بین الملل

توافق برجامی پوتین و بایدن چه بود؟

تارنمای ریاست جمهوری روسیه سه شنبه شب در بیانیه ای درباره مذاکرات پوتین و بایدن نوشت: دو طرف درباره وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.

رئیس جمهور روسیه در این گفتگو بر اهمیت اجرای کامل برجام در چارچوب توافق اولیه تاکید کرد.

رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه ابراز امیدواری کردند که گفت وگوها در مورد این موضوع که در اواخر نوامبر در وین از سر گرفته شد، به شکل سازنده ای انجام شود و امکان اتخاذ تصمیمات قابل قبول برای همه شرکت کنندگان فراهم شود.

گفتگوی بایدن و پوتین صریح بود

کرملین مذاکرات پوتین و بایدن را «روشن» توصیف کرد و نوشت که بایدن در دیدار با پوتین بر ماهیت «تهدیدکننده» تحرکات نیروهای روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین در پاسخ تاکید کرد که این مسئولیت نباید بر عهده روسیه گذاشته شود، زیرا این ناتو است که تلاش های خطرناکی برای اشغال خاک اوکراین انجام می دهد و ظرفیت نظامی خود را در مرزهای ما ایجاد می کند. بنابراین، روسیه به طور جدی علاقه مند به دریافت تضمین های معتبر و قانونی است که گسترش ناتو به شرق و استقرار سیستم های تسلیحاتی تهاجمی در کشورهای همسایه را از بین ببرد.
محور اصلی گفتگوها مشکلات مربوط به بحران داخلی اوکراین و عدم پیشرفت در اجرای توافقنامه مینسک در سال 2015 بود که مبنای مسلم راه حل مسالمت آمیز است. رئیس جمهور روسیه با استفاده از مثال های عینی خط مخرب کی یف را با هدف برچیدن کامل توافقات و معاهدات مینسک در «فرمت نرماندی» ترسیم کرد و نسبت به اقدامات تحریک آمیز کی یف علیه دونباس ابراز نگرانی جدی کرد.

پوتین همچنین در جریان این مذاکرات پیشنهاد کرد که ایالات متحده همه محدودیت‌ها را بر عملکرد نمایندگی‌های دیپلماتیک بردارد و سایر جنبه‌های روابط را عادی کند.

به گفته کرملین، آنها همچنین درباره اجرای نتایج نشست روسیه و آمریکا که در ژوئن 2021 (ژوئن سال جاری) در ژنو برگزار شد، گفتگو کردند. اهمیت اجرای منسجم توافقات حاصل شده در بالاترین سطح و حفظ «روح ژنو» در بررسی مسائل روابط دوجانبه و سایر مشکلات ناشی از روسیه و آمریکا مورد توجه قرار گرفت.

رؤسای جمهور دو کشور موافقت کردند که به نمایندگان خود دستور دهند تا در مورد این موضوعات حساس رایزنی های اساسی داشته باشند.

311311

دکمه بازگشت به بالا