بین الملل

پوتین با رهبران جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان درباره قره باغ گفتگو کرد

دفتر مطبوعاتی کرملین روز جمعه در بیانیه ای گفت ولادیمیر پوتین در 11 مارس با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و در 12 مارس با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان مکالمه تلفنی داشته است.

در این گفتگوها ، جنبه های عملی اجرای توافق های ناگو-قره باغ در بیانیه های سه جانبه رهبران روسیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورخ 9 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: در این مکالمات تلفنی با خوشحالی به یاد ماند که آتش بس در قره باغ احترام گذاشته شده و اوضاع منطقه پایدار و آرام است. علی اف و پاشینیان عملکرد صلحبانان روسی در منطقه حائل در قره باغ و راهرو لاچین را ستودند.

در این گفتگوها ، موضوعات مربوط به رفع انسداد خطوط حمل و نقل و اقتصادی در منطقه قفقاز جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این راستا ، کار گروه کاری سه کشور به ریاست معاونان نخست وزیر مورد ارزیابی مثبت قرار گرفت.

پوتین همچنین در مورد همکاری دوجانبه با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفتگو کرد.

جمهوری آذربایجان توانست در طی درگیری نظامی 44 روزه که از 26 اکتبر سال جاری آغاز شد ، سرزمینهای اشغال شده توسط نیروهای ارمنی را در ناگو-قره باغ آزاد کند.

این درگیری ها در 11 نوامبر با امضای توافق نامه سه جانبه بین روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید که بر اساس آن صلحبانان روسی در دالان لاچین در ناگوراگ-قره باغ ، تنها حلقه ارتباطی بین ارمنستان و خانکندی است. پایتخت منطقه ناگو-قره باغ کوهستانی واقع شده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا