اجتماعی

بحران‌های منابع طبیعی ریشه اجتماعی و اقتصادی دارد

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امروزه مدیریت منابع طبیعی در کشور با چالش ها و بحران های مختلفی مواجه است که بسیاری از آنها ریشه در ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد و برای غلبه بر این چالش ها، سازمان ها جذب کرده اند. به عنوان راهنما دسترسی داشته باشید.» آن را اجرا کرده است.

به گزارش باراناخبر، مسعود منصور وی امروز در سخنرانی وبیناری که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، رویکردهای اصلی سازمان منابع طبیعی در مدیریت منابع طبیعی را مورد اشاره قرار داد و افزود: قانون موظف است هرگونه استفاده از منابع طبیعی طبق برنامه مصوب انجام شود. و مناطقی که در آن و در صورت عدم برنامه ریزی، قطعاً مدیریتی اساسی و پایدار وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین تاکید کرد: برای حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی باید برنامه ریزی شود و همانطور که در قانون آمده است این طرح ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اجرا شود. سازمان منابع نیز باید نقش نظارتی داشته باشد.

وی یکی دیگر از رویکردهای سازمان منابع طبیعی را بهره برداری از مشارکت مردم، خیرین، نهادها و دستگاه های اجرایی در منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: امسال با کمک خیرین و صاحبان صنایع و معادن در بیش از 100 هزار هکتار مساحت طبیعی خاک منابع، آبخیزداری و 80000 هکتار از اراضی بیابان شده است.

منصور یکی دیگر از رویکردهای سازمان منابع طبیعی را استفاده از فناوری های نوین برای حفاظت بهینه از منابع طبیعی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سازمان منابع طبیعی اقدامات مهمی برای حفاظت از جنگل ها و مراتع انجام داده است.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور استفاده از سامانه رادیویی بی سیم، استفاده از پهپاد، نصب GPS در خودروهای گشت، نصب دوربین در مناطق بحرانی جنگلی، راه اندازی سامانه های 1504 و 139 و آتش نشانی را برشمرد. سامانه پایش و قاچاق الوار وی از ساخت منابع طبیعی برای حفاظت از جنگل ها و مراتع خبر داد.

منصور در ادامه به کارکردهای مختلف منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی اقدامات بسیاری را در سراسر کشور انجام می دهد که بیشتر آنها منجر به امنیت زیستی و غذایی مردم می شود.
ه
وی افزود: وقتی از منابع طبیعی برای جنگل کاری استفاده می شود به این معناست که کاشت درخت باعث تولید اکسیژن، نرم شدن هوا، جذب ذرات گرد و غبار و کربن در هوا می شود و فواید این کار به سلامت باز می گردد. از زندگی ما».
منصور همچنین گفت: در حوزه های کنترل بیابان زایی، آبخیزداری و مدیریت صحرایی نیز این گونه است. در مواجهه با بیابان زایی، ریزگردها و هجوم ماسه های زنده و جابجایی مردم از روستاها با اتخاذ تدابیری برای مدیریت حوزه های آبخیز از خسارات سیلاب جلوگیری می شود.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: واگذاری حفاظت بیش از 80 درصد از سطح کشور به یک سازمان قطعا نمی تواند نتیجه خوبی داشته باشد زیرا اساس بسیاری از صنایع، معادن و سیستم ها است.مهندسی عمران در حوزه منابع طبیعی بدون همکاری و هم افزایی چنین تجهیزاتی منابع طبیعی با آسیب های زیادی مواجه خواهد شد.
منصور با بیان اینکه هزینه پیشگیری از خسارت کمتر از درمان است، تصریح کرد: منابع و وام ها باید به سمت پیشگیرانه سوق داده شود، مانند اجرای طرح های آبخیزداری که می تواند تا 70 درصد از خسارات سیل جلوگیری کند.
وی در ادامه به نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور اشاره کرد و گفت: به گفته وی، وزیر کشور استانداران استان ها را موظف به جلوگیری از چالش های ناشی از تغییرات اقلیمی و اثرات نامطلوب کرده است. استفاده از منابع طبیعی.»، امکانات و تجهیزات خود را برای منابع طبیعی برای غلبه بر چالش های موجود و بحران های اقلیمی فراهم کنند.
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور یادآور شد: اگر حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی به فرهنگ و آموزش عمومی تبدیل نشود و مردم مطالبه جدی برای حفظ منابع طبیعی داشته باشند، قطعا فرصت هایی خواهیم داشت. کاهش بحران های منابع طبیعی».

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، منصور در پایان به ظرفیت های موجود در منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: کشت درختان، گیاهان دارویی، استفاده از اکوتوریسم بیابانی و سایر کارکردهای منابع طبیعی می تواند موجب تقویت جوامع محلی شود. و جنبه های اقتصادی منابع طبیعی را بیشتر نمایان کند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا