بین الملل

تاکتیک جدید داعش که اوضاع امنیتی عراق را برهم زده است

کمتر از 10 روز پس از کشته شدن یک فرمانده تیپ ارتش عراق در منطقه التارمیه در شمال بغداد. در آخرین ساعتهای روز سه شنبه ، یک ژنرال دیگر دیگر در شهر هیت (170 کیلومتری غرب بغداد) کشته شد.

به گزارش باراناخبر ، براساس روزنامه الشرق الاوسط ، داعش مسئولیت هر دو عملیات را برعهده گرفت. داعش که در اواخر سال 2017 میلادی و ماهها پس از شکست در موصل توسط نیروهای عراقی شکست خورد و به خلافت خود پایان داد ، این گروه در “مناطق قدرت” به ویژه در غرب و شمال غربی عراق فعال بوده است. او از سر گرفت.

داعش مسئولیت عملیاتی اخیر را با هدف هدف قرار دادن احمد عبدالواحد اللامی ، فرمانده تیپ 29 ارتش عراق ، در یک ایست بازرسی در شهر هیت که سالهاست در اشغال داعش قرار دارد ، به عهده گرفته است. ردیف این عملیات چند روز پس از ترور علی غیدان الخزرجی ، فرمانده تیپ 59 ارتش عراق در شهر التارمیه ، جایی که گروه های زیرزمینی داعش هنوز فعال هستند ، انجام شد. اگرچه داعش در سال 2014 به این شهر رسید ، اما نتوانست شهر را اشغال کند.

در بیانیه ای ، سرویس اطلاعات امنیتی عراق با ابراز تسلیت خود برای قتل این فرمانده ، اظهار داشت که وی در پی تعقیب یک گروه تروریستی کشته شد و یک افسر دیگر به همراه دیگران کشته شد.

یکی دیگر از اقدامات غافلگیرانه داعش این بود که بمبی که درون یک خودرو منفجر شد ، منفجر شد و در کف بیانیه رسمی پنج نفر زخمی شدند. براساس این بیانیه ، این انفجار در نزدیکی فرودگاه رخ داده است ، جایی که در روزهای اخیر درگیری بین معترضین و نیروهای امنیتی در جریان بود و سه معترض کشته شدند.

یک بمب اتومبیل در یک مرکز استخدام پلیس عراق در کیساک منفجر شده بود و باعث کشته شدن حداقل 12 نفر شد.یک بمب اتومبیل در یک مرکز استخدام پلیس عراق در کیساک ، غرب بغداد منفجر شد.

با از سرگیری عملیات های مربوط به فرماندهان سابق ارتش در ارتش عراق و منفجر شدن بمب ها ، همه نشانه ها حاکی از آن است که داعش ممکن است تاکتیک جدیدی را برای مقابله با نیروهای امنیتی آغاز کرده است و در این روند ، همچنان ادامه یابد از تقسیمات سیاسی کشور استفاده کنید. باعث می شود

در همین راستا ، موتس محید الدین ، ​​کارشناس استراتژیک و مدیر مرکز امنیت و تحقیقات سیاسی جمهوری ، در مصاحبه با الشرق الاوسط اظهار داشت: “داعش در تلاش است آنچه را که از دست داده با این عملیات انجام دهد. ، که از طریق روش جدید مبارزه برای بازگشت انجام خواهد شد “. این اتفاق قبل از مرحله 2014 رخ خواهد داد .این اتفاق در مناطق مرزی و مناطقی که توسط داعش اشغال شده است اتفاق می افتد. این به دلیل چیزی نیست که برخی آن را چنگ زدن به زمین توصیف می کنند ، بلکه برای تحکیم موقعیت داعش ، به ویژه منابع پشتیبانی مالی ، و جذب عناصر در نیروهای امنیتی و انتقال از ظهور به عملیات ویژه است. .

وی افزود: داعش معتقد است ، بحران پزشکی ناشی از کرونا از این گروه سود فراوانی برد ، زیرا پشتیبانی شکننده ای از آن داشته است ، زیرا نیروهای امنیتی از مناطق باز و اطراف شهرها به سمت مناطق پر ازدحام حرکت می کنند. آنها در داخل شهرها عقب نشینی کرده اند و داعش با اجرای حملات به تعدادی از شهرها و روستاها ، اخیراً در الطارمیه و هیت ، از این شکاف سوءاستفاده کرده است. با این حال ، این دو حوزه از نظر امنیتی کاملاً کنترل می شوند.

محی الدین ادامه داد: “این پیامدهای مهمی دارد و نشان می دهد که داعش از نظر اطلاعاتی به دستگاه امنیتی نفوذ کرده است.” یكی از سؤالها این است كه چگونه داعش به چنین رده های نظامی بالا رسید و آن فرماندهان را كشت؟ این بدان معناست که نگرانی زیادی وجود دارد زیرا عناصر داعش از زمان باقی مانده تا زمان حادثه حرکت این افسران را می دانند. لازم به ذکر است که آن فرماندهان نظامی دارای محافظ گسترده ای هستند ، بنابراین این سؤال باقی می ماند که چگونه می توان آنها را از چنین عملیات ویژه ای محافظت کرد.

وی افزود: خطر اختلافات سیاسی پیرامون مسئله امنیت و عدم اقدامات مؤثر برای جلوگیری از فعالیت های داعش ، نشان می دهد که دولت از مسئله امنیت چشم پوشی می کند و دولت درگیر اختلافات سیاسی است که فرصتی برای داعش فراهم می کند. داعش مرحله جدیدی را برای کاشت بمب های اتومبیل آغاز کرده است. این یک پیشرفت بسیار خطرناک است. این نشان می دهد که داعش می تواند به مناطقی در پایتخت برسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا