اقتصادی

تشکیل کمیته دانش بنیان در کمیسیون اقتصادی مجلس 

باراناخبر/ کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کوزوو گفت: محور همه فعالیت های اقتصادی باید تولید باشد.

به گزارش باراناخبر، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1401 پیشنهاد تولید دانش بنیان و اشتغال را مطرح کردند. – تولید Be.

وی بیان کرد: اثرات تولید در حوزه های مختلف اقتصادی نشان از بهبود همه شاخص های اقتصادی در بخش های مختلف دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تولید کالا و خدمات در کشوری اتفاق بیفتد و روند آن رو به افزایش باشد، نرخ رشد اقتصادی مثبتی خواهد داشت که عملکرد شاخص ها در بخش ها را بهبود می بخشد. . متفاوت”.

وی ادامه داد: بنابراین اهمیت تولید در اقتصاد کشور بر هیچکس پوشیده نیست و امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی این رویکرد را برای تولید در حوزه دانش مطرح کردند که این موضوع از آنجا ناشی می شود که کشور ما در سال های اخیر چندین دهه با تلاش و کوشش علمی پیشکسوتان و اساتید جوان توانسته اند مدارج مهمی را در عرصه علم و دانش کسب کنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تبدیل علم به ثروت به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اقتصادی کشور در دنیا یکی از مهمترین و اساسی ترین مسائل کشور باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کوزوو تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که در ابتدای پیروزی انقلاب هیچ شاخصی در حوزه علم و دانش نداشت و در تولید علم رتبه ای نداشت، در تولید علم جهان رتبه 15 یا 16 را کسب کنند.

وی بیان کرد: شاخص های ارزیابی علمی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف نشان دهنده جایگاه علم و دانش در ایران است و این جایگاه که در رتبه پانزدهم قرار دارد، جایگاه بسیار مهمی است.

پورابراهیمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته در تولید علم به یکی از رتبه های برتر دنیا تبدیل شود.

وی گفت: بعد از تولید علم در دنیا، بحث تجاری سازی مطرح می شود و تبدیل علم به ثروت از طریق تجاری سازی، مهم ترین موضوع در نظام اقتصادی جهان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای دنیا با فناوری توانسته اند علم را به تولید ثروت برسانند.

وی گفت: در کشور ما شاخص نوآوری که در سال 2014 مورد ارزیابی قرار گرفت از این نظر در بین 140 کشور در رتبه 120 قرار گرفت و این نشان داد که در بسیاری از زمینه ها زیر شاخص نوآوری شرایط بسیار نامناسبی داریم که به نظر می رسد. به نوبه خود. این یکی از مهمترین مسائل است.

پورابراهیمی تصریح کرد: اکنون این رتبه به 60 رسیده است یعنی جایگاه ما در بین کشورهای دنیا به جایگاهی رسیده که جایگاه خوبی نیست و باید بتوانیم به جایگاه بالاتری برسیم.

وی افزود: عوامل تاثیرگذار در این جایگاه باید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد تا به عوامل موثر در حوزه نوآوری که مهمترین مولفه نظام اقتصاد دانش بنیان است، پرداخته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش هایی که در حوزه های مختلف داریم نشان می دهد که موضوعاتی مانند قوانین و مقررات و تامین مالی نظام بانکی و بروکراسی اداری و… از عوامل اصلی کاهش شاخص نوآوری هستند. در عوض باید تلاش بیشتری برای شناسایی موانع با شناسایی نقاط ضعف صورت گیرد.

فعالیت 6500 شرکت دانش بنیان در کشور

پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور حدود 6500 شرکت بر اساس دانش فعال هستند که البته 70 درصد این شرکت ها حاصل اتفاقات هستند و در قالب موضوعات مهم توسط افراد و 30 درصد در قالب ظرفیت ارائه می شوند. که خودشان ایجاد می کنند. او انجام داده و فعالانه موضوعات مهمی را در دستور کار قرار داده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین موضوعی که می توان برای این 6500 شرکت دانش بنیان مطرح کرد این است که بتوانند در قالب بنگاه های اقتصادی از ظرفیت های تخصصی خود استفاده و افزایش دهند. “

پورابراهیمی ادامه داد: البته مدل هایی که قبلا به موضوع صنعت و دانشگاه می پرداخت، مدل های سنتی بود که جواب نمی داد و ارتباط صنعت و دفاتر دانشگاه یک رابطه سنتی بود که از نظر ما به روز نیست و می توان. در عمل اتفاق نمی افتد.”

وی ادامه داد: در سال های اخیر این ارتباط با رویکردی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد کرده است به ارتباط استاد با مراکز اقتصادی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین افراد به جای دانشگاه وارد کشور می شوند و این ارتباط توانسته است راه بسیار بهتری نسبت به گذشته ارائه دهد و عملاً به رویکرد جدیدی تبدیل شده است که منجر به هزاران رویدادهای کشور.» متفاوت بوده و خوشبختانه با توجه به برگزاری رویدادها، پروژه های بسیار مهمی در حال حاضر تولید رویدادهای علمی بوده و منجر به ارائه پروژه های دست نخورده ای در این زمینه شده است.

وی افزود: آنچه برای ما مهم است این است که این پروژه ها در قالب شرکت ها ارتباط خوبی را با گروه های بزرگ اقتصادی تعریف می کنند که یکی از آنها بازار سرمایه است که با توجه به محدودیت های سال های گذشته. نیاز به بررسی جدی

پورابراهیمی گفت: شرکت هایی که در بورس عرضه می شوند عملا مشابه شرکت های معمولی هستند و جایگاه آنها در این زمینه مشابه است اما از نظر محتوا کاملاً متفاوت هستند.

وی افزود: به نظر می رسد آنچه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است این است که می توان ابتدا ساختار ارزشیابی دارایی های نامشهود را بر اساس تبیین استانداردهای جدید حسابداری بررسی کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان که بسیار حائز اهمیت است و در روند تامین مالی و ارائه فعالیت های کلان اقتصادی با محدودیت های جدی مواجه بوده است، در سال 96 اصلاح می شود. مطابق با استانداردها.» و ضمانت های لازم برای انجام فعالیت اقتصادی در این شرکت ها به شیوه ای جدید تعیین و مشخص شود.

وی افزود: آنچه مسلم است در رابطه با دو نوع شرکت دانش بنیان که نوپا هستند که شرکت هایی هستند که صنایع خلاق دارند و گسترش و حجم فعالیت در این شرکت ها سریع و علاوه بر آن است. به این شرکت ها دانش بنیان هستند که عملا به عنوان اصلی ترین فعالیت شرکت های دانش بنیان در تولید ثروت استفاده می شود.

دکتر. پورابراهیمی بیان کرد: به نظر می رسد در این زمینه باید اقدامات ویژه ای انجام دهیم که در بالا به محورهای آن پرداختیم.

وی گفت: در رابطه با این شرکت ها یکی از اقدامات مهم ما در سال 1401 باید پذیرش شرکت های جدید در بازار سرمایه داخلی باشد و استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای عرضه سهام و مالکیت آنها به سرمایه گذاران مورد توجه قرار گیرد. یک راه خاص.”

دکتر پورابراهیمی تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که می توان انجام داد، امکان ورود فناوری در قالب شرکت های دانش بنیان است که در شرکت های بزرگ صنعتی امکان پذیر است و این ظرفیت بسیار مهمی است که می توان به آن توجه کرد. به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مولفه ها در زمینه توانمندسازی بنگاه ها و ابزارهای مبتنی بر دانش در تولید محصولات و فرآیند تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از محورهای دیگر تقسیم بندی مجموعه ای از فعالیت ها در حوزه بازار سرمایه برای شرکت هایی است که بر اساس شناخت، جنسیت و برخورد با آنها متفاوت است. از شرکت های رایج و می تواند به حضور ذینفعان در بازار کمک کند و معیارهای ارزیابی برای این شرکت ها به طور خاص در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: ظرفیت دیگر استفاده از ظرفیت های ایرانیان مقیم خارج از کشور است که نیازی به حضور شخصی آنها نداریم تا در همکاری های علمی مشترک با جمهوری اسلامی ایران مشارکت کنند.

وی گفت: اولویت استفاده از بهترین دانشگاه های دنیا و ظرفیت سازی است.

وی گفت: ایجاد یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری خطرپذیر موضوع مهم بعدی است.

دکتر پورابراهیمی افزود: اگرچه در حال حاضر صندوق های ریسکی در حوزه فعالیت های اقتصادی وجود دارد، اما کارکرد شرکت های سرمایه گذاری به عنوان شرکت هایی قابل عرضه در بازار است و می توانند از طریق شرکت های تابعه به شرکت تبدیل شوند. مادر شدن یا شرکت هلدینگ. این ظرفیت را از نظر اقتصادی بسیار بیشتر گسترش می دهد.

وی گفت: آنچه در حوزه بافت سنتی نیز به آن پرداختیم، تشکیل صندوق شکوفایی و نوآوری است که به نظر می رسد از جاده اصلی فاصله گرفته و باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: منابع اختصاص یافته به صندوق به جای مشارکت در پروژه های بزرگ شرکت های دانش بنیان و به جای کمک به حوزه اقتصاد دانش بنیان به تسهیلات تبدیل شده است. تبدیل به سپرده در سیستم بانکی کشور شده است.» ما به هیچ وجه در عملکرد این مجموعه قابل قبول نیستیم و اساسا این مجموعه نتوانسته کار سپرده بانکی را انجام دهد و بسیاری از مجموعه های اقتصادی می توانند این کار را انجام دهند و ماموریتی که در سال های اخیر از زمان اصلی بر عهده این صندوق ها بوده است. جاده ای که البته نیاز به بازنگری در این زمینه دارد.

پورابراهیمی افزود: مهمترین پیشنهاد ما راه اندازی صندوق زیر نظر صندوق شکوفایی و نوآوری بزرگترین مجموعه کشور یا شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر است و تمامی شرکت های دانش بنیان پس از ارزیابی به تفکیک وابستگی می توانند در صندوق مشارکت کنند. کارشناسان.» سرمایه‌گذاری‌های مشابه باید تضمین شود و شرکت پس از مدتی به بازار سرمایه عرضه شود.

وی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس کوزوو چندین موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد که اولین آن زیرساخت های اقتصادی این کشور به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار در حوزه شرکت های دانش بنیان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تامین مالی شرکت های دانش بنیان در این کمیسیون به عنوان یکی از مهم ترین چالش ها مطرح می شود و به موضوعات و راهکارها پرداخته شده است.

وی افزود: قانون شرکت های دانش بنیان سال گذشته در مجمع شورای اسلامی گسترش یافت و نظارت و اجرای قانون یکی از مهمترین موضوعات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال 1401 خواهد بود.

پورابراهیمی گفت: در کنار آن موضوعاتی که به نحوه حل مشکلات مالیاتی و نظام بانکی و بیمه ای مربوط می شود، در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سه مقوله مهم و اساسی خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال جاری به موضوع اقتصاد دانش بنیان می پردازد و از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر اقتصاد دعوت شده است. حوزه اقتصاد دانش بنیان کشور به عنوان درخواست جدی مقام معظم رهبری و مردم از منظر ثروت آفرینی در نظام اقتصادی در قالب دو مبحث در حوزه قانون گذاری و نظارت مطرح می شود.

وی افزود: مقدمات تدوین مفاد مهم قانون برنامه هفتم توسعه به دستور کمیسیون اقتصادی مجلس کوزوو انجام شده است، به طوری که در پیش نویس نهایی مفاد کمیسیون اقتصادی، تحولات مثبتی را در فصول در نظر گرفته ایم. . و سیاست های مهم توسعه هفتم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا