پاسخ تومور و تنظیم نور بر این اساس محدود شده است.

برای پر کردن این شکاف، پارک و تیم تحقیقاتی او یک رویکرد دو مرحله ای را پیشنهاد کرده اند. ابتدا یک داروی حساس به نور تجویز می شود که عمدتاً توسط سلول های تومور مصرف می شود، سپس تومور با نور غیر حرارتی در طول موج متناسب با طیف جذب دارو روشن می شود. فعال شدن دارو باعث واکنش فتوشیمیایی می شود که باعث مرگ سلول های تومور می شود.

پارک افزود: دستگاه داخل حفره بستری با حداقل تهاجم و زیست سازگار برای تشخیص نور از سلول های سرطانی باقیمانده و ارسال آنها به سلول های تومور واقع در هر قسمت از بدن فراهم می کند و می تواند قفسه سینه، کلیه ها، ریه ها، پانکراس، پروستات، تخمدان را تحت تاثیر قرار دهد. و سرطان های نادر را نشان می دهد.

سایر مشارکت کنندگان در این مطالعه شامل برخی از محققان مشهور از دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه لیدز در بریتانیا و دانشگاه سان مون در کره جنوبی است.

جزئیات بیشتر در مورد این دستگاه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا