عمومی

زخم خشک‌سالی به منابع طبیعی لرستان/ زوال بلوط همچنان جولان می‌دهد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: جنگل های لرستان در قلب زاگرس قرار دارند و برای این زیستگاه منحصر به فرد حیاتی هستند زیرا با 5.8 میلیون هکتار جنگل های 11 استان زاگرس نشین، 1.2 میلیون هکتار در لرستان قرار دارد، بنابراین این استان رتبه دوم را دارد. بزرگترین منطقه جنگلی ، عنوان تهدید به ظهور مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی.

خسارت «فرسودگی» در برخی نقاط زاگرس شدید است و به گفته برخی مسئولان حدود 600 هزار هکتار بلوط ریزش کرده است. بلغارستان آنها در معرض آسیب جدی قرار خواهند گرفت.

نگرانی اصلی منابع طبیعی خشکسالی است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان عصر شنبه در اولین جلسه شورای معاونین در سال جدید که با موضوع برنامه ریزی برای اجرای پروژه ها و فعالیت های این اداره کل در سال 1401 برگزار شد. ، تا : آن ها هستند.

آثار خشکسالی همچنان به منابع طبیعی لرستان آسیب می رساند / پوسیدگی بلوط

شیرزاد نجفی ادامه داد: کاهش بارندگی و وضعیت خشکسالی در استان لرستان بی شک اثرات منفی بر جنگل ها، مراتع و پارک های جنگلی خواهد داشت.

خشکی رابطه مستقیمی با پوسیدگی بلوط دارد

وی با اشاره به اینکه اثرات خشکسالی با پوسیدگی بلوط ارتباط مستقیم دارد، تاکید کرد: معاونت فنی باید با اساتید دانشگاه و مرکز تحقیقات جلسه ای برگزار کند تا نتیجه جلسه را به مسئولان ارشد منعکس کند، اما می توانیم گام برداریم. مثبت برای کاهش پوسیدگی بلوط.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان به سفر رئیس جمهور و هیأت وزیران و تخصیص وام برای مدیریت حوزه های آبخیز اشاره کرد و افزود: در سال 1385 با حضور رئیس جمهور و هیئت دولت و تخصیص اعتبارات لازم برای مدیریت آبخیزداری انجام شد. کاداستر چیزی در استان نمانده و تمام شده است کاداستر زمین ملی اقدامی نادر در سطح اداری بود.

نجفی به اجرای سامانه های الکترونیکی پیشگیری از آتش سوزی اشاره کرد و گفت: اجرای عملیات مدیریت حوضچه که انقلابی بود از اقدامات موثر این اداره کل بوده است.

آثار خشکسالی همچنان به منابع طبیعی لرستان آسیب می رساند / پوسیدگی بلوط

وی همچنین موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی، ثبت آرای موفق دادگاهی به نفع مدیریت، انجام کارهای زیربنایی در حوزه فنی، جذب همیاران طبیعت، برگزاری هفته منابع طبیعی، مطالبه پرداخت از همکاران، بهره برداری از اداره کل شد. ظرفیت هایی مانند مانند کاشت گیاهان دارویی توسعه باغات در اراضی شیبدار، زراعت چوب و 4 قرارداد مذکور.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان یادآور شد: برداشت وام اسناد خزانه تا پایان ماه، کنترل کوچ عشایر، تهیه بانک اطلاعاتی، فروش ساختمان های آبخیزداری، نظارت بر جلسات سال گذشته و… دستور کار ادارات مربوطه

600 هزار هکتار از جنگل های بلوط لرستان آسیب دیده اند

این اظهارات پیشاپیش توسط این نماینده بیان شده بود ازنا و سلام وی در مجمع شورای اسلامی گفته بود: 600 هزار هکتار از جنگل های بلوط لرستان به دلیل بیماری «پوسیدگی بلوط» است. آسیب دیده اند.

حسین گودرزی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: طی یک سال گذشته خواستار تشکیل کمیته ملی نجات جنگل زاگرس مانند دریاچه ارومیه شدیم.

عامل ازنا و سلام وی با اشاره به سوال وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص به مجلس شورای اسلامی گفت: بالاخره کمیته ملی حفاظت از جنگل زاگرس تصویب شد، تشکیل شد.

وی با بیان اینکه 42 درصد از مساحت جنگل های ایران مربوط به جنگل های زاگرس است، گفت: شش میلیون هکتار وسعت جنگل های زاگرس است که متاسفانه در 10 سال اخیر دچار پوسیدگی بلوط شده است.

آثار خشکسالی همچنان به منابع طبیعی لرستان آسیب می رساند / پوسیدگی بلوط

عامل ازنا و سلام وی در مجمع شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بالغ بر 70 درصد جنگل های زاگرس بلوط است، ادامه داد: از 600 هزار هکتار جنگل های بلوط استان لرستان از 25 تا 100 درصد خسارت دیده است.

وام 20 میلیارد دلاری برای جنگل های بلوط

همچنین مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور سابق در بازدید وزیر جهاد کشاورزی از پروژه آبخیزداری عملیات اجرایی حوزه آبخیز شمال خرم آباد. وی گفته بود: برای تسریع اقدامات پیشگیرانه و درمانی جنگل های بلوط، وام معادل 20 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مهم ترین موضوع پوسیدگی بلوط در زاگرس و لرستان حفظ رطوبت در جنگل های بلوط است، گفت: تحقق این موضوع به جلوگیری از خشک شدن و پوسیدگی بلوط کمک می کند..

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: مهمترین راهکار آبخیزداری حفظ رطوبت در جنگل های بلوط است..

آثار خشکسالی همچنان به منابع طبیعی لرستان آسیب می رساند / پوسیدگی بلوط

حفظ رطوبت در جنگل های بلوط یکی از راه های مقابله با سقوط است

منصور تاکید کرد: فرض بر این است که گسترش فعالیت‌های آبخیزداری به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های لرستان برای جلوگیری از وقوع سیلاب‌های احتمالی که در سال‌های گذشته خسارات زیادی به شهرها و مرکز استان وارد کرده و بتوانند رطوبت سطحی را تامین کنند، ادامه یابد. جنگل های زاگرس را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ستاد ملی پدافند زاگرس در سطح کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور و دستگاه های عضو تشکیل شده است، گفت: این بازنگری است که امیدواریم به تصویب هیئت وزیران برسد..

آثار خشکسالی همچنان به منابع طبیعی لرستان آسیب می رساند / پوسیدگی بلوط

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: در سفر هیئت دولت به لرستان، برای تسریع در اقدامات پیشگیرانه و درمانی جنگل‌های بلوط، وام‌های معادل اعطا شد. 20 میلیاردها دلار پیش بینی شده است که امیدواریم به تصویب برسد و بتوانیم عملیات اجرایی را تقویت کنیم..

در هر صورت حفظ جنگل های زاگرس نیاز به احتیاط هایی دارد تا بلوط ها به عنوان پایتخت اصلی زاگرس قبل از وقوع تخریب گسترده بمیرند. نشینان این اقدامات همچنین مستلزم کمک مالی است

دکمه بازگشت به بالا