اجتماعی

توسعه کشاورزی بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی بی فایده است

یک استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن اعلام اینکه توسعه کشاورزی بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی بی فایده است ، گفت: در نظر بگیرید.

دکتر. حسن احمدی در مصاحبه ای برای باراناخبر وی اظهار داشت: در ایران ، ما در بخش كشاورزی ساختار عملی و برنامه ای نداریم كه با توجه به شرایط اقلیمی و بوم شناختی ، محصولاتی را در چه مناطقی رشد دهیم. ما با افزایش تولیدات کشاورزی خواهان خودکفایی هستیم ، در حالی که همه کشورهای جهان هم تولید داخلی و هم برخی محصولات کشاورزی دارند.

وی ادامه داد: در یک زمان ، به دلیل شرایط اقلیمی و اکولوژیکی کشور ، توسعه مبتنی بر کشاورزی امکان پذیر بود ، اما با ورود برنامه ریزی نشده صنایع به کشور و رشد جمعیت طی دهه های گذشته ، هر دو صنعت موقعیت اصلی خود را برای دلایل مختلف و افزایش نیازهای غذایی. “این منجر به این واقعیت شده است که هر چقدر فعالیت های کشاورزی را افزایش دهیم ، این فقط منجر به تخریب زمین ، تخلیه منابع طبیعی و در نتیجه تخریب زمین خواهد شد.

احمدی با تأکید بر اینکه برنامه های توسعه باید مبتنی بر منابع باشد ، گفت: در ایران ، هر بخش و نهادی جداگانه فعالیت می کند و هیچ همبستگی بین ادارات مختلف ، حتی بین عناصر مختلف وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و این عدم همبستگی بین سازمان ها است. بزرگترین مشکل است. “این مسئله در بخش کشاورزی ظاهر می شود و باعث از بین رفتن منابع طبیعی شده است.

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه بستر منابع طبیعی زیرساخت های کشاورزی است ، اظهار داشت: سیل سال 1998 به دلیل تخریب منابع طبیعی از جمله جنگل ها و مراتع بالادستی رخ داد که تبدیل به زمین های کشاورزی یا مراتع. سیل همچنین زمین های کشاورزی پایین دست را نابود کرد ، بنابراین اگر منابع طبیعی حفظ شود ، کشاورزی حفظ می شود.

به گفته احمدی ، حدود 2.5 میلیارد تن از اراضی کشور سالانه تخریب می شود و در نتیجه سیلاب که به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی و منابع طبیعی اتفاق می افتد ، قابل دسترسی نیست.

وی تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید از نظرات خبرگان ، دانشگاهیان و با توجه به معیارهای جهانی و به روز شده برنامه های علمی و عملی را برای بخش کشاورزی در نظر بگیرد تا علاوه بر برداشت محصول در مناطق مناسب با توجه به نیازهای مختلف آب محصولات کشاورزی برای تأمین نیازهای داخلی و در صورت لزوم صادرات محصولات مازاد.

این استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: 92 درصد آب استخراج شده در کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود اما با این کار بازده کشاورزی پایین است. لازم است وزارت جهاد کشاورزی بر اساس میزان آب موجود با یک برنامه اصولی ، کارایی کشاورزی را افزایش دهد. وزارت جهاد کشاورزی در فصول مرطوب یا هنگام بارندگی مساعدتر سطح زیر کشت را افزایش می دهد ، در حالی که ایران کشوری با آب و هوای خشک و نیمه خشک است. در این شرایط ، ما باید میزان بهره برداری را در واحد سطح افزایش دهیم و سطح زیرکشت را گسترش ندهیم و باعث تخریب خاک شویم ، زیرا با قانون خشکسالی ، این زمین ها در مناطق خشک توسط باد رها شده و تخریب می شوند و از مناطق نیمه خشک آب گرفتگی می شوند.

احمدی در پایان با بیان اینکه توسعه کشاورزی صرف نظر از منابع طبیعی بی فایده است ، افزود: ما متخصصان بسیار خوبی در زمینه های مختلف آب و زمین داریم که متأسفانه از آنها به درستی استفاده نمی شود و قوانینی نیز برای حفاظت از منابع وجود دارد اما این قوانین اجرا نمی شود و نهادهای متولی حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست قدرت کافی بر سایر نهادها و دستگاههای اجرایی را ندارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا