عمومی

نهاد مدنی «مرجعیت»، میراث آیت الله حکیم و آینده حوزه نجف

پس از مرگ ناگهانی وی و با توجه به اینکه حوزه انتخابیه نجف در درجه اول به عنوان چهار مرجع شناخته می شود ، بحث هایی در مورد تأثیر این ضرر بر آینده حوزه نجف و اقتدار آن صورت گرفته است.

در سمینارها باید در مورد امور داخلی حوزه صحبت شود ، اما به عنوان ناظر خارجی که تاریخ ، ساختار ، سنت و فرهنگ حوزه را در سالهای اخیر مطالعه کرده است (برخی نکات نیز در یادداشت “مدرسه نجف اشرف” ذکر شده است. ) گفته می شود که این حوزه یکی از بنیادی ترین و پایدارترین نهادهای تولید علم در جهان شیعه است و طی قرون گذشته ، با وجود تغییرات بزرگ و عمیق تاریخی ، توانسته ساختار علمی ، رویه ها و ویژگی های خاص خود را حفظ کند. خاستگاه یا معلم بزرگان و استوانه هایی مانند شیخ طوسی و صاحب جواهر ، شیخ انصاری و آخوند خراسانی ، سید محمد کاظم یزدی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، شیخ محمد محمد حسین نائینی ، شیخ محمد حسین کمپانی و آیت الله سید محسن حکیم و آیت الله سید ابوالغ و این امام خمینی (زمان تبعید) و آیت الله سیستانی بود و در دوره های مختلف و در سخت ترین شرایط ظلم و ستم از جمله رژیم بعث ، وجود خود را حفظ کرده و این اطمینان را ایجاد کرد که ضعیف و ضعیف نیست. میدان عقیم.. خوشبختانه در دوران پس از صدام ، حوزه علمیه نجف اشرف دوران جدیدی از تلاش علمی و رشد کمی و کیفی را تجربه کرده است. حوزه انتخابیه همچنین با رعایت آزادی اندیشه و تنوع رفتار در حوزه انتخابیه و اجتناب از سیاست زدگی ، سکولاریزاسیون ، قدرت طلبی و رقابت های مزاحم حزبی ، راه را برای تحولات جدید و خلاقیت هموار کرده است. زمینه این تحولات به نوبه خود می تواند پیچیدگی ها ، نیازها و شبهات دشوار امروز و آینده را با اجتهاد و روشی به روز شده پر کند. گام های درخشان و خردمندانه رهبر نجف اشرف آیت الله سیستانی و دیگر بزرگان نجف اشرف در زمینه حقوق بشر ، حق اعتراض ، حق رأی ، حقوق مردم در اداره و احترام به آزادی های فکری ، آزادیهای مدنی ، حقوق اقلیتها و مراقبت از فرهنگ گفتگوی بین ادیان و مذاهب ، همانطور که در دیدار پاپ و فقه غربی مشاهده کردیم ، شواهد بیشتری بر این مدرنیته و تعامل با جهان پیرامون ما است که به عنوان منطقه انتخاباتی نجف تضمین می شود. ، و همچنین عمیق و ماندگار ، و یک گفتمان بلند مدت وجود خواهد داشت ، و امید است که ادامه یابد و گسترش یابد.

در تشیع ، “اقتدار” بیش از هر چیز یک نهاد مدنی و معنوی است و “اقتدار” یک شخصیت مدنی و معنوی است که هویت و تأثیر خود را از فرقه گرایی به “دین” ، اعتقاد و عمل دینی ، اخلاقی ، انسانی و دینی می رساند. مسئولیت های اجتماعی ، بدنه حوزه انتخابیه به عنوان نیروی اجتماعی و جامعه به عنوان پشتوانه واقعی. هویت دیگر یک مرجع یا مرجع اولیه نیست و یک تابع است. عدم وجود هیچ مرجع دینی به اندازه وزن فکری ، معنوی و اخلاقی آن خلأ ایجاد می کند و به همان اندازه که دانش آموزان ، نوشته ها ، فتواها ، خلاقیت های فکری ، شیوه های سیاسی ، اجتماعی و حتی شخصی ، میراثی به جا می گذارد. گاهی اوقات ده ها صدها سال مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. رکن این حوزه اقتدار است و بسیاری از پیشرفت ها در این زمینه از اقتدار ناشی می شود یا حول محور آن می چرخد ​​و اساساً حوزه و آینده آن توسط اقتدار تعیین می شود. در عین حال ، باید توجه داشت که پایداری موسسات ریشه دار سمینار مانند نجف اشرف یا یک سمینار بزرگ مانند قم را نمی توان با سمینارهای کوچکی مقایسه کرد که در یک نقطه درخشیدند و سپس با مهاجرت و مرگ شخصیت A کاهش یافت. و تا مرز انقراض پیش رفت. اهداف تعیین شده برای او ، توانایی علمی و باروری فکری ، محدوده م believersمنان آن مکتب فکری ، کارآمدی ، استقلال اقتصادی ، سنت ها و سبک ها و تفاوت ها و توانایی رهبران و بدن او برای تنظیم روابط با جامعه هدف و سایر نهادهای اجتماعی ، و همچنین دیدگاه و موقعیت وی نسبت به مردم و نهادهای قدرت.

در این راستا ، روند رشد و اعلام و اعمال اقتدار در حوزه های علمیه اصلی شیعه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در ادیان دیگر نیز چنین است و البته سنت های خاص خود را دارد و گاهی خارج از حوزه قدرت آن نهاد دینی است و در واقع توسط نهاد سیاسی دیکته می شود.

سنت های هر نهاد دینی باید در بافت تاریخی ، اجتماعی و سیاسی آن بررسی و تحلیل شود. حوزه علمیه مقدس قم و حوزه علمیه نجف اشرف به عنوان دو شاخه از علوم و فقه شیعه نیز دارای مشترکات فراوان و در عین حال ناشی از بافت تاریخی و سیاسی و سنت های داخلی آنها هستند. یکی سنت اعلام مرجعیت است که در هر یک از این زمینه ها تفاوت هایی وجود دارد و البته قابل نقد است. به عنوان مثال ، در حوزه علمیه کوم ، اعلام مرجعیت دانشجویی در زندگی معلمان عادی و عادی است و به همین دلیل در این سمینار ، چندین نسل از مراجع تقلید با انتشار رساله ای عملی و وظیفه اعلام قدرت کرده اند. برخی از نسلها حتی مجتهدین جوان پس از مراجع تا حدودی. برای عموم روشن است و در عین حال جامعه معلمان و دولت در شناخت برخی از مقامات یا دست کم گرفتن برخی دیگر نقش دارند. با این حال ، در حوزه نجف اشرف ، روند اعلام مرجعیت به این شکل نیست و معمولاً در زندگی یک معلم ، دانش آموزان حتی اگر بسیار برجسته باشند ، از چاپ رساله عملی و اعلام مرجعیت خودداری می کنند. اگر اکنون بیشتر نامهای سه مقام در نجف اشرف شنیده می شود ، به این دلیل است ، و این به معنای عدم حضور شخصیت های برجسته علمی در سطح اقتدار نیست ، بلکه متضمن رعایت سنت ها و اصول چندین است. صد سال در این زمینه که علم مرکزیت و تقوا برای جلوگیری و جلوگیری از رقابت های جهانی و یا جلوگیری از دخالت خارجی در مرجع است. در حال حاضر ، شخصیت های برجسته در حوزه نجف مشغول درس ها و بحث های بسیار مهمی هستند و با توجه به جدیت و سنگینی دروس و عمق مباحث و توجه دانشجویان و ارادت استادان ، همیشه یک دانش ضمنی در زمینه. شخصیت های آینده چه کسانی خواهند بود و بنابراین ، اگر او با مرجعی مرگبار خداحافظی کند ، ارائه شخصیت های آینده توسط طیف وسیع و م effectiveثری از اساتید و دانشجویان وفادار به سنت سمینار ارائه می شود. Nexhafit ، با رعایت سنت ها و دقت. البته در روند اعلام قدرت در نجف اشرف ، نهادهای دولتی یا سازمان های رسمی دخالت نمی کنند و حتی اگر این کار را انجام دهند ، عموماً به جایی نمی رسند. سنت شکستن آنلاین و محتوا از ارث اقتدار و اقتدار ، ارجاع مراجع تقلید از مرجع متوفی به مراجع دیگر و همچنین اتمام فعالیتها یا انتقال مدیریت مراکز و م institutionsسسات مرجع متوفی به اقتدار زنده سنتهای دیگران است که در نجف اشرف جدی است. و این روزها شاهد مرگ آیت الله حکیم و شکستن آنلاین وی بودیم.

با این مقدمه گفته می شود که غیبت آیت الله حکیم که یکی از بزرگترین مراجع و صاحب سبک حوزه علمیه نجف اشرف و یکی از اسرار و نمادهای این سمینار و “ال گرانسانگ حکیم” بود با همه ناباوری. ، اندوه و خسارات ناشی از او و با همه غم و اندوه عمیق و احساس تفرقه که در موقعیتها و سکونتگاههای بزرگان نجف مشهود است ، این به معنای وقفه یا عدم اطمینان در مسیر این رشته نیست و هرچند مکان آنها خالی ، اما به دلیل تلاش های چندین ساله آنها در نوشتن کتاب و آموزش دانش آموزان. و تعلق ویژه وی به حوزه علمیه نجف اشرف ، از نظر منطقی میراث روشنگری او ، این سمینار را در ترسیم آینده مصمم تر می کند ، به ویژه آنکه در بالای این سمینار یک فقیه عالی رتبه و یک شخصیت صبور ، معتدل ، دوراندیش است. ، ثابت قدم و حکیم به عنوان حضرت آیت الله سیستانی حضور دارد که در ارتقاء منطقه نجف در دوران پس از صدام نقش بی نظیری داشته و یکی از ارکان اصلی جهان شیعه است. به یاد می آوریم که حضرت آیت الله سید محسن حکیم و حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خوئی جهان فانی را با آن عظمت شخصیت و علم پر کردند و نه تنها حوزه نجف اشرف تزلزل یا توقف نکرد ، بلکه میراث ایشان حوزه را بارورتر کرد. و از قلب آن حوزه ، بسیاری از مراجع بزرگ امروز در نجف و کم ظاهر شدند. حتی اکنون ، علاوه بر سطوح فعلی ، حوزه علمیه نجف از حضور بسیاری از اساتید برجسته بهره می برد و شواهد نشان می دهد که اساتید سطح اول دیگری نیز در سطح مرجعیت هستند و برای مجتهدین و طلاب مشهور هستند. این حوزه ، اما به دلیل سنت ها. آنها هیچ اقدامی نکرده اند ، به تدریج به آنها اشاره می شود و نام آنها ذکر می شود و هرکدام در جای خود می ایستند.

البته ، مسأله مرجع عالیقدر شیعه تابع مولفه های بیشتری است ، مانند وزن مقامات آینده ، شبکه دانشجویی و اجماع تعداد زیادی از بزرگان و ثروت مردم و … مهمتر از همه ، اراده خدا ، در قرن گذشته ، گاهی در کوم ، گاهی در نجف و گاهی در هر دو کشور ، و عوامل و سنت هایی که بر انتخاب و سرنوشت آنها تأثیر می گذارد ، نکته دیگری است که وقتی صحبت از پرداخت هزینه می شود.

اگر سخنان بزرگان و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف را رعایت کنید و گفتار ، رفتار و نحوه این روزهای آنها را مشاهده کنید ، دو نکته متمایز وجود دارد ؛ یکی اینکه این میدان متعلق به حضرت ولی عصر (عج) است و به لطف خدا و عنایت حضرت امیرالم Muمنین علی (ع) به این حوزه اعتقاد دارند و دیگری این که معتقدند این میدان نه تنها راز بقا است ، بلکه او راه عظمت و عظمت خود را می داند. درود بر شما و رحمت و برکات خداوند.

* منتشر شده در وب سایت شفقنا

دکمه بازگشت به بالا