عمومی

ثروتمندترین خانواده جهان چطور از ثروت خود مراقبت می‌کند؟

خانواده آل نهیان مالک باشگاه فوتبال منچستر سیتی، ده‌ها عمارت هستند و سرمایه‌گذاری زیادی روی اسپیس‌ایکس و ساوج ایکس فنتی انجام داده‌اند، اما این تازه آغاز راه است.

ایسناپلاس:طلا، ماشین‌ها و اسب‌های مسابقه، تجملات غیرقابل تصور، همه تلاش‌هایی برای نشان دادن ثروت و موقعیت هستند. این به ویژه در خاورمیانه محبوب است. با این حال، حتی در خاورمیانه نیز کسانی هستند که حاضرند آنچه را که دارند انکار کنند. یکی از آنها شیخ طحنون بن زاید آل نهیان است که مدام سعی می کند بگوید آنقدرها هم که دیگران می گویند مهم نیست. پادشاه ابوظبی و جاسوس ارشد امارات متحده عربی که در واقع مسئول بخش بزرگی از ثروت خانوادگی فرزندان زاید آل نهیان است. خانواده ای که هر ثروتش از هر ثروت قابل تصوری در دنیا بیشتر است.

امارات متحده عربی حدود 6 درصد از ذخایر نفت اثبات شده جهان را در اختیار دارد و به دلیل تمرکز پول در خانواده های سلطنتی شناخته شده است، بر کسی پوشیده نیست که آل نهیان ها ثروتمند هستند. اما سرمایه گذاری روی همه چیز، از خط تولید لباس زیر ریحانا گرفته تا شرکت های تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، فست فود و اسپیس ایکس ایلان ماسک، ثروت خانواده را به اوج جدیدی رسانده است.

بر اساس تحلیل بلومبرگ از دارایی های خانواده آل نهیان که شامل بررسی پرونده های نظارتی، سوابق املاک و ردیابی شرکت ها می شود، دارایی خالص خانواده آل نهیان اکنون حداقل 300 میلیارد دلار است. این رقم بیش از 225 میلیارد دلار دارایی خانواده والتون است که با کسب و کار خرده فروشی والمارت به عنوان ثروتمندترین خانواده جهان شناخته می شوند.

تعیین میزان دقیق ثروت سلطنتی دشوار است زیرا خطوط جداکننده خانواده و افراد عادی اغلب مبهم است. در مورد آل نهیان – که از نیم قرن پیش از استقلال امارات متحده عربی بر منطقه حکومت می کنند – برخی از دارایی ها به طور مشخص خصوصی هستند، در حالی که برخی دیگر با دارایی های دولتی در هم تنیده شده اند. اینکه خانواده نهیان توانسته اند بخشی از دارایی های خود را از دارایی های دولتی که شامل خودشان نیز می شود جدا نگه دارند، نشان می دهد که ثروت آنها عملاً ثروت بقیه شیوخ منطقه و همچنین ثروت شیوخ منطقه است. خاندان آل سعود که کنترل عربستان سعودی را در دست دارند، بیش از.

شیخ طحنون علاوه بر اینکه یک ورزشکار ثروتمند و کمربند مشکی در جیو جیتسو است، هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند. او رئیس صندوق ثروت ابوظبی ADQ و همچنین وام دهنده برجسته کشور First Abu Dhabi Bank است. در میان دارایی های شخصی خانواده او یک شرکت سرمایه گذاری است که در طول پنج سال گذشته نزدیک به 28000 درصد افزایش ارزش داشته است. صندوقی که عملکردش برای ناظران بین المللی نامشخص است اما گویا برای صاحبانش بی تاثیر نیست!

دارایی های آل نهیان شامل املاکی مانند باشگاه فوتبال منچستر سیتی، ده ها عمارت از جمله Chateau de Baillon در شمال پاریس و بسیاری از ساختمان های منحصر به فرد در برکلی، لندن است. اما هسته اصلی دارایی های خانواده در یک شبکه سلطنتی نهفته است، شبکه گسترده ای از شرکت ها به نام گروه رویال که بیش از 27000 نفر را در زمینه های مختلف از مالی گرفته تا رباتیک استخدام می کند. این شبکه طی دو دهه گذشته توانسته خود را از یک شرکت نسبتا کوچک به شرکتی با دارایی حدود 300 میلیارد دلار تبدیل کند.

با افزایش ثروت آل نهیان، نفوذ آنها در منطقه و سراسر جهان نیز افزایش می یابد. شیخ طحنون به عنوان سازمان دهنده اصلی امپراتوری تجاری رو به رشد خانواده نهیان و همچنین یک فرستاده سیاسی مهم شناخته می شود و سرمایه گذاری در کشورهایی مانند ترکیه و مصر اغلب به تلاش های برادرش شیخ محمد بن زاید، رئیس جمهور عربی متحده کمک می کند. . امارات، برای گسترش نفوذ کشور.

شیخ طحنون و محمد بن زاید آل نهیان بخشی از یک گروه شش نفره از برادران معروف به بنی فاطمه هستند. همه آنها پسران شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیانگذار امارات متحده عربی، از سومین و برجسته ترین همسر وی هستند. شیخ منصور – که معاون نخست وزیر، رئیس بانک مرکزی و رئیس صندوق ثروت فدرال امارات است – یکی دیگر از چهره های کلیدی پسران فاطمه است که سهم قابل توجهی در ثروت خانواده داشته است.

گروه رویال که توسط پسران فاطمه اداره می شود، عملا مغز سرمایه گذاری خانواده نهیان در امارات و همچنین جهان است. ریچارد کلارک، یکی از مقامات سابق کاخ سفید و مشاور قدیمی محمد بن زاید، در مورد این شرکت می گوید که حساب شده ترین ریسک های اقتصادی را نسبت به هر شرکت سرمایه گذاری بزرگ در ابوظبی متحمل می شود. موسساتی که از طرف امارات پول را مدیریت می کنند، مانند شرکت سرمایه گذاری Mubadala و اداره سرمایه گذاری ابوظبی – با دارایی های ترکیبی بیش از 1.2 تریلیون دلار – در مقایسه با گروه رویال، بیشتر شبیه به صندوق های ثروت دولتی سنتی و پایدار عمل می کنند.

خانواده تهنون علاوه بر آن کاخ ها و ساختمان ها و شرکت های تجاری، صاحب بزرگترین قایق تفریحی جهان نیز هستند، این قایق به نام “اعظم” یکی از مهم ترین عرشه های ملاقات تجاری برای کسانی است که می خواهند با خانواده طحنون آشنا شوند. معامله می شود، سرمایه گذاران وال استریت و سایر بورس های بزرگ جهان با هر وسیله ای سعی می کنند سوار این قایق بادبانی شوند.

تام باراک، میلیاردر نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، می گوید که با دادن کتابی کمیاب درباره اسب های عرب، سعی کرده به او نزدیک شود. Give، با او در صحرای مراکش دوچرخه سواری کرده و در چندین جلسه خصوصی سرمایه گذاران بازدید کننده شرکت کرده است. همه در تلاش برای متقاعد کردن او برای سرمایه گذاری در تجارت تام بارک، Colony Capital LLC.

باراک درباره جلسات خصوصی شیخ طحنون که در یک اتاق نشیمن سنتی عربی برگزار می‌شود، می‌گوید: “او هر شب میزبان همه تاجران بزرگ، سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و شرکای عملیاتی است. کسانی که از او دیدن می‌کنند میلیاردرهایی مانند سام زل، غول املاک و مستغلات، سرمایه‌دار آمریکایی، هستند. گوتام آدانی، صنعتگر هندی و جیمی جیلینسکی، بانکدار کلمبیایی.

شاید به نظر برسد که این امپراتوری عظیم مالی بر سر انگشتان یک یا در نهایت چند برادر از خانواده نهیان می چرخد، اما این درست نیست، شیخ طحنون مسئولیت های مهمی را در امپراطوری تجاری خود به چند مشاور مورد اعتماد محول کرده است. یکی از بازیگران کلیدی، صوفیه عبداللطیف لاسکی، سرمایه دار مراکشی الاصل است که به مدت دو دهه با شیخ طحنون کار کرده است. او یکی از معدود مهاجرانی است که به چنین شهرتی در ابوظبی دست یافته است.

سام زل که حدود 20 سال است خانواده سلطنتی را می شناسد، می گوید: «من با افراد زیادی در مناصب عالی دولتی در سراسر جهان در تماس بوده ام. خاندان حاکم ابوظبی از جمله شیخ طحنون و صوفیه در بالاترین درجات قرار دارند».

ارزش برخی از سرمایه گذاری های گروه رویال در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. IHC – به عنوان شرکت بین المللی هلدینگ شناخته می شود. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، در صدر فهرست قرار دارد و از هر شرکت جهانی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در پنج سال گذشته پیشی گرفته است. سهام IHC طی پنج سال گذشته تقریباً 28000 درصد افزایش یافته است. گروه رویال مالک اکثریت مطلق IHC است و در حالی که به عنوان یک سرمایه گذار ناشناخته با تمرکز بر پرورش ماهی شروع به کار کرد، به با ارزش ترین شرکت در امارات تبدیل شده است. ارزش آن بیشتر از مک دونالد، نایک و بلک استون است.

ثروتمندترین خانواده جهان چگونه از دارایی خود مراقبت می کنند؟

البته برخی نیز وجود دارند که در مورد ارزش ادعایی این شرکت گفته می شود که ارزش صورت های مالی میان دوره ای این شرکت مانند سایر شرکت های پذیرفته شده در بورس ابوظبی «به میزان قابل توجهی کمتر از حسابرسی های انجام شده است. طبق استانداردهای بین المللی».

اگرچه رویال گروپ مشتری محبوبی بوده است، اما اکثر بانک‌های بین‌المللی به دلیل نگرانی در مورد ارزش بازار متورم آن، عمدتاً از تجارت با IHC اجتناب کرده‌اند، اما منافع مشترک خانواده – از جمله کنترل کارگزارانی که بر تجارت در ابوظبی مسلط هستند و مالکیت ADQ بر امارات. Exchange – به ارائه پشتیبانی از IHC کمک می کند. ارزش هر سهم این شرکت در هفته گذشته به 111 دلار رسید که نزدیک به رکود ارزش شرکت در ماه گذشته است. رشد چشمگیر این شرکت سرمایه گذاری نمادی از قدرت روزافزون آل نهیان و ابوظبی است.

در حالی که بسیاری دوست دارند ابوظبی را بیش از حد به نفت وابسته بدانند، آل نهیان در سال های اخیر نشان داده است که می داند چگونه وابستگی به نفت را کاهش دهد. امارات متحده عربی علاوه بر میزبانی شعبه ای از موزه لوور، اکنون در تلاش است تا به یک مقصد گردشگری پایدار تبدیل شود، ایجاد پارک سرپوشیده فراری ورلد و پیست مسابقه فرمول 1 در این زمینه محقق شده و جبهه دیگری است. از املاک خانواده ناهیان.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر در تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصادهای خود پیش از پایان دوران سوخت های فسیلی هستند و در موقعیت خوبی برای استفاده از فرصت های موجود هستند، IHC مظهر جاه طلبی های جهانی ابوظبی است. این شرکت قصد دارد میلیاردها دلار در بازارهایی از جمله اندونزی، ترکیه و هند سرمایه گذاری کند و بخش هایی مانند غذا، زیرساخت ها و مراقبت های بهداشتی را هدف قرار دهد.

در زمان محمد بن زاید، امارات سیاست خارجی خود را انعطاف پذیرتر کرده است. این کشور از ژنرال شورشیان لیبی، خلیفه حفتر حمایت کرده است، در سال 2017 به تحریم قطر پیوست و درگیر جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران در یمن است. با این حال، اخیرا امارات برای کاهش تنش ها در منطقه حرکت کرده است، موضعی که با تلاش ها برای گسترش قدرت نرم از طریق توافق نامه ها سازگار است.

پس از دیدار شیخ طحنون با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سال گذشته، IHC نیمی از سهام یک شرکت انرژی های تجدیدپذیر ترکیه را خریداری کرد. همچنین پس از امضای قرارداد، حدود 2 میلیارد دلار در سه شرکت متعلق به میلیاردر هندی آدانی سرمایه گذاری کرد و ADQ، یکی دیگر از شرکت های سرمایه گذاری متعلق به ناهیا، سهام شرکت های بزرگ مصری را خریداری کرد تا به اقتصاد آسیب دیده کشور کمک کند.

شرکت دیگری، گروه 42، ممکن است مستقیم ترین رابط بین تجارت و قدرت در ابوظبی باشد. پس از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، این شرکت هوش مصنوعی – به ریاست شیخ طحنون – اولین شرکت اماراتی بود که دفتر خود را در سرزمین های اشغالی افتتاح کرد و از آن زمان با سیستم های دفاعی پیشرفته رافال در مالکیت دولتی معامله کرد.

همکاری شیخ طحنون و محمد بن زاید ابوظبی را در موقعیت خوبی برای توسعه سرمایه گذاری در جهان و منطقه قرار داده است البته با قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی نیز افزایش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا