عمومی

تبدیل ایران به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،

طبق پایگاه داده دفتر مقام معظم رهبری؛ محمد مخبر ، مدیر ارشد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ، با تكیه بر دانش كاملاً بومی و ساخت ایران به یكی از شش مورد ، وی را به خاطر اخذ مجوز استفاده از واكسن ایران بركت تبریک گفت. کشورهای تولید کننده واکسن در جهان. وی این موفقیت بزرگ را مرهون عنایت خداوند متعال ، حمایت و دعای رهبر معظم انقلاب و تلاش های نخبگان و جوانان جهادگر دانست و از همه علما ، وزیر بهداشت و همکاران ، مراکز تحقیقاتی ، تأمین کنندگان و کارخانه های تولید تجهیزات و مواد اولیه و شرکت های دانش بنیان.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در این نامه اعلام کرده است که تولید تجمعی واکسن ایران برکت تا پایان سپتامبر سال جاری بیش از 50 میلیون دوز خواهد بود.

وی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) علاوه بر واکسن واکسن ایران برکت ، پنج روش دیگر برای تولید واکسن بر اساس سایر فناوری ها در دستور کار دارد که با اتمام موفقیت آمیز مطالعات پیش بالینی روی حیوانات این واکسن ها ، مدارکی که برای دریافت مجوز لازم است آزمایش انسانی آنها به وزارت بهداشت ارسال می شود.

متن نامه رئیس ستاد امام خمینی (ره) به شرح زیر است:

“نام خدا

“عالیجناب” را به آیت الله العظمی خامنه ای تبریک می گویم
رهبر معظم انقلاب اسلامی
سلام

با احترام ، با سلام قبل از میلاد با سعادت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ، پس از گزارش های قبلی و راهنمایی و پشتیبانی فوری اعلیحضرت ، از شش بستر تولید واکسن در ایران ، ما در 24 ژوئن 1400 موفق به کسب دانش کاملاً بومی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یکی از شش کشور تولید کننده واکسن کرونا در جهان و کشف اعتماد به نفس و اقتدار ملی در صحنه بین الملل شدیم.

نکته مهم در فرآیند توسعه دانش فنی واکسیناسیون این است که در بین کشورهای تولید کننده واکسن مشابه ، طبق اطلاعات موجود ، بازده تولید در هر لیتر در چین 300 دوز و در بهارات هند 1800 دوز در لیتر است ، اما با عزم جهادی. دانشمندان کشور ، این کارایی در واکسن برکت به 3500 دوز در لیتر رسیده است.

از سوی دیگر ، به منظور تولید انبوه واکسن ایران برکت ، در کمتر از 6 ماه دو خط تولید پیشرفته صنعتی راه اندازی شده و از موانع و تحریم های مختلف بین المللی با ظرفیت کلی بیش از 25 میلیون دوز در ماه ها عبور کرده و 300 سالانه یک میلیون دوز خواهد بود. همانطور که در گزارش ارائه قبلی ذکر شد ، تولید تجمعی این واکسن تا پایان ماه سپتامبر بیش از 50 میلیون دوز خواهد بود.

خبر مهم دیگر این است که در پنج مسیر دیگر ، از جمله واکسن DNA (مشابه واکسن تولید شده توسط Inovio USA) ، mRNA (مشابه واکسن تولید شده توسط Moderna و Pfizer) ، پروتئین های نوترکیب (مشابه واکسن Novox USA) ، ویروس نوترکیب سرخک (واکسن مشابه تولید شده توسط انستیتوی پاستور فرانسه) و واکسن مبتنی بر سلولهای بنیادی (بدون هیچ گونه مشابه خارجی) ، مطالعات مدل حیوانات پیش بالینی با موفقیت و مستندات لازم برای دریافت مجوز آزمایش انسانی به وزارت بهداشت ارسال شده است. نکته دیگر این است که خط تولید مورد نیاز برای تولید واکسن DNA تهیه شده و خط تولید انبوه mRNA ، پروتئین های نوترکیب و واکسن های ویروس نوترکیب در حال تولید است.

این موفقیت بزرگ را به حضرت ولی عصر (عج) ، اعلیحضرت مصطفی و اعضای ملت بزرگ ایران تحسین می کنم. بدون شک این موفقیت بزرگ بدون عنایت خداوند متعال و دعای خیر معظم له و تلاش جوانان نخبه و جهادگر این منطقه امکان پذیر نبود.

من راهنمایی و پشتیبانی فوری دفتر جناب عالی ، کلیه دانشمندان و دانشمندان جوان ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و همکاران کوشا ، اساتید و محققان آزمایش بالینی ، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ، تأمین کنندگان و کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی و خام را ضروری می دانم. مواد ، شرکتهای دانش بنیان و همچنین فرزندان خستگی ناپذیر جناب عالی در ستاد اجرایی ، که در این ظهور و ظهور با روحیه و عملکرد جهادی ، برگ زرین دیگری به کارنامه افتخارآفرین انقلاب اسلامی افزودند و از جنابعالی دعا کردند دعای خوبی دارم

محمد مخبر
25 ژوئن 1400 »

دکمه بازگشت به بالا