بین الملل

پیام مهم بایدن درباره آمادگی برای بازگشت به برجام/آمریکا به‌دنبال مشارکت عربستان و طرح موضوعات موشکی در چارچوب توافق هسته‌ای است

“جو بایدن ، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ، بلافاصله از طریق نیویورک تایمز پیام بسیار مهمی را به ایران ارسال کرد و اعلام کرد که آماده بازگشت به توافق هسته ای است. وی همچنین تأکید کرد که بدون این توافق ، کشورهای منطقه (از جمله عربستان سعودی ، ترکیه و مصر) وارد یک مسابقه هسته ای می شوند که خطرات آن قابل پیش بینی نیست.

جو بایدن

جو بایدن ، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بر اساس این گزارش ، پیام رئیس جمهور آینده آمریکا در حالی که جمهوری اسلامی ایران در حال بازسازی و تجهیز نیروهای خود بود ، برای نشان دادن واکنش خود در برابر عاملان عملیات تروریستی علیه شهید “محسن فخری زاده” ، دانشمند هسته ای ، با عجله آماده شد.

عطوان می نویسد: “در همین حال ، رهبر ایران رژیم صهیونیستی را مقصر حمله تروریستی به این دانشمند هسته ای دانسته و اصلاح طلبان به ویژه حسن روحانی و محمدجواد ظریف ، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور را تحت فشار قرار داده است تا نسبت به این عملیات تروریستی واکنش قاطع نشان دهند. یکی از ابعاد آن نادیده گرفتن توافق هسته ای است.

ظریف - روحانی

وی نوشت: “خطرناکترین جنبه های پیام بایدن به اصلاح طلبان ، که وی می تواند تحت فشار انجام دهد ، در موارد مختلف قابل شناسایی است.”

ابتدا بایدن تأکید کرد که مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای باید روی چندین موضوع متمرکز شود ، از جمله توقف برنامه موشکی ایران.

دوم ، مشارکت چندین کشور دیگر در مذاکرات ، مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی. البته هیچ اشاره ای به درگیری مصر ، عراق یا ترکیه نشده است و این می تواند به این معنی باشد که واشنگتن قصد دارد برنامه هسته ای ایران را تحت نظارت بین المللی زیر نظر بین المللی بگذارد.

سوم ، تمدید دوره محدودیت در فعالیت های ایران برای تولید “مواد شکننده” قابل استفاده برای تولید سلاح های هسته ای. این بدان معناست که محدودیت های هسته ای ایران بیش از 10 سال ادامه خواهد داشت.

چهارم ، گرفتن اطمینان از ایران برای جلوگیری از انواع حمایت های سیاسی ، نظامی ، مالی و تسلیحاتی از متحدانش در یمن ، لبنان ، سوریه ، عراق و فلسطین اشغالی.


بیشتر بخوانید:

روسیه منتظر تصمیم بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای است


عطوان می نویسد: پذیرفتن اینكه رژیم ایران یك یا چند شرط زیان آور آمریكا را بپذیرد ، بسیار دشوار است ، زیرا این بدان معناست كه “انقلاب ایران” را از آرمان های خود كنار بگذارید ، و تمام ادبیات انقلابی را نقض كنید. و در خارج از کشور و تبدیل شدن به “دولت کوچک” بدون دندان است.

این تحلیلگر عرب زبان از تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی پرهیز کرد و نوشت: چند روز پیش ، مجلس شورای اسلامی که اکثریت کرسی ها را در اختیار دارد ، تصمیم گرفت انتقام ترور فخری زاده را با اکثریت آرا ، در این زمینه انتقام بگیرد ، از جمله رشد غنی سازی بیش از 20 درصد اورانیوم توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس انرژی هسته ای) برای جلوگیری از بازدید ایران از تأسیسات هسته ای خود ضبط شد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

عبدالباری عطوان گفت: “مسئله دیگری که می تواند از دید دولت بایدن و جناح اصلاح طلب پنهان باشد این است که تحقق این اهداف و شرایط به ویژه در زمینه موشک های بالستیک و تمدید توافق در وهله اول تصویب خواهد شد.” مجلس شورای اسلامی و رهبر انقلاب ایران و ثانیا ، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ایران بستگی دارد. این انتخابات چهار ماه پس از اقامت بایدن در کاخ سفید برگزار خواهد شد.

با با وجود مخالفت روزافزون با اصلاحات در ایران ، شانس کمی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و در نتیجه ادامه مذاکرات با دولت آمریکا وجود دارد.

وی افزود: معتقدم این دوره برای هرگونه توافق در هر زمینه یا تغییر توافق نامه های قبلی کافی نیست. با این وجود توافق هسته ای پس از پنج سال مذاکره حاصل شد.

عطوان در پایان گفت: در جمهوری اسلامی ایران ، از رهبر این کشور تا مردم ، آنها مخالف توافق هسته ای و روندی هستند که اصلاح طلبان طی سالهای اخیر در مذاکرات با ایالات متحده در مورد مسائل هسته ای دنبال کرده اند. با این حال ، به اصطلاح “برنامه اقدام مشترک مشترک” تاکنون هیچ نتیجه ای برای ایران نداشته و علی رغم همه توافق ها ، تحریم ها علیه تهران روز به روز افزایش یافته است.

انتهای پیام / 4033 / ص

دکمه بازگشت به بالا