عمومی

همه چیز درباره تولید واکسن کرونای داخلی و خرید واکسن خارجی

در مصاحبه با عنوان امشب ، دکتر مصطفی قانعی با اشاره به اولین تزریق “واکسن کرونا ایرانی” یا “کو ایران” برای 14 نفر ، گفت: این واکسن موفقیت آمیز بوده و علائمی مانند شوک و تب ندارد. وقتی مجوز مرحله دوم برای 7 نفر دیگر از مرحله اول صادر شد ، این بدان معنی است که تاکنون علائم مضر مشاهده نشده است.

دکتر. قانعی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و موسسه دانش بنیان برکت از جمله بخشهایی هستند که به طور جدی تولید واکسن را آغاز کردند. آزمایش انسانی یکی از پروژه های تولید واکسن ستاد در تاریخ 29 ژانویه آغاز شد. بستر تولید این واکسن که در مرحله آزمایش انسان است ، بر اساس “ویروس کشته شده” است

وی با بیان اینکه داوطلبان واکسیناسیون شرکت “شفا فارمد” متصل به ستاد اجرایی فرمان امام (بنیاد برکت) موسوم به “کو ایران” افزود: گروه اول این آزمایش 3 نفر بودند که پس از یک هفته قرنطینه در یکی از هتل ها آنها به خانه خود به تهران بازگشتند و هنوز تحت نظارت پزشکی هستند.

دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: با گذشت زمان و با ادامه نتایج مثبت آزمایش واکسن “کو ایران” ، طی 56 ماه به 56 داوطلب واکسن کرونا ایرانی تزریق می شود. بعد “. در این حالت واکسن به سرعت در کشور تولید می شود و وارد مرحله سوم می شود.

وی در مورد تولید انبوه واکسن “کو ایران برکت” گفت: تولید انبوه این واکسن در ژوئن 1400 در صورت موفقیت آمیز بودن تولید به تولید انبوه خواهد رسید.

واکسن مشترک پاستور-کوبا وارد فاز 3 بالینی می شود
در مورد مشارکت ایران و کوبا در ساخت واکسن کرونا ، دکتر غنی گفت: این واکسن مشارکتی در کوبا در مرحله سوم خود است و تعداد زیادی در حال آزمایش است. به عبارت دیگر ، واکسن تاج با کوبا از تولید واکسن کرون ایرانی جلوتر است.
دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود واکسن شرکت تولید کننده سرم رازی تا پایان فوریه خبر داد و گفت: 170 شرکت در سراسر جهان تولید واکسن کرونا را آغاز کرده و تاکنون 12 میلیارد واحد تولید کرده اند .

وی گفت: در ایران شش شرکت در حال تهیه واکسن هستند و تا سپتامبر 1400 با مازاد واکسن های تولید داخل روبرو خواهیم شد.
دکتر. غنی از خرید 2 میلیون دوز واکسن کرونا از کواکس (اتحادیه جهانی واکسن) خبر داد و گفت: واکسن کواکس تا مارس 2010 در کشور ما در دسترس خواهد بود و اولین گروه از پرسنل پزشکی تزریق می شوند.

دکتر. مصطفی قانعی در خصوص پروژه های تحت حمایت و نظارت معاون وزیر علوم و فناوری گفت: سه شرکت مرحله حیوانات را تا پایان ژانویه به پایان می رسانند و امیدواریم مجوزهای انسانی دریافت کنند. از بین سه شرکتی که وارد فاز بالینی می شوند ، یک شرکت دانش بنیان برای تولید واکسن های مبتنی بر mRNA پیشرفت چشمگیری داشته و مرحله اول فاز بالینی را زودتر از بقیه آغاز می کند. این شرکت مدل واکسن “Pfizer” را تأیید کرده و مجوز فاز انسانی را تا پایان ماه جاری دریافت خواهد کرد.
وی گفت: “تمرکز واکسن رازی ساخت واکسن کرونا بر اساس” پروتئین های نوترکیب “است.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ماده اصلی واکسن کرونا ایرانی گفت: از واکسن نوترکیب نمی توان در ویروس کرونا استفاده کرد. واکسن تاج در دو دوز (نوبت) تجویز می شود. دوز اول برای شناسایی و ایجاد آنتی بادی در بدن استفاده می شود و دوز دوم که دو یا سه هفته بعد تزریق می شود ، باعث ثبات بیشتر بدن می شود.

دکتر. حسین کیوانی افزود: بنابراین واکسن هپاتیت B سه بار تزریق می شود.

این استاد ویروس شناسی گفت: “روش محلی واکسیناسیون ما از ویروس کشته شده یا غیرفعال استفاده می کند ، که به مدت هشتاد سال ثابت شده است که درست است.”

وی در مورد روش های مختلف ساخت واکسن گفت: واکسن ویروس کرونا ویروس ضعیف برای آزمایش انسانی مناسب نیست.

دکمه بازگشت به بالا